V Česku začala stávka škol. Odbory a stávkující se obávají snížení kvality výuky

Stávka škol: ZŠ Květnového vítězství. (27. 11. 2023)

Stávka škol: ZŠ Květnového vítězství. (27. 11. 2023) Zdroj: ČTK / Říhová Michaela

Stávka odborů, škol a učitelů v Česku 2023 (ilustrační foto)
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN)
3
Fotogalerie

V Česku začala celodenní výstražná stávka základních, středních a mateřských škol, podle odhadu odborů se do ní zapojí v různé míře téměř sedmdesát procent vzdělávacích institucí. Některé školy zůstanou zavřené, jiné budou fungovat v omezeném režimu. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) se v neděli večer omluvil rodičům, že se oni a jejich děti stali rukojmími ve sporu mezi vládou, odbory a stávkujícími. Žádná z možných změn ve školství podle něj nepovede ke zhoršení kvality vzdělávání, cílem je zajistit dlouhodobě udržitelné personální obsazení.

Odbory chystanou stávkou usilují mimo jiné o více peněz pro školství. Zároveň se jim nelíbí návrh nařízení vlády, který by měl snižovat maximální počty hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu. Poukazují na to, že to povede ke snížení kvality výuky. Chtějí také zabránit poklesu platů nepedagogických pracovníků a dalších zaměstnanců. V Česku je podle ročenky ministerstva školství přibližně 4200 základních, 1300 středních a 5400 mateřských škol.

Ministerstvo školství by mělo mít podle navrhovaného rozpočtu v příštím roce na výdaje 269 miliard korun. Proti letošku je to o 3,9 miliardy korun víc. Bek také minulý týden řekl, že vláda je připravená zvážit převedení ještě čtyř miliard korun do rozpočtu školství z rozpočtové rezervy, ale až počátkem příštího roku po bilanci letošního státního rozpočtu a čerpání evropských fondů. Peníze by tak měly být připravené při rozepisování rozpočtů jednotlivých škol na konci ledna.

Spor podle Beka není o tom, zda má někdo dobrou vůli přidat peníze, nebo ne, ani nejde o spor o diplomatických či profesionálních schopnostech jednotlivých aktérů, nýbrž se týká ekonomických možností státu. Ministr v neděli večer také řekl, že odbory při jednání s ministerstvem nestanovily jasně své požadavky. Podle šéfa školských odborů Františka Dobšíka je to úhybný manévr, který má odbory a stávkující znevěrohodnit v očích veřejnosti.

Stávku podporuje i vysokoškolský odborový svaz, 13 fakult podpoří požadavky regionálního školství hodinovou výstražnou stávkou. Podporu vyjádřili i vychovatelé a někteří středoškolští studenti, kteří uspořádají v Praze protest.

„České školství zažívá ojedinělé období sjednocení jeho pracovníků za jediným cílem – a tím je kvalita vzdělávání. Nám učitelům opravdu nejde zdaleka jen o naše platy, jak mnozí tvrdí, jde nám o to, aby naši žáci nepřišli o možnosti, které jim české školy dosud nabízejí – ať už je to možnost profilace ve volitelných předmětech, nebo třeba vyvážené teplé jídlo jednou denně,” říká Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy a učitelka gymnázia v Litoměřicích.

„Mnozí z nás jsou voliči či podporovatelé současné vlády a to, že protestujeme proti tomu, aby se úspory a optimalizace veřejných výdajů podepsaly na vzdělání našich dětí, nás ještě nevhání do náruče populistů či stran z okrajů politického spektra,” přidává se Jana Servusová, členka výkonného výboru Učitelské platformy a ředitelka základní školy v Bystřici. 

Bek i odboráři chtějí v jednání pokračovat i po stávce. Podle ministra nesmí být příčinou toho, že spolu ministerstvo, aktéři ve školství a odbory přestanou vést dialog. Oprava systému financování škol je podle ministra možná cestou změn školského zákona. Novela by měla umožnit lépe řídit personální růst ve školství.