Ve Škodě Auto protestovalo deset tisíc lidí. Většina firem stávkovala spíše symbolicky

Protivládní stávka v mladoboleslavské Škoda Auto.

Protivládní stávka v mladoboleslavské Škoda Auto. Zdroj: ČTK

Pondělních demonstrací proti vládě se kromě učitelů, zdravotníků a dalších státních zaměstnanců účastnili i pracovníci řady firem. Největší protest se konal v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto, která kvůli tomu přerušila výrobu na dvě hodiny. Ve většině podniků se ovšem stávkovalo spíše symbolicky, krátkým shromážděním pracovníků v době oběda či páskami na ruce.

Celostátní stávka vyvolaná odbory byla zprvu motivována situací ve školství, postupně se ale rozrostla o kritiku vládního konsolidačního balíčku, důchodové reformy, inflace či zdražování cen energií a potravin. Symbolicky se připojili i lékaři, kterým se nelíbí úprava přesčasů. Proti krokům vlády se ozvaly také tisíce zaměstnanců velkých podniků v celé republice, na rozdíl od škol však nezavíraly na celý den.

Nejmohutnější protest umožnila Škoda Auto, kde podle tamního odboráře Jaroslava Povšíka demonstrovalo přes deset tisíc zaměstnanců. Vedení podniku kvůli tomu přerušilo výrobu. „V rámci úzké spolupráce se zástupci odborů se nám podařilo nastavit výrobní procesy tak, aby došlo k minimálnímu vlivu na plánovaný celoroční objem výroby,“ řekla za automobilku Ivana Povolná. Je to poprvé, kdy zaměstnanci Škody Auto stávkovali proti něčemu jinému než vlastnímu vedení.

Ke stávce se připojily i další velké firmy, často ale jen symbolicky. Například automobilka Toyota Motor Manufacturing kvůli letošním neplánovaným odstávkám vyrobila příliš málo aut a nemohla si další zastavení výroby dovolit. Budějovický Budvar má zase plné ruce práce se stáčením sezonního piva a stávku tak zaměstnanci podpořili pouze s páskou na ruce. „Nechceme, aby trpěl zaměstnavatel, je to namířené proti vládnímu konsolidačnímu balíčku. Stávka nás zastihla v nejhorším čase. Teď expedujeme vánoční pivo,“ podotkl předseda odborů Budvaru Jaroslav Berka.

Kuriózní situace nastala ve společnosti Javořice v Ptení na Prostějovsku, kde se v pondělí zastavily mohutné pily. Ne ale kvůli stávce. „Protest podporujeme, avšak nepřipojili jsme se k němu, protože stejně celý den výroba stojí a zaměstnanci nejsou v práci,“ řekl předseda tamních odborářů Jaroslav Radim Juryšek. Firma se potýká s opakovanými odstávkami kvůli špatné situaci na trhu se dřevem.

Podle Svazu průmyslu a dopravy neměla stávka příliš velký ekonomický dopad, byť není jasné, kolik rodičů muselo kvůli zavřeným školám zůstat s dětmi doma. Když už se firmy rozhodly zapojit, jednalo se nejčastěji o symbolické shromáždění na několik desítek minut až hodinu v době oběda, případně o připnutí odznaků nebo nasazení pásek na ruku.

Například hodonínská armaturka VAG nebo trutnovský závod elektrotechnické firmy Hitachi omezily práce na hodinu, strakonická ČZ přerušila výrobu zase na deset minut. Některé firmy jako jablonecký výrobce autobrzd ZF Automotive Czech nebo pracovníci turnovského závodu Grupo Antolin zase zvolily cestu společného prohlášení zaměstnanců a vedení firmy na podporu akce. Někde se ale odboráři domluvili a společnými autobusy jeli do Prahy na protestní shromáždění pořádané odborovým předákem Josefem Středulou.

Vláda je podle ministrů ochotna s odbory jednat, ale ne pod tlakem. „Nikomu se nelíbí platit víc za elektřinu či potraviny nebo že rostou pomaleji platy či důchody. A každý má už 34 let svobodné právo svou nespokojenost veřejně projevit. Odmítám ale nátlakové a konfrontační jednání odborů, jejichž postoje se prolínají se sněmovní opozicí,“ reagoval ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

U koaličních lidovců měla stávka podporu. „Nicméně směřování ke zdravým financím, ke snižování deficitu, dělání změn tam, kde dlouhodobě nebyly a jsou potřeba, tak toto úsilí je na místě. Myslím, že každý, kdo uvažuje selským rozumem, si je vědom toho, že nemůže žít dvacet let na dluh,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).