Stáří pražských autobusů nemá přesáhnout patnáct let

Pražská MHD

Pražská MHD Zdroj: DPP

V pražské integrované dopravě (PID) nebudou smět jezdit na městských a příměstských linkách autobusy starší 15 let. Vozový park každého dopravce nebude smět přesáhnout průměrné stáří devět let. V rámci PID bude jezdit sedm typů autobusů. Vyplývá to z aktualizovaného dokumentu o standardu kvality, který vypracovala organizace. Dokument definuje rovněž vzhled vozidel a jejich vybavení. Kdy začnou pravidla platit, zatím nebylo rozhodnuto. PID zahrnuje pražskou a příměstskou dopravu.

Maximální stáří vozidla bude počítáno od data první registrace vozu. Nezačne platit ihned po případném schválení pravidel. Do 1. ledna 2021 bude povoleno stáří 17 let a do ledna 2022 to bude 16 let. Průměrné stáří budou muset dopravci udržet na devíti letech po celou dobu kontraktu.

V PID bude jezdit sedm typů vozidel. Kromě klasických a kloubových autobusů to budou například minibusy dlouhé osm metrů nebo desetimetrové midibusy. Klasické a kloubové vozy mohou být ve dvou standardech, a to podle počtu sedadel, své délky a dalších parametrů.

Uvnitř vozů musí být kromě standardního vybavení jako například označovače jízdenek také elektronické informační tabule, hodiny, zobrazovač tarifního pásma nebo zvukové hlášení zastávek. Dokument upřesňuje i podobu sedaček. V městských autobusech budou skořepinová sedadla s polstrováním sedacích a opěrných ploch potažených koženkou. V příměstských budou mít měkčí polstrování a mohou mít odlišnou velikost opěradla.

Korigován je i vnější vzhled vozů. Městské vozy budou muset mít jednotný vzhled, stejně tak ty příměstské. Vzájemně od sebe budou stejně jako doposud odlišeny. Upřesněn je i rozsah a možné umístění reklamy.

Kdy začnou nova pravidla platit, není jasné. Záležet bude na objednavatelích dopravy, kterými jsou Praha a Středočeský kraj. V hlavním městě organizuje MHD Ropid, v kraji je to organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK).

V PID bude rovněž sjednocena podoba stojanů označujících zastávky veřejné dopravy. Tzv. označníky budou buď dvoutyčové, nebo jednotyčové. Součástí dvoutyčové varianty bude solární panel a elektronická obrazovka.

Pražská a středočeská veřejná doprava se spojují již dlouhodobě. Letos je naplánováno rozšíření PID o oblasti Příbramska a Berounska. Loni v listopadu se zvětšila o 50 kilometrů vzdálené Kouřimsko, v dubnu 2017 o Neveklovsko a Sedlčansko a v srpnu o Kladensko. Spojení obou systémů například znamená, že lidé mohou jezdit na jednu jízdenku.