Kyberšmejdi nepolevují. Banky letos klientům zachránily už 7,5 miliardy korun
Od ledna do září tohoto roku čelili klienti bank více než 68 tisícům kyberútoků. V rámci bezpečnostních opatření dokázaly banky svým klientům zachránit dohromady 7,5 miliardy korun. Na druhou stranu se objem peněz, které podvodníci získali, vyšplhal na 1,49 miliardy korun. Údaje vyplývají z průzkumu České bankovní asociace.
„Vidíme, že i přes rostoucí povědomí o rizicích se chování lidí příliš nezlepšuje. Paradoxně nejzranitelnější je nejmladší generace – častěji volí jednoduchá hesla a podceňuje zabezpečení platebních aplikací,“ upozorňuje Zděnka Hildová, ředitelka ČBA Educa.
Průměrná ztráta na jednoho klienta se navýšila na 21 903 korun. Ve stejném období minulého roku přitom průměrná škoda činila 16 170 korun, přičemž celková částka ukradených peněz dosáhla 1 miliardy korun. Počet útoků se meziročně zvýšil o necelé tři tisíce.
Jak se vyvíjí počet kyberútoků
| Leden až září 2023 | Leden až září 2024 | Leden až září 2025 | |
| Počet útoků | 48 452 | 65 774 | 68 026 |
| Zachráněná částka | - | 4,5 mld. Kč | 7,5 mld. Kč |
| Odčerpané prostředky | 1 mld. Kč | 1 mld. Kč | 1,49 mld. Kč |
| Průměrná škoda | 20 741 Kč | 16 170 Kč | 21 903 Kč |
Výrazně vzrostl počet falešných zpráv i falešných videí
Skoro polovina obyvatel se, stejně jako v minulém roce, osobně setkala s podvodnými e-maily od přepravních společností, pošty nebo s falešným dědictvím. Letos však výrazně vzrostl počet falešných zpráv, které se šíří prostřednictvím chatovacích aplikací nebo SMS. S tímto typem podvodů se letos setkalo 42 procent lidí, zatímco vloni to bylo jen 26 procent.
I podvodná videa, známá jako deep fakes, vyděračské e-maily a falešné internetové obchody zaznamenaly významný nárůst ve srovnání s předchozím rokem. Hackerský útok dokázalo na první pohled rozpoznat 57 procent Čechů. Desetina těch, kteří se setkali s kybernetickými podvody, přišla o část nebo veškeré peníze na účtu. Díky zásahu banky získalo 60 procent postižených peníze zpět – buď částečně, nebo úplně. Pokud lidé pokus o hackerský útok odhalili, nejčastěji kontaktovali svou banku a upozornili na situaci své blízké.
„Podvodníci stále více používají propracovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost. Dokonale napodobují procesy a komunikaci legitimních institucí, což klientům výrazně ztěžuje rozpoznání podvodu. V pokročilé fázi manipulace často klienti ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce. V poslední době navíc manipulací donutí klienty vybrat peníze v hotovosti a předat je osobně falešnému kurýrovi,“ říká Petr Zíma, manažer pro kyberbezpečnost České spořitelny.
Ověřovat a zase ověřovat
Klíčové je vždy si ověřit, s kým komunikujete. Platí to nejen při telefonním hovoru, ale i při psaní SMS zpráv, komunikaci na sociálních sítích nebo na internetových stránkách.
„Problém zhoršuje fakt, že útočníci často znají vaše osobní údaje. Získávají je z úniků dat na internetu, ze sociálních sítí nebo ze zdrojů, kterým jste v minulosti povolili data využít i jinak než pro základní účel. Když útočníci uvedou vaše jméno, adresu nebo například typ účtu, který u banky máte, jejich důvěryhodnost ve vašich očích ještě vzroste. A právě tohoto efektu chtějí i umějí dosáhnout,“ popisuje Petr Jermář, odborník ze serveru Banky.cz.
Některé banky nyní umožňují v mobilní aplikaci ověřit, zda je volající skutečně zaměstnanec banky. „Navíc bankovní domy ani policie nikdy nevyžadují po telefonu přístup do internetového bankovnictví, instalaci aplikací či okamžité převody peněz,“ upozorňuje dále Petr Jermář.
Pokud potřebujete potvrdit identitu jiné instituce, která vás kontaktuje, nejjednodušší způsob je vyhledat oficiální kontakt a zavolat na něj.
Necháte se nachytat? Zkuste Kybertest
Česká bankovní asociace připravila spolu s odborníky na kyberbezpečnost interaktivní Kybertest, jehož cílem je upozornit na aktuální kybernetické podvody a naučit, jak jim nenaletět.
Od spuštění letošního ročníku kampaně #nePINdej! do začátku září si Kybertest vyplnilo téměř 66 tisíc lidí s průměrným skóre 75 procent – to je zatím nejlepší výsledek od začátku celé kampaně v roce 2022. Celkově si Kybertest vyzkoušelo už téměř 900 tisíc lidí.















