Za co utrácely strany v kampani. Babišova kniha za pět milionů, jarmark SPD za čtyři

Kampaň hnutí ANO vyšlo na 87,6 milionu korun.

Kampaň hnutí ANO vyšlo na 87,6 milionu korun. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Vítěz voleb Spolu dodržel devadesátimilionový limit na kampaně jen těsně, utratil 89,7 milionu korun.
Zklamaní Piráti a Starostové skončili na třetím místě, kampaň je vyšla na 82,3 milionu korun.
Poslední strana, která se dostala do sněmovny, byla SPD. Tomio Okamura přitlačil ve výdajích na kampani, která nakonec přesáhla 75 milionů korun.
4
Fotogalerie

Účetní v politických stranách, které uspěly v loňských sněmovních volbách, se pořádně zapotili. Zákonnému výdajovému stropu na sněmovní kampaň ve výši devadesáti milionů korun se těsně přiblížila koalice Spolu, hnutí ANO i uskupení Pirátů a STAN, v jednom případě dokonce zbývaly do limitu jen stovky tisíc korun. Zatímco těmto stranám se investice do drahé kampaně vyplatila, neúspěšné levicové strany musejí šetřit.

Všechny kandidující strany měly povinnost odevzdat zprávy o financování kampaně do pondělí, z dvaadvaceti stran tak neučinilo pět. Nejvíce se limitu přiblížila vítězná koalice Spolu, která tak přerušila sérii prvenství hnutí ANO ve výdajích na kampaně.

Za deset měsíců trvající kampaň utratila trojice stran 89,7 milionu korun. Největší díl uhradila ODS s 51,4 milionu korun, lidovci přispěli 22,5 miliony korun a TOP 09 zbývajícími 15,9 milionu korun. Všechny tři strany tak vstupem do koalice oproti posledním sněmovním volbám ušetřily desítky milionů.

Koalice utratila například 2,5 milionu korun za pronájem čtrnácti polepených dodávek Volkswagen – z nichž jedna přišla vniveč kvůli kauze Dominika Feriho –, tři miliony za road show Letní kina 2021 nebo třeba 72 tisíc korun za helium do balonků.

Hnutí ANO, které těsně skončilo ve volbách na druhém místě, vydalo za kampaň 87,6 milionu korun, tedy podobnou částku jako o čtyři roky dříve. Přes pět milionů korun přitom stála výroba a propagace knihy Sdílejte, než to zakážou, jejíž autorství se připisuje předsedovi hnutí Andreji Babišovi.

Na dalších pět milionů vyšel expremiérův dopis občanům, na desítky tisíc pak výroba zmrzliny, na koblihy šly tentokrát jen jednotky tisíc. Díky volebnímu výsledku a zisku přes sedmdesát poslaneckých mandátů zůstává ANO v dobré finanční kondici.

Naopak u Pirátů a Starostů se strany musejí vzájemně vyrovnat. Ačkoli se Piráti na více než osmdesátimilionové kampani podíleli z větší části, více mandátů, a tím státních příspěvků, získali koaliční Starostové. Čtvrté na pásce skončilo SPD, které utratilo 75,9 milionu korun, což je o čtyřicet milionů korun více než před volbami v roce 2017. Necelé čtyři miliony korun stálo pořádání Českého jarmarku, kde SPD prodávalo potraviny pod cenou.

Drahé kampaně za desítky milionů měly také Přísaha, ČSSD či KSČM, které však utracené peníze neproměnily v poslanecké mandáty. Dostanou tak od státu jen příspěvek na úhradu volebních nákladů a na činnost.

Problém to představuje zejména u sociálních demokratů, jejichž nový předseda Michal Šmarda nechává volební náklady přesahující padesát milionů korun přezkoumat. Kampaň byla podle některých členů strany o deset milionů korun dražší oproti plánu.

„ČSSD dluží přes 200 milionů korun a dluh každý den roste,“ upozornil Šmarda s tím, že je třeba omezit výdaje a hledat nové příjmy. Voliči podle něj nemohou věřit straně, která neumí hospodařit ani se svým vlastním majetkem. ČSSD propouští většinu zaměstnanců a svoji pražskou centrálu Lidový dům pronajímá.

Strana

Výdaje na sněmovní kampaň 2021 (v milionech korun)

Počet získaných poslanců

SPOLU

89,7

71

ANO

87,6

72

Piráti a STAN

81,3

37

SPD

75,9

20

Přísaha

43,8

0

ČSSD

54,3

0

KSČM

31,6

0

Trikolora Svobodní Soukromníci

31,1

0

Volný blok

4,4

0

Zelení

2,3

0