Kyberšmejdi nepolevují. Banky letos klientům zachránily už 7,5 miliardy korun

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek Zdroj: ČTK

Kamila Ondráčková
Diskuze (0)

Od ledna do září tohoto roku čelili klienti bank více než 68 tisícům kyberútoků. V rámci bezpečnostních opatření dokázaly banky svým klientům zachránit dohromady 7,5 miliardy korun. Na druhou stranu objem peněz, který se podvodníkům podařilo získat, dosáhl už 1,49 miliardy korun. Údaje vyplývají z průzkumu České bankovní asociace.

„Vidíme, že i přes rostoucí povědomí o rizicích se chování lidí příliš nezlepšuje. Paradoxně nejzranitelnější je pak nejmladší generace – častěji volí jednoduchá hesla a podceňuje zabezpečení platebních aplikací,“ upozorňuje Zděnka Hildová, ředitelka ČBA Educa. 

Průměrná ztráta na jednoho klienta se navýšila na 21 903 korun. Ve stejném období minulého roku byla přitom průměrná škoda 16 170 korun, kdy celková částka ukradených peněz činila 1 miliardu korun. Počet útoků se meziročně zvýšil o necelé 3 000.

Jak se vyvýjí počet kyberútoků

 Leden až září 2023Leden až září 2024Leden až září 2025
Počet útoků48 45265 77468 026
Zachráněná částka-4,5 mld. korun7,5 mld. korun
Odčerpané prostředky 1 mld. korun1 mld. korun1,49 mld. korun
Průměrná škoda20 741 korun16 170 korun21 903 korun

Výrazně vzrostl počet falešných zpráv i falešných videí

Skoro polovina obyvatel se stejně jako v minulém roce osobně setkala s podvodnými e-maily od přepravních společností, pošty nebo falešným dědictvím. Letos však výrazně vzrostl počet falešných zpráv, které jsou šířeny prostřednictvím chatovacích aplikací nebo SMS. S tímto typem podvodů se letos setkalo 42 procent lidí, zatímco vloni to bylo jen 26 procent.

I podvodná videa, známá jako deep fakes, vyděračské e-maily a falešné internetové obchody zaznamenaly významný nárůst ve srovnání s předchozím rokem. Na první pohled rozpoznalo hackerský útok 57 procent Čechů. Desetina lidí, kteří se setkali s kybernetickými podvody, přišla o část nebo veškeré peníze na účtu. Díky zásahu banky 60 procent postižených získalo peníze zpět, ať už částečně nebo úplně. Pokud lidé pokus o hackerský útok odhalili, nejčastěji kontaktovali svou banku a upozornili na situaci své blízké.

„Podvodníci stále více používají propracovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost. Dokonale napodobují procesy a komunikaci legitimních institucí, což klientům výrazně ztěžuje rozpoznání podvodu. V pokročilé fázi manipulace často klienti ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce. V poslední době navíc manipulací donutí klienty vybrat peníze v hotovosti a předat ji osobně falešnému kurýrovi,” říká Petr Zíma, manažer pro kyberbezpečnost České spořitelny. 

Ověřovat a zase ověřovat

Klíčové je vždy si ověřit s kým komunikujete. Platí to nejen při telefonním hovoru, ale i při psaní SMS zpráv, komunikaci na sociálních sítích nebo na internetových stránkách. 

„Problém zhoršuje fakt, že útočníci často znají vaše osobní údaje. Získávají je z úniků dat na internetu nebo ze sociálních sítí, případně ze zdrojů, kterým jste v minulosti povolili data využít i jinak než pro základní účel. Když vám pak řeknou vaše jméno, adresu nebo třeba typ účtu, který u banky máte, jejich důvěryhodnost ve vašich očích ještě vzroste. A právě tohoto efektu chtějí i umějí dosáhnout,“ popisuje Petr Jermář, odborník ze serveru Banky.cz.

Některé banky tak nyní umožňují v mobilní aplikaci ověřit, zda je volající skutečně zaměstnanec banky. „Navíc bankovní domy ani policie nikdy nevyžadují po telefonu přístup do internetového bankovnictví, instalaci aplikací či okamžité převody peněz,“ upozorňuje dále Petr Jermář.

Pokud potřebujete potvrdit identitu jiné instituce, která vás kontaktuje, nejjednodušší způsob je vyhledat oficiální kontakt a zavolat na něj.

Necháte se nachytat? Zkuste Kybertest

Česká bankovní asociace připravila spolu s odborníky na kyberbezpečnost interaktivní kybertest, jehož cílem je upozornit na právě probíhající kybernetické podvody a naučit, jak jim nenaletět.

Od spuštění letošního ročníku kampaně #nePINdej! do začátku září si Kybertest vyplnilo skoro 66 tisíc lidí s průměrným skóre 75 procent, to je zatím nejlepší průměrný výsledek od začátku celé kampaně v roce 2022. Celkově si Kybertest vyzkoušelo už téměř 900 tisíc lidí. 

Začít diskuzi