"Energošmejdi" jsou stále vynalézavější, na jejich triky nedoplácí už jen senioři

Elektroměr, ilustrační foto

Elektroměr, ilustrační foto Zdroj: ctk

Energetika, ilustrační foto
Elektřina, ilustrační foto
Elektřina, ilustrační foto
4
Fotogalerie

Nevsázejí už jen na podomní prodej, frčí uzavírání smluv po telefonu a energetické aukce. Nepoctivci snadno napálí i nezkušenou mladší generaci.

Od podomních prodejců začali nekalí obchodníci přecházet k novým formám a fintám jako jsou energetické aukce, prodej po telefonu, vydávání se za zástupce státních orgánů nebo na první pohled nevinné dárky zdarma k uzavřeným smlouvám.

„Česká obchodní inspekce zaznamenala zvýšené počty stížností na energetické aukce a podobné smlouvy, na základě kterých měl být zprostředkován výhodnější dodavatel elektřiny či plynu, už v loňském roce. Spotřebitelé si stěžovali například na smluvní pokuty, které jsou jim účtovány, pokud podepíší s takovým překupníkem energií smlouvu, ale následně odmítnou akceptovat vybraného dodavatele energie nebo od takové smlouvy chtějí odstoupit,“ uvádí Česká obchodní inspekce.

Pozor na „ano”

Mezi nejnovější praktiky patří vychytralá a manipulativní komunikace po telefonu. Většinou se jedná o zprostředkovatele, kteří slibují potenciálním klientům významné úspory. Klient zde často ani neví, že se telefonním hovorem zavázal ke změně dodavatele energií, navíc na několik let. Prodejcům stačí vymámit po telefonu pouze souhlasné: „ano“ a smlouva je platná.

Vyvázat se z ní pak bývá velice drahé. Na první pohled kolikrát ani není jasné, že k volajícímu hovoří zprostředkovatel, který se snaží vnutit nového dodavatele. Podobná rozčarování přinášejí i některé „dárky“ k uzavřeným smlouvám se zprostředkovateli energií. Pokud chtějí klienti od smlouvy odstoupit, dárky pak musí draze vykoupit.

Šmejdi v poslední době také používají nové finty, kdy se odvolávají, že jsou zástupci státního subjektu, a to dokonce Energetického regulačního úřadu či obchoní inspekce. Následně zkoušejí triky typu, že jdou překontrolovat smlouvy, ohlídat nejnižší ceny a podobně.

Aktuálně je v procesu schvalování také novela zákona, která by měla upravit podmínky pro uzavírání smluv o dodávce energií. Zaměřit by se měla především na výpovědní lhůtu pro odstoupení od smlouvy a sankce.

Tři zlatá pravidla

  • Přijde-li někdo ke mně domů, aniž jsem s ním měl návštěvu domluvenou, tak určitě nic neřešit a ihned odmítnout. Solidní dodavatelé tímto způsobem svoje produkty a služby neprodávají. Dnes již většina měst a obcí podomní prodej zakazuje. Ideální je na tyto praktiky obratem upozornit městskou či státní policii.

  • To platí i pro případ, pokud mi někdo tvrdí, že je zástupce státní firmy, například Česká obchodní inspekce či Energetického regulačního úřadu. Žádný státní subjekt tohoto typu nechodí s podobným účelem za běžnými občany.

  • Jsem-li osloven někým, kdo mi dává nabídku, tak se o jejím využití nerozhodovat zbrkle ihned. Vždy si ji mohu nechat nezávazně zaslat, pečlivě prostudovat a až poté se rozhodnout. Zde je vhodné si pečlivě prostudovat samotné podmínky i reputaci dodavatele.