Zájezdoví dopravci dostanou na pokrytí ztrát až miliardu korun

Stát bude peníze rozdělovat podle emisních tříd autobusů a jejich kapacity. Nejvíce, až 135 korun za den, dostanou dopravci s nejekologičtější emisní třídou EURO VI. (ilustrační foto)

Stát bude peníze rozdělovat podle emisních tříd autobusů a jejich kapacity. Nejvíce, až 135 korun za den, dostanou dopravci s nejekologičtější emisní třídou EURO VI. (ilustrační foto) Zdroj: ČTK/Šulová Kateřina

Dopravcům během jara klesly zakázky téměř na nulu. (ilustračí foto)
Podle sdružení Česmad Bohemia podpora dopravcům pomůže, je však nutné jí poskytnout co nejdříve. (ilustrační foto)
3
Fotogalerie

Koronakrize v Česku podle sdružení Česmad Bohemia postihla v až dva tisíce zájezdových dopravců provozujících celkem kolem devíti tisíc autobusů. Až polovině z nich hrozí krach. Zájezdoví dopravci proto od státu na pokrytí ztrát z krize dostanou až miliardu korun. Kompenzace, které budou vypláceny za sedačku a den, schválila vláda.

Dotace by měly vyrovnat  ztráty dopravců od březnového začátku nouzového stavu až do konce letošního června. Stát totiž zohlední zamrznutí trhu až do konce školního roku. Stát bude peníze rozdělovat podle emisních tříd autobusů a jejich kapacity. Nejvíce, až 135 korun za den, dostanou dopravci s nejekologičtější emisní třídou EURO VI. Oproti původnímu návrhu by program neměl limitovat autobusy vyrobené před rokem 2000. 

„Zájezdoví dopravci byli tvrdě zasaženi protikoronavirovými opatřeními. Rušily se školy v přírodě, školní výlety, firemní akce, zájezdy, objem těchto objednávek se v období jara limitně blížil nule a dosud se trend vývoje nelepší,“ vysvětlil potřebu kompenzací Havlíček. Připomněl také, že jde o obor s velmi nízkou marží.

Program by měl začít fungovat v nejbližší době. Polovinu kompenzací poskytne ze svých zdrojů ministerstvo dopravy, polovinu zajistí z nespotřebovaných zdrojů z programu COVID nájemné.

Peníze by měly dopravcům pomoci především s leasingovými splátkami. U běžného zájezdového autobusu činí až 150 tisíc korun měsíčně, u patrových vozidel s cenou kolem čtrnácti milionů korun je to ještě o sto tisíc korun více. Firmy budou moci peníze použít i na ukončení činnosti.

Podle ministerstva dopravy má podpora umožnit provozovatelům adaptaci na situaci na trhu do druhého čtvrtletí příštího roku. Podle sdružení Česmad Bohemia, se kterým rezort program konzultovalo, podpora dopravcům pomůže, je však nutné jí poskytnout co nejdříve.

Generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř upozornil, že peníze od státu pokryjí jen část fixních nákladů, největší zátěž podle něj zůstane na firmách. Sdružení tím ovšem skončit nechce a plánuje další jednání s ministerstvem dopravy o podpoře ostatních oborů, zejména linkové autobusové dopravy.

Dopravcům během jara klesly zakázky téměř na nulu. V létě, které obvykle patří k nejdůležitějším obdobím pro zájezdové firmy, se dopravci dostali na zhruba pětinu běžného počtu zakázek. Na podzim se ovšem situace opět začala zhoršovat a objednavatelé začali zakázky dopravcům opět ve velkém rušit.