Unie vydavatelů brání směrnici o autorském právu. Europarlament o ní bude hlasovat příští týden

Europarlament

Europarlament Zdroj: Profimedia.cz

Návrh směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu vstupuje do další fáze. Příští týden 11. a 12. září o ní bude znovu jednat a hlasovat Evropský parlament. Ve čtvrtek proto parlament zveřejnil pozměňovací návrhy ke kontroverzní směrnici. Celkem jich je 252.

Některé z pozměňovacích návrhů jsou podle Unie Vydavatelů nepřijatelné, a to jak pro vydavatele tisku, tak pro celé kreativní odvětví. Podle Unie nezajišťují dostatečnou ochranu tvorby a obsahu. Tyto návrhy chtějí ze směrnice vyřadit například právo vydavatelů na ochranu jimi vytvářeného obsahu, které už nyní může využívat hudební či filmový průmysl.

Na dalších je podle Unie Vydavatelů patrné, že vyjadřují spíše zájmy například digitálních platforem, které v reformě vidí ohrožení svých komerčních zájmů. Tyto návrhy směřují k omezení navrhované odpovědnosti platforem a úložišť za to, že nebudou automaticky umožňovat neoprávněnou distribuci obsahu chráněného autorskými právy, píše v tiskové zprávě Unie.

Vydavatelé mohou naopak podpořit pozměňovací návrhy předložené poslancem Axelem Vossem, které doplňují a v některých detailech zpřesňují jím zpracovaný návrh, který v červnu schválil Výbor pro právní záležitosti Evropského parlamentu. Vydavatelé tisku proto apelují na poslance, aby podpořili právě tento pozměňovací návrh.

Směrnice rozděluje europoslance od samotného počátku. Zatímco kritici směrnice tvrdí, že povede k cenzuře internetu. Jeho zastánci naopak soudí, že výsledkem nových pravidel bude lepší ochrana autorských práv v internetovém prostředí.

Ve čtvrtek v pořadu Duel na internetové televizi Seznam o směrnici debatovali Jiří Payne (Svobodní) a ředitel Unie vydavatelů Václav Mach. Podle Payna chtějí podporovatelé směrnice bohatým brát, aby se mohli zalíbit chudým. Dále uvedl, že si počínají tak, jako kdyby chtěli provozovateli stadionu zakazovat umístit na něm reklamu. Současná situace se ale podle Unie Vydavatelů podobá spíše tomu, že se někdo snaží nahradit provozovatelem umístěnou reklamu svou vlastní.