Komerční banka spouští službu Tap to Pay pro bezhotovostní platby

Komerční banka, pobočka U Průhonu

Komerční banka, pobočka U Průhonu Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

onk

Komerční banka přináší jako první banka v Česku platební metodu Tap to Pay. K provozu není potřeba platební terminál, ani žádný speciální hardware. Platbu obstará běžný mobilní telefon společně s nově vyvinutou aplikací PayPhone.

Nová služba cílí mimo jiné na podnikatele, kteří se dosud bezhotovostním platbám z různých důvodů bránili. Podle nejnovějšího průzkumu Komerční banky je přitom právě jednou z největších překážek (27 procent) vysoká investice na zavedení a provoz platebního terminálu.

K tomu, aby mohli obchodníci přijímat platby pomocí služby Tap to Pay, stačí mobilní telefon s nainstalovanou aplikací PayPhone. Ta je dostupná pro zařízení s operačními systémy iOS a Android. Obchodník na displeji nejdříve navolí požadovanou sumu, samotná platba následně proběhne přiložením platební karty, mobilního telefonu nebo chytrých hodinek.

„Novou metodu přivítají zejména drobní podnikatelé, stánkaři a všichni obchodníci, kteří chtějí klientům nabídnout rychlé, bezpečné a moderní platební metody. Služba Tap to Pay totiž zabíjí dvě pomyslné mouchy jednou ranou. Jedná se o vysoce intuitivní technologii, navíc s nulovými vstupními náklady. Právě jednoduchost řešení a férovost v oblasti poplatků přitom patří podle našeho průzkumu mezi nejčastější motivátory pro zavedení elektronických plateb.“ Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka Komerční banky

Při platbě prostřednictvím Tap to Pay se v zařízení ani na serverech neukládají čísla karet ani informace o transakcích. Digitální potvrzení o platbě je pak zákazníkovi vystaveno pomocí QR kódu nebo zasláno e-mailem.  

Podobnou službu nabízí i Air Bank protřednictvím služby Cvak. Jde také o platební řešení, které umožňuje bezhotovostní platbu mezi obchodníkem a zákazníkem bez nutnosti mít platební terminál.

Počet bezhotovostních plateb stále roste

Bezhotovostní platby jsou v Česku čím dál oblíbenější, a to i pro drobné platby. Průzkum Komerční banky ukázal, že je na denní bázi přijímá 29 procent podnikatelů, alespoň jednou týdně pak 59 procent. Dlouhodobý trend akcelerovala zejména covidová pandemie, během které zpozorovalo markantní nárůst jejich obliby 49 procent podnikatelů. Pozitivní vývoj potvrzují i interní data Komerční banky a Sdružení pro bankovní karty. 

„Klienti KB provedou každý měsíc u obchodníků přes 12 milionu transakcí v celkové hodnotě skoro 13 miliard korun. V rámci celé ČR se pak jedná o zhruba 250 milionu transakcí.  Loni tak počet transakcí jen těšně minul hranici 3 miliard, což ve srovnání s rokem 2019 představuje nárůst o 126 procent. Zajímavostí je, že průměrná částka v mezidobí klesla z 639 korun na loňských 600 korun – to je dáno tím, že zákazníci sahají po kartách a mobilech i v případě drobných plateb. To jde samozřejmě ruku v ruce i s rostoucím počtem obchodníků, které bezhotovostní platby akceptují,“ upřesňuje Jitka Haubová. 

Ke konci třetího čtvrtletí 2024 bylo v Česku evidováno 105 596 obchodníků akceptujících platební karty. Za posledních pět let se tak jejich počet zvýšil o přibližně 50 procent. Nejrychleji rostl segment internetových obchodů, a to z necelých 11 tisíc v roce 2019 na více než 24 tisíc v roce 2024.