Ťok se chce vyplatit z dodatku s Kapschem, připraveno má desítky milionů

mýto, mýtná brána

mýto, mýtná brána Zdroj: ctk

Ministerstvo dopravy řeší zásadní problém ve vztahu k mýtnému. Smluvní nárok firmy Kapsch na výstavbu mýta na budoucích dálnicích se ukazuje jako zásadní překážka pro vypsání nového otevřeného mýtného tendru. Píše se to v materiálu ministerstva dopravy pro příští zasedání vlády, který má E15 k dispozici.

„Ten dodatek musíme zrušit,“ řekl E15 ministr Dan Ťok. Jenže to nebude zadarmo. Starý dodatek lze zrušit jedině dodatkem novým, o kterém obě strany právě jednají. Součástí ujednání bude i kompenzace, jejíž výše není zatím jasná. Podle Ťoka půjde o desítky milionů. „O nových podmínkách jednáme,“ uvedl bez podrobností mluvčí Kapsche David Šimoník.

Kapsch má dosud právo na instalaci své mýtné technologie na všechny budoucí dálnice, které získají stavební povolení do konce roku 2017.

To by se mohlo týkat například dálnice D11, D35 či D3. Nejzazší časová hranice přitom není stanovena, což by ztížilo případný nástup konkurentů Kapsche. Nově by se měl nárok týkat pouze dálnic dokončených do Silvestra 2019, a to jen v případě, že o instalaci mýtných bran stát požádá.

Zmíněný nárok zajistil firmě koncem roku 2007 dodatkem tehdejší ministr Aleš Řebíček, šlo o kompenzaci za to, že stát tehdy oproti plánům výrazně nerozšířil mýtný systém na silnice první třídy, čímž firmu připravil o část byznysu.

Kapsch: Jsme připraveni najít co nejvýhodnější řešení pro stát

Vyčištění stolu od právní zátěže minulosti je ale jen jednou ze čtyř hlavních součástí nového dodatku, který umožní Kapschi provozovat mýtné bez soutěže až do konce roku 2019. Nový dodatek by měl zároveň upravit předání systému, dat a potřebného know-how případnému novému dodavateli. Kapsch bude muset například svého nástupce vyškolit.

Ťok chce zároveň na příští tři roky vyjednat s Kapschem slevu kolem 400 milionů z plateb za obsluhu mýta, které dnes činí zhruba dvě miliardy ročně. Kapsch sdělil, že je ochoten slevit o desítky procent. „Jsme připraveni najít co nejvýhodnější řešení pro stát,“ uvedl bez dalších podrobností tiskový mluvčí Kapsche David Šimoník.

Zpoplatněná síť se rozšíří
Před vypsáním tendru na dodavatele mýtného musejí politici vyřešit klíčovou otázku: na kolika kilometrech komunikací se bude platit. Z analýzy MD vyplývá, že se mýtné vyplatí jen na dálnicích a menší části silnic I. třídy. Zpoplatněná síť by se tak mohla rozšířit z dnešních 1400 kilometrů na dvojnásobek. Do ekonomiky ale vstupuje politika, neboť kraje chtějí mít možnost vybírat i na silnicích II. a III. třídy. To by bylo ale podle analýzy ztrátové a není jasné, kdo by ztráty platil.