Transparency: Nejméně průhlednou kampaň mají ANO a Úsvit

Andrej Babiš

Andrej Babiš Zdroj: Martin Pinkas, Euro E15

Výsledky analýzy organizace Transparency international o průhlednosti volebních kampaní nejsou nijak optimistické. Nejlépe dopadla Strana zelených a TOP 09. Na opačném konci žebříčku pak skončily ANO a Úsvit. Obě uskupení do Evropského parlamentu kandidují poprvé.

Čtyři strany z deseti nemají transparentní účet. Některé navíc tají složení volebních týmů nebo agentury, se kterými evidentně spolupracují. A žádná ze stran nesděluje, kolik míní vydat na mediální inzerci nebo billboardy, píše se v analýze TI. Ta připomíná, že jen v loňském roce obdržely politické strany a hnutí ze státního rozpočtu téměř jednu miliardu korun. Právě z těchto veřejných prostředků většina z nich kampaně před eurovolbami financuje.

Nejtransparentnější informace poskytuje Strana zelených a TOP 09. Pomyslnou dvojku si zaslouží Česká pirátská strana. Střed patří KSČM, Straně svobodných občanů, ČSSD, KDÚ-ČSL a ODS. Nejhůře tentokrát dopadly ANO Andreje Babiše a Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury.

Situace se o něco zlepšila

Přesto podle šéfa TI Davida Ondráčky mnohé strany udělaly krok vpřed. „Objevují se pozitivní trendy, ze kterých je patrné, že kampaně mohou být transparentní a že stanovené požadavky na transparentnost financování volebních kampaní nejsou nesplnitelné“, uvedl Ondráčka.

Například Piráti mají registr všech smluv, které uzavírají, a stejně jako Zelení a Svobodní mají i kompletně otevřené účetnictví. TOP 09 má podrobné seznamy dárců obsahující i nepeněžité dary. ČSSD a KSČM pak otevřely specifické účty na kampaň do Evropského parlamentu, čímž učinily monitorování volebních výdajů přehlednější.

„Stále jde o jednotlivosti. Pokud by je ale všechny strany v příštích volbách zavedly, mohli bychom už hovořit o významném posunu k transparentnímu financování předvolebních kampaní“, dodal Petr Vymětal z katedry politologie VŠE.

Voliči si musí rok počkat

Strany, které transparentní účty nemají, vzkazují voličům, ať si na informace ohledně financování kampaní počkají. To znamená až do dubna 2015, kdy budou odevzdávat svou výroční zprávu. Stále je zamlčována nadstandardní spolupráce s agenturami a inzertní slevy, kde se strany zaštiťují obchodním tajemstvím. To je však podle TI nepřípustné, protože hospodaří s veřejnými prostředky.

Překvapivě strany a hnutí nechtějí zveřejňovat ani své volební týmy. Problém představují i dotazy na dobrovolníky v kampani, kde strany ve většině případů nemají vůbec přehled o jejich počtu a prostředcích, které jsou vynakládány na zajištění této činnosti. Stěží uvěřitelné se jeví odpovědi o transparentních dárcích, pokud poslední jsou z roku 2013. Časté je i konstatování, že s žádnými agenturami nespolupracují. Přitom na jejich účtech jsou dohledatelné platby agenturám zprostředkujícím reklamní či produkční služby, uzavírá TI.