Regiojet a Arriva ujídají z koláče Českých drah, na železnici přibude konkurence

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží

Vlaky Regiojetu na smíchovském nádraží Zdroj: Michael Tomeš/E15

nádraží Brno
Jednotka ÖBB railjet byla 17. dubna představena na trase Břeclav-Brno-Praha.
Brno
Brno hlavní nádraží
Depo v Bohumíně se ocitlo bez proudu a uvěznilo tak pendolina Českých drah
18 Fotogalerie

Ministerstvo dopravy oznámilo, že na trase z Brna do Bohumína bude pro stát jezdit Regiojet. Čtyři linky v Čechách vysoutěžila Arriva. Stát tak ušetří stovky milionů korun.

Dle Ministerstva dopravy nabídly České dráhy za osmileté provozování vlaků z Brna do Bohumína (přes Ostravu) částku 2,223 mld. korun. Regiojet byl zhruba o padesát milionů ročně levnější. Do tendru se přihlásil i Leo Express, ten však nesplnil zadávací podmínky. Do roku 2026, respektive 2027 tak budou na této trase pro stát jezdit žluté vlaky. První spoj vyjede příští rok v prosinci.

Další „alternativní dopravce“ vyštípal České dráhy z rychlíkových tratí Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald, Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Nový Bor, Praha – Rakovník a Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Ty bude pro stát od prosince 2019 po následující tři roky obsluhovat namísto národního dopravce společnost Arriva.

I Arriva nabídla nižší cenu, než České dráhy. „Ve stávající smlouvě ČD vykázaly za rok 2017 u těchto linek ztrátu 299 mil. Kč. Nyní aktuální nabídka ARRIVA vlaky představuje částku cca 244 mil. korun za rok, tzn. o 55 milionů ročně ušetříme,“ upřesnil ministr Ťok.

Pro Regiojet jde o zásadní úspěch, jelikož zatím jezdí jako tzv. alternativní dopravce, respektive komerčně bez veřejné objednávky. Jde tak o další konkurenční tlak na železnici, ze kterého budou těžit cestující.