Regiojet a Arriva ujídají z koláče Českých drah, na železnici přibude konkurence
Ministerstvo dopravy oznámilo, že na trase z Brna do Bohumína bude pro stát jezdit Regiojet. Čtyři linky v Čechách vysoutěžila Arriva. Stát tak ušetří stovky milionů korun.
Dle Ministerstva dopravy nabídly České dráhy za osmileté provozování vlaků z Brna do Bohumína (přes Ostravu) částku 2,223 mld. korun. Regiojet byl zhruba o padesát milionů ročně levnější. Do tendru se přihlásil i Leo Express, ten však nesplnil zadávací podmínky. Do roku 2026, respektive 2027 tak budou na této trase pro stát jezdit žluté vlaky. První spoj vyjede příští rok v prosinci.
České dráhy budou dalších 9 let provozovat železniční linky z Prahy směrem na Žilinu (Ex2) a do Luhačovic (R18). Objednávka bude ročně stát 445 milionů korun, což je o 153 milionů míň než doposud. Ušetřené peníze použijeme třeba na rozšíření nabídky spojů.
— Dan Tok (@tok5934) 29. listopadu 2018
Další „alternativní dopravce“ vyštípal České dráhy z rychlíkových tratí Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor, Praha – Rakovník a Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Ty bude pro stát od prosince 2019 po následující tři roky obsluhovat namísto národního dopravce společnost Arriva.
I Arriva nabídla nižší cenu, než České dráhy. „Ve stávající smlouvě ČD vykázaly za rok 2017 u těchto linek ztrátu 299 mil. Kč. Nyní aktuální nabídka ARRIVA vlaky představuje částku cca 244 mil. korun za rok, tzn. o 55 milionů ročně ušetříme,“ upřesnil ministr Ťok.
Pro Regiojet jde o zásadní úspěch, jelikož zatím jezdí jako tzv. alternativní dopravce, respektive komerčně bez veřejné objednávky. Jde tak o další konkurenční tlak na železnici, ze kterého budou těžit cestující.