Nerudová přesvědčila Česko, že na Hradě může být prezidentka. Je to důležité, i když neuspěla

Danuše Nerudová v debatě s voliči

Danuše Nerudová v debatě s voliči Zdroj: profimedia

Od zavedení přímé volby nebyla Česká republika blíže první prezidentce. Danuše Nerudová se z poměrně neznámé univerzitní profesorky dostala velkým úsilím mezi hlavní tři favority a v prosinci dokázala v průzkumech porážet i svého rivala, generála Petra Pavla. Ten na rozdíl od ní začal s neoficiální kampaní roky před volbou a vytvořil si tak náskok, který musela poměrně neznámá Nerudová stíhat.

To se jí dařilo i proto, že se v kampani pustila do riskantního experimentu. Zaměřila se na mladé lidi, kteří jsou k volbám podle průzkumů chladnější. Na rozdíl od ostatních si za svá nejviditelnější témata vybrala varování před klimatickou krizí a apelovala na narovnání práv pro zástupce sexuálních menšin. 

Aby mladé mobilizovala, zvolila ke komunikaci i sociální sítě, které byly doteď v politickém marketingu na okraji zájmu. Během kampaně se univerzitní profesorka stala královnou Instagramu. Jako jediný hlavní kandidát začala používat TikTok a BeReal. Její tým sestavený z mladých lidí chápal sílu formátů krátkých a zábavných videí. A uměl využít algoritmus, který z člověka přes noc dokáže udělat hvězdu.

Nerudová a její tým Česku naznačily, jak budou vypadat politické kampaně v příštích letech. Ty se občas neobejdou bez šoků a undergroundového pomrkávání na nastupující generaci Z. Univerzitní profesorku veřejně podpořil třeba raper Sergei Barracuda, který loni trendoval mimo jiné i díky filmu Banger. Svým způsobem je to riskantní krok, protože když se řekne Barracuda, vynoří se i hláška: Sergei je dealer! Kromě toho měl raper opletačky se zákonem. Tým Nerudové tohle risknul a vyšlo mu to.

V lednu ale Nerudová klopýtla. Média začala intenzivně psát o jejím působení jako rektorky Mendelovy univerzity v Brně a ona nedokázala uspokojivě vysvětlit kauzu s rychlotituly. Její tým nezvládl krizovou komunikaci a na kritiku reagoval pomalu a nepřesvědčivě. 

Průzkumy náhle přestaly vycházet tak dobře. Nerudová se dostala mezi hlavními favority na třetí místo a to znamenalo konec. Kampaň generála Petra Pavla začala být dynamičtější. Ten Nerudovou v interakcích některé dny přestřílel i na jejím domovském Instagramu a s přehledem na Facebooku i Twitteru. Nechal jí jen TikTok s tím, že nebude používat čínskou sociální síť kvůli bezpečnosti.

V debatách se Nerudová zásadní chyby nedopustila, ale svým výkonem davy nestrhla. Bylo vidět, že je pod tlakem. Její kampaň se dostala do defenzivy, jako by najela jen na krizovou komunikaci. Kdo se ale brání, v průzkumech většinou neroste.

Nerudová přesto předvedla statečný boj a jako první žena v přímé volbě měla šanci stát se prezidentkou.

V roce 2018 se mezi kandidáty na prezidenta nedostala jediná žena. Při první přímé volbě v roce 2013 to zkusily tři, ale žádná nepřekročila pět procent. Jejich kampaně neměly tak velké rozpočty, tak velké dary od sponzorů a v průzkumech se nedostaly na pozici, která by naznačovala postup do druhého kola. Společnost a okolí zkrátka nevěřily, že by tyto kandidátky mohly uspět. Nerudová je první ženou, která přesvědčila, a proto se jí dostalo větší podpory.

Ukázala, že Česko může mít v dlouhé řadě prezidentů i prezidentku. Ukázala, že to jde i v prostředí, kde je žen v politice výrazně méně než mužů a často musí čelit osobním útokům na svůj vzhled či kvalifikaci. Zpětně se tenhle boj cení, i když letos nevedl k vítězství.

Video placeholde
Prezidentské voleby 2023: Příchod Petra Pavla na tiskovou konferenci (14. 1. 2023) • Nikola Forejtová