Babiš boj o Hrad téměř vzdal. Obava z prohry ho přeměnila z alfa samce na oběť

Andrej Babiš a jeho tým v restauraci Srdcovka v Brně

Andrej Babiš a jeho tým v restauraci Srdcovka v Brně Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Kvůli údajným výhružkám vzdal Andrej Babiš (ANO) kontaktní kampaň, a tím pomalu i boj o Hrad. Čísla hrají proti němu od začátku druhého kola. Nedaří se mu tolik na sociálních sítích, neplní náměstí jako protikandidát a průzkumy i sázkaři favorizují jeho soupeře Petra Pavla. Zbývá mu už jen hledat alibi, proč to letos nevyšlo, a nakypřit si půdu pro jiné politické klání.

Setkávání s voliči bylo u Babiše vždy důležitým pilířem kampaně. Ještě než byly uzavřené kandidatury na Hrad, energicky objížděl Česko ve svém obytňáku. Aktivně se snažil vytvářet dojem, že se zajímá o lidi v částech země, kde se vrcholní politici ukážou jen zřídka. 

Jeho kampaň se podobala spanilým jízdám prezidenta Miloše Zemana v dobách, kdy mu to ještě dovolovalo zdraví. S tím je teď konec. Babiš se téhle části kampaně vzdal kvůli údajným výhružkám a požádal policii o ochranu. 

Výjevy z jeho meetingů ve stínu těch Pavlových stejně nepůsobily nejlépe. Generál plnil náměstí většími davy, než se dařilo Babišovi. Netrápili ho všudypřítomní demonstranti, a ještě mu sekundovali neúspěšní prezidentští kandidáti jako Danuše Nerudová a Pavel Fischer, kteří apelovali na své voliče, aby mu dali hlas.

Babiš se naopak dostal do izolace a musel si říct o pomoc KSČM a okrajovým osobnostem politické scény, které volby nevyhrávají. Jen tím zlepšil svou pozici na radikálnějším a protisystémovém spektru, což vyústilo ve válku s rivalem v podobě SPD Tomia Okamury.

Zhroucenou kontaktní kampaň by teoreticky mohla zachránit aktivita na sociálních sítích a v médiích. Jak ale ukazují čísla, Petr Pavel táhne víc. Babiš prohrává i na klíčových platformách, jako je Facebook či Instagram. Twitter, kde se koncentrují elity a novináři, je pro Babiše na počet interakcí totální fiasko. Jeho 16 963 interakcí kolem jeho profilu stojí proti 591 001 Petra Pavla.

To ale není vše. Petr Pavel investuje více do online reklamy na platformě Meta (Facebook a Instagram). Zatímco Andrej Babiš dává poslední týden podle dostupných dat na zvýšení dosahu svých příspěvků 38 tisíc korun denně, u jeho soupeře je to dvojnásobek. I z dlouhodobého hlediska 90 dnů investoval Petr Pavel do zmíněných platforem o 350 tisíc korun víc.

U Babiše také došlo k viditelnému propadu investovaných prostředků v cílové rovince před volbou v druhém kole. Jako by dostupná čísla křičela, že Babišův tým nechce za neúspěšnou kampaň utrácet zbytečně další prostředky.

K tomu pro Babiše vychází nelichotivě i předvolební průzkumy. Ty kvůli zákonům nyní nemůžeme citovat. Propast mezi ním a Petrem Pavlem je každopádně větší, než bylo v predikcích před volbou Miloše Zemana a Jiřího Drahoše před pěti lety. A třeba sázkaři ve svých kurzech Babišově úspěchu a zázračnému trháku v závěru už nevěří vůbec.

Ústup pomocí vichru z hor

Andrej Babiš v minulých kampaních vystupoval jako alfa samec, který všechno zvládne. Od hesla „Prostě to zařídíme“ až po zvolání, že komunální politici mají číslo na jeho mobil a města „řeší přímo a hned“. V druhém kole prezidentských voleb se ale tahle alfa stáhla do role oběti. Zase jsou proti němu dle jeho slov média, ulice i neznámí útočníci. Nutno dodat, že takové reakci šel Babiš naproti agresivní kampaní, která zneužila velmi složité pozice České republiky, která se ještě vzpamatovává z pandemie a šoku z ruské agrese proti Ukrajině. 

Výhružky a nenávist samozřejmě nejde brát na lehkou váhu a každý demokrat by ji měl šmahem odsoudit. Nečekané zvednutí a zdůrazňování této linky působí jako ústupový manévr z předem prohraného boje. Jako alibi, proč bourat důležité pilíře kampaně, které nefungují podle představ. Takticky na straně Babiše začala vznikat nová legenda o oběti a outsiderovi, který je sám proti světu. Tím mimo jiné zvedá i protivládní narativ, který bude z jeho strany zásadní u dalších voleb.

Hojně používané přísloví „Kdo seje vítr, sklízí bouři“ se v podání Andreje Babiše proměnilo spíše na cimrmanovský vichr z hor, kdy herci takticky utíkají před špatně naladěným publikem scénkou, v níž poryvy větru odfoukávají rekvizity i je samotné. A diváci pak jen nevěřícně koukají na prázdné jeviště.