Armáda shání nový typ obrněnců. Utratí miliardy, uspět mohou Tatra i Zetor

Armáda by mohla nakoupit i obrněné vozidlo Patriot na podvozku Tatra

Armáda by mohla nakoupit i obrněné vozidlo Patriot na podvozku Tatra Zdroj: Excalibur Army

Prototyp obrněného dvounápravového vozidla Zetor Gerlach
Prototyp obrněného dvounápravového vozidla Zetor Gerlach
Prototyp obrněného dvounápravového vozidla Zetor Gerlach
Armádní požadavky by mohl splnit také obrněnec SVOS Perun
Lehké obrněné vozidlo Iveco LMV
12
Fotogalerie

Park těžkých a lehkých obrněných kolových vozidel české armády mají rozšířit nové typy střední hmotnosti. Spolu s transportéry Pandur a vozy Titus a Iveco LMV by tak vojsko provozovalo několik platforem. Výhledově by nové obrněnce zřejmě měly nahradit právě LMV, která mají za sebou deset let služby v zahraničních misích.

Ministerstvo obrany se už porozhlíží na trhu a shání detailní informace. Zda nakonec vypíše otevřený tendr, ještě nerozhodlo. Například u zakázky na pásová bojová vozidla, kterou chce ministr Lubomír Metnar (ANO) uzavřít do poloviny příštího roku, oslovil jeho rezort několik předem vybraných zahraničních firem. Tentokrát by však mohli uspět domácí hráči, jako jsou kopřivnická Tatra, přeloučská Svos nebo brněnský Zetor.

„Cílem průzkumu trhu je zjistit možnosti výrobců a dodavatelů v oblasti obrněných kolových vozidel o celkové hmotnosti v rozmezí deseti až dvaceti tun, na která bude možné instalovat širokou paletu systémů a subsystémů,“ stojí ve výzvě, kterou zveřejnila sekce vyzbrojování ministerstva.

Kromě technických parametrů se nákupčí zajímají také o cenu. Zdroj deníku E15 blízký ministerstvu odhaduje hodnotu kontraktu minimálně na několik miliard korun. „Pokud by se nahrazovala všechna Iveco LMV, šlo by o více než stovku kusů,“ uvedl.

Metnarův úřad zatím nechce projekt blíže komentovat. „Zjišťujeme, jaké jsou na trhu novinky, zajímáme se o certifikované konfigurace jednotlivých typů, jejich základní takticko-technická data, výrobní kapacity a v neposlední řadě o ceny,“ řekl Marek Vala z tiskového oddělení ministerstva. Balík požadovaných údajů bude podle něho obsahovat i to, kolik mají poptávaná vozidla kol a náprav. „Průzkum se připravuje v rámci dlouhodobé koncepce mobility české armády,“ podotkl Vala.

Nové obrněnce mají mít balistickou ochranu horní části a boků i protiminovou ochranu podvozků. Poskytovat by měly dostatek vnitřního prostoru a přebytek výkonu palubní sítě pro pohon nejrůznějších elektronických zařízení.

Mezi potenciálními dodavateli je řada zbrojovek z Česka, Evropy i Spojených států. Z domácích uchazečů to jsou mimo jiné Excalibur Army ze skupiny Czechoslovak Group s vozidlem Patriot na podvozku Tatra, brněnský Zetor se strojem Gerlach nebo přeloučská Svos s vozem Perun. Všechny jsou čtyřkolové.

„Pokud bude společnost Svos ministerstvem oslovena, určitě se do výběrového řízení přihlásí. Máme v Česku kompletní vývoj, výrobu a zkoušky. Jsme připraveni nabídnout cenově efektivní řešení s nejvyšší mírou zapojení domácího průmyslu,“ uvedl šéf Svos Jaroslav Černý.

Zájem projevují i výrobci z ciziny. Někteří už mají partnery v tuzemsku a na Slovensku, které rovněž modernizuje ozbrojené síly. Americkou společnost Oshkosh s vozidly JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) zastupuje STV Group.

JLTV zvítězily v tendru americké armády, kde nahrazují legendární vozy Humvee. „Ještě nikdy neměly česká ani slovenská vláda příležitost svézt se na investicích Američanů. Objemy v řádu desetitisícových sérií poptávané americkou armádou zlevňují výrobu JLTV, cena je velmi výhodná,“ uvedl šéf STV David Hác. Míní, že tyto obrněnce budou podobně jako humvee etalonem v ozbrojených silách zemí NATO.

Obrněná kolová vozidla v české armádě

Osmikolové transportéry Pandur II 8 × 8 o hmotnosti 20 až 22 tun. Vyrábí je americko-španělský koncern General Dynamics European Land Systems a nyní v licenci Czechoslovak Group. Smlouvu se zahraničním dodavatelem na 107 vozidel za 14,4 miliardy korun uzavřela vláda v roce 2009.

Většina českých pandurů má izraelské věže Rafael, jejichž hlavní zbraní je kanon ráže 30 milimetrů. Vojáci mají osm verzí od bojových, velitelských, průzkumných nebo spojovacích až po zdravotnické.

– Šestikolová vozidla Titus 6 × 6 o hmotnosti 17 až 23 tun. Armádě je dodá francouzská zbrojovka Nexter Systems s českou Tatra Trucks, která vyrábí podvozky.

Smlouvu na 62 vozů za šest miliard korun podepsalo ministerstvo obrany loni. Z objednaného množství bude 42 vozidel Titus velitelsko-štábních a spojovacích. Zbylá dvacítka má sloužit pro koordinaci palebné podpory. Vozidla se kompletně vyrobí v Kopřivnici. Výhledově má vojsko nakoupit dalších 300 vozů.

– Čtyřkolová vozidla Iveco LMV 4 × 4 o hmotnosti 7 až 10 tun. Smlouvu na devadesát vozů za 3,6 miliardy korun uzavřelo ministerstvo obrany v roce 2009, později dokoupilo dalších třicet vozů. Ve dvanácti verzích verzích je dodala firma Praga-Export.

Česká armáda využívá LMV (Light Multirole Vehicle) v zahraničních misích. Jsou vyzbrojeny norskými věžemi Protector s kulometem 12,7 milimetru a přizpůsobeny letecké dopravě ve strojích C-130 Hercules a v transportních vrtulnících.