Bez inovací zůstane Česko montovnou, shodli se politici a podnikatelé v debatě deníku E15

Předvolební debata deníku E15, na které diskutovali kandidáti na post ministra průmyslu a obchodu

Předvolební debata deníku E15, na které diskutovali kandidáti na post ministra průmyslu a obchodu Zdroj: E15 Michael Tomeš

Předvolební debata deníku E15, na které diskutovali kandidáti na post ministra průmyslu a obchodu
Předvolební debata deníku E15, na které diskutovali kandidáti na post ministra průmyslu a obchodu
Předvolební debata deníku E15, na které diskutovali kandidáti na post ministra průmyslu a obchodu
Předvolební debata deníku E15, na které diskutovali kandidáti na post ministra průmyslu a obchodu
Předvolební debata deníku E15, na které diskutovali kandidáti na post ministra průmyslu a obchodu
6
Fotogalerie

Podniky, vláda a opozice se shodují, že český průmysl čeká v příštích letech zásadní transformace. Spokojenost manažerů s politickou a ekonomickou situací v zemi, její vládou, státní správou či s kvalitou vzdělávání však není valná. Plyne to ze srpnového průzkumu agentury Ipsos pro Českou manažerskou asociaci představeného na středeční předvolební debatě deníku E15. Jejími hlavními účastníky byli kandidáti na ministra průmyslu a obchodu a podnikatelé.

„Více než třetina respondentů označila za největší problém české společnosti vládu a politiku obecně, pětina ekonomickou situaci nebo státní správu,“ řekl Tomáš Macků z Ipsosu. Šetření se zúčastnila rovná stovka vedoucích pracovníků napříč odvětvími na top manažerských pozicích.

Co se týče letošního vývoje českého hospodářství, jsou vrcholoví manažeři optimističtí. Že se bude oproti loňsku rozhodně nebo spíše zlepšovat, si myslí 66 procent dotázaných. Opačný názor má jen desetina z nich. „Přibližně třicet procent manažerů uvedlo, že pandemie měla na jejich firmy pozitivní dopad,“ dodal Macků.

Za hlavní přednosti českého průmyslu označili manažeři flexibilitu a schopnost adaptace či cenovou konkurenceschopnost a kvalitu výroby. Pětina ocenila iniciativní přístup mladých lidí, kteří zakládají inovativní startupy.

Transformace výrobní sféry spojená s podporou výzkumu, vývoje a inovací bude do velké míry tažena úsilím Evropské unie snižovat emise. Někteří v této proměně vidí riziko, jiní příležitost. Rozhodující roli přitom sehrají politici. Právě jejich vize a schopnosti mohou v následujících letech rozhodnout o investicích za desítky miliard korun, jako je například zvažovaná gigafactory koncernu Volkswagen.

Za největší bariéry budoucího rozvoje průmyslu považují firmy nízkou přidanou hodnotu výrobků, nedostatek kvalifikované pracovní síly a absenci strategie rozvoje celého odvětví. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO) oponuje, že strategie existuje, pouze je třeba se jí držet.

„Když udržíme míru investic do vědy, výzkumu a do technologií, ať už bude ve vedení země jakákoli politická reprezentace, ve finále dotáhneme skandinávské země,“ domnívá se Havlíček, který chce ve funkci pokračovat i po říjnových volbách.

Důležité je podle ministra rozšířit investiční pobídky. „Musíme také podpořit systém pružných odpisů, což je pobídka k tomu, aby se více investovalo,“ dodal šéf rezortu průmyslu.

Firmy musejí řešit příliš mnoho byrokracie, kritizovali vládu opoziční kandidáti na současný Havlíčkův post. „Znám firmy, které roky řeší byrokracii, žádosti o dotace, čekají na daňové vratky. To jsou věci beroucí chuť do podnikání,“ míní předseda KDU-ČSL Marian Jurečka.

Stát by podle něho měl firmám více naslouchat a přestat jim v některých oblastech překážet v rozvoji. Investičními pobídkami by se podle Jurečky neměly lákat jen velké zahraniční firmy. Šéf lidovců by tuto pomoc směroval hlavně k menším tuzemským společnostem.

Poslanec Pirátů Martin Jiránek vidí nedostatky především ve vzdělávacím systému. „Chybí nám výuka a výzva k podnikavosti. Většina lidí chce pracovat jako zaměstnanci v korporátech. To je třeba otočit, aby už studenti začali přemýšlet více podnikatelsky,“ nastínil jeden z adeptů na křeslo ministra průmyslu. Podpořil by i krajská inovační centra, která by ve spolupráci s podnikateli a středními školami vytvářela společné projekty, aby se u mladých lidí podpořilo podnikatelské přemýšlení.

Video placeholde
Gigafactory Volkswagen v Česku - pozitiva a negativa • Videohub