Airbus ustupuje, za vrtulníky chce méně

vrtulník Airbus H145M

vrtulník Airbus H145M Zdroj: Airbus Helicopters

vrtulník Airbus H145M
vrtulník Airbus H145M
vrtulník Airbus H145M
vrtulník Airbus H145M
vrtulník Airbus H145M
16
Fotogalerie

Německý výrobce bojuje s americkým Bellem a italskou Agustou o miliardovou zakázku ministerstva obrany. Postoj úředníků je nejasný.

Z favorita outsiderem a naopak. Tak si od podzimu vyměnily pozice německý Airbus Helicopters s americkým Bellem. První byl vítězem předkola výběrového řízení českého ministerstva obrany na 12 víceúčelových vrtulníků, druhý poraženým. Němci žádali zhruba pět až šest miliard korun, Američané téměř dvě desítky.

Bell však výrazně zlevnil, a tak snižuje cenu i Airbus. Pozadu nezůstává ani italská AgustaWestland. Problém je v tom, že americké, italské a německé stroje, které jsou ve hře, mají velmi rozdílnou hmotnost a výkon. Liší se tedy například ve spotřebě paliva a obecně nákladech na životní cyklus.

Ty by měly být spolu s cenou jedním z klíčových kritérií.Ministerstvo mezi nabídkami lavíruje. „Požadovaný počet vrtulníků bychom dodali za nižší cenu, než která se loni objevila v českých médiích,“ uvedl Dietmar Strohofer, obchodní manažer Airbus Helicopters pro Evropu. Tucet nabízených H145M i s výzbrojí, výcvikem posádek a balíčky náhradních dílů by podle něj stál méně než pět miliard korun. Tento středně lehký typ váží přes tři tuny. Pojme až dvanáct vojáků včetně dvou pilotů. Může být osazen kulomety, kanóny či raketami.

Podívejte se na vrtulník ve fotogalerii: 

Konkurenční vrtulníky jsou těžší. Italský AW139M váží šest tun a americký UH- -1Y devět. Stejně jako německý splňují základní podmínku české armády, kterou je kombinace transportu výsadkářů či zraněných s bojovými schopnostmi. „Můžeme nabídnout i větší a výkonnější helikoptéry. Pro vojáky vyrábíme celkem osm různých typů,“ dodal Strohofer. S lehčími H145M se Airbus přihlásil do soutěže proto, že ministerstvo mělo před rokem na kontrakt vyčleněno pět až šest miliard. Obrat nastal v lednu, kdy Bell snížil cenu. Podle některých informací nejprve na 12 miliard a pak údajně na částku, která je konkurenceschopná Airbusu.

Podobně zareagovala i Agusta. Ministr Martin Stropnický (ANO) měl na nedávném setkání s rezortními kolegy z NATO v Bruselu oznámit, že přehodnotil dosavadní výsledky tendru a chce jednat s Američany. Materiál, který s tím počítal, byl však koncem března stažen z jednání kolegia ministra obrany. Nahrávaly by tomu spekulace, že armádní špičky nechtějí americké, ale italské vrtulníky.

Podle mluvčího ministerstva Jana Pejška probíhá finální fáze vyhodnocení průzkumu trhu. „Žádné rozhodnutí z úrovně vedení ministerstva ani generálního štábu dosud nepadlo, takže nebudeme průběh ani jednotlivé dílčí kroky blíže komentovat,“ uvedl. Stropnický řeší výběrové řízení na vrtulníky už tři roky.