Březina a Janeček v průzkumech zaostávají, v investicích do online kampaně však vítězí

Tomáš Březina z pomezí prezidentských kandidátů vynakládá na propagaci na Facebooku suverénně nejvíce.

Tomáš Březina z pomezí prezidentských kandidátů vynakládá na propagaci na Facebooku suverénně nejvíce. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Prezidentský kandidát Karel Janeček
Na Babišových vystoupeních se střetávají jeho odpůrci s podporovateli
3
Fotogalerie

Ač se prezidentské volby odehrají až v lednu příštího roku, už nyní se někteří kandidáti snaží proniknout do veřejného prostoru. Využívají k tomu například reklamu na největší sociální síti světa Facebook. Na ni sázejí zejména tři miliardáři, kteří se chtějí ucházet o prezidentský úřad. Naopak ostatní kandidáti prozatím utrácejí za online inzerci výrazně méně.

Nejvíce do inzerce na Facebook investoval miliardář a zakladatel společnosti Best Tomáš Březina. Za posledních 90 dní zaplatil za reklamu na největší sociální síti světa přes 1,2 milionu korun, čímž se od ostatních kandidátů značně odlišuje. Na české poměry je taková investice za tak krátký čas výjimečná, například stránka nejsilnějšího tuzemského subjektu hnutí ANO vydala na reklamu od srpna roku 2019, odkdy Facebook data zveřejňuje, do dnešního dne přes šest milionů korun. 

„Cílíme tam, kde je největší pozornost lidí, před deseti lety bychom cílili na televizi a billboardy,“ odepsal deníku E15 Jaroslav Navrátil, ředitel kampaně Tomáše Březiny. „Pan Březina je pro veřejnost nový člověk, aby byl známější, zvolili jsme tuto cestu, jak ho dostat mezi lidi,“ upřesnil.

Ani přes výraznou investici do online reklamy se ovšem Tomáš Březina zatím ani neobjevuje v průzkumech veřejného mínění. Nicméně podle Jaroslava Navrátila jde kampaň přesně podle plánu. „V podpisech jsme byli první, zlomili jsme rekord v rychlosti,“ uvedl. Potvrdil také, že i v dalších týdnech a měsících bude pokračovat intenzivní investice do inzerce na Facebooku. 

„Pro některé z nich je vhodný čas na to, aby investovali do reklamy, která jim pomůže šířit jejich sdělení a názory na aktuální dění a vejít ve známost. Logicky musejí na známosti pracovat hlavně ti, kteří nejsou tak známí. Nepomáhají jim vlastně ani média, která si naopak všímají těch, kteří jsou v průzkumech na předních pozicích,“ vysvětluje důležitost včasné propagace expert na politický marketing Otto Eibl z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.

„Je třeba se ale ptát, jestli jsou to dobře utracené peníze. Vzhledem k počtu sledujících to tak spíš není, Tomáš Březina má jednotky tisíc sledujících,“ komentuje politolog kampaň kandidáta. 

Janečkově kandidatuře škodí Janeček sám

Druhý na pásce je další miliardář Karel Janeček, jehož kampaň od začátku budí mezi odborníky rozpaky. Janeček, který zbohatl na obchodování s finančními deriváty, do své propagace na Facebooku vložil už 720 tisíc korun. „Zájem Karla je oslovit a posléze navázat diskuzi se všemi občany České republiky, a to bez rozdílů, napříč všemi věkovými i sociodemografickými skupinami,“ vysvětlila mluvčí kampaně Nikol Klevcovová. 

Karel Janeček v Karlových Varech potvrdil touhu být prezidentem

Video placeholde
• Martin Bartkovský

Ač je na tom Janeček z hlediska známosti i počtu sledujících na Facebooku výrazně lépe než Březina, ani jemu Eibl nepředpovídá výrazný volební úspěch. „Janečkově kandidatuře škodí Janeček sám – tím, co říká, jak se prezentuje. Jistě, má potenciál oslovit část voličů, v kontextu voleb ale spíš zanedbatelnou,“ říká. Janečkovo jméno se na rozdíl od Březiny objevilo také v červnovém volebním průzkumu agentury Ipsos, která mu přisoudila preference 3,5 procenta. 

I na třetím místě se umístil miliardář, a to bývalý premiér Andrej Babiš, který je ovšem zároveň poslancem a hlavním opozičním lídrem. Zatím svou kandidaturu na prezidenta neoznámil, přesto na inzerci na Facebooku za posledních 90 dní vynaložil přes půl milionu korun. Další v pořadí je Petr Pavel (473 tisíc), Danuše Nerudová (443 tisíc), bývalý rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima (111 tisíc) a odborářský předák Josef Středula (92 tisíc korun). 

Kandidáti, kteří se ve volebních průzkumech pohybují na prvních příčkách, jako právě Petr Pavel nebo Danuše Nerudová, tak prozatím nevyužívají online prostor v takové míře. „Nepotřebují tu reklamu tolik – známí jsou, navíc oproti outsiderům se těší i pozornosti klasických médií. Tím, že na sebe mají nabalenu slušnou základnu, je jejich dosah organičtější, byť je pravda, že bez peněz to na sociálních sítích dneska už nejde,“ říká politolog Eibl.

Specifickou pozici dle něj má bývalý premiér Andrej Babiš, který na sebe v posledních týdnech strhával pozornost kvůli střetům probíhajícím na jeho setkáních s voliči. „Babišův dosah je v tomto kontextu enormní, byť by si asi přál, aby nebyl spojován s násilím na jeho mítincích, ale hraje vabank. Navíc zatím nepotvrdil, že bude kandidovat, takže když průzkumy – a hlavně jeho interní průzkumy – budou vypadat špatně, kandidaturu nemusí ohlásit,“ uzavírá vedoucí brněnské katedry politologie.

Karel Janeček: Názory, program a kandidatura na prezidenta >>>
Tomáš Březina: Názory, program a kandidatura na prezidenta >>>