Části Libeňského mostu hrozí demolice. Náhrada by mohla stát příští rok

Přes Libeňský most nejezdí od 11. ledna 2024 tramvaje. Důvodem uzavírky jsou závady způsobené silnými mrazy, 12. 1. 2024.

Přes Libeňský most nejezdí od 11. ledna 2024 tramvaje. Důvodem uzavírky jsou závady způsobené silnými mrazy, 12. 1. 2024. Zdroj: Malik David

Přes Libeňský most nejezdí od 11. ledna 2024 tramvaje. Důvodem uzavírky jsou závady způsobené silnými mrazy, 12. 1. 2024.
Přes Libeňský most nejezdí od 11. ledna 2024 tramvaje. Důvodem uzavírky jsou závady způsobené silnými mrazy, 12. 1. 2024.
Přes Libeňský most nejezdí od 11. ledna 2024 tramvaje. Důvodem uzavírky jsou závady způsobené silnými mrazy, 12. 1. 2024.
Uzavírka Libeňského mostu, 12. ledna 2024.
Přes Libeňský most nejezdí od 11. ledna 2024 tramvaje. Důvodem uzavírky jsou závady způsobené silnými mrazy, 12. 1. 2024.
7
Fotogalerie

Pokud skupina odborníků v příštím týdnu označí stav uzavřené části Libeňského mostu za havarijní, Technická správa komunikací (TSK) začne připravovat jeho demolici, řekl generální ředitel pražské městské organizace Jozef Sinčák. Začít by mohla v řádu několika týdnů a trvala by asi tři až čtyři měsíce. Následně by TSK zahájila stavbu nového mostu, která potrvá 15 měsíců. Práce neovlivní provoz na mostu přes Vltavu, který je památkově chráněný.

TSK před dvěma týdny kvůli závadě způsobené mrazy uzavřela část mostu pro tramvaje, pěší i cyklisty. Část mostu přes Vltavu nevykazuje zásadní problémy a není potřeba jej uzavírat. Stavba z roku 1928 nikdy neprošla rekonstrukcí a je celkově ve velmi špatném stavu.

„Pokud by havarijní stav byl skutečně vyhlášen, tak budeme postupovat podle projektu, který jsme již měli připravený, protože se chystá plánovaná rekonstrukce celého soumostí. My jsme právě touto etapou chtěli celý projekt zahájit, od počátku bylo zřejmé, že toto je nejslabší část celého soumostí,“ řekl Sinčák.

Podle něj je z dosavadního zkoumání stavu mostu pravděpodobné, že tým odborníků skutečně označí stav části mostu za havarijní. „Náš předpoklad je, že začneme počínaje úterkem pracovat na plánování demolice. Příprava potrvá podle mého odhadu několik týdnů s tím, že samotná demolice by mohla být zahájena v průběhu března,“ řekl Sinčák. TSK zjišťovala, zda by bylo možné dočasně most podepřít. Odborníci prozkoumali čtyři možná řešení, ale žádné z nich se neukázalo jako vhodné, navíc by byla finančně i časově náročná.

Mostu přes Vltavu se demolice a výstavba nového mostu na Rohanském nábřeží nijak nedotkne a zůstane nadále v provozu. Také nový most bude možné bez problémů propojit s částí přes Vltavu. Její rekonstrukcí se mají silničáři podle projektu zabývat v následující etapě opravy soumostí. Most přes řeku, v souvislosti s uzavřením části nad Rohanským ostrovem, prozkoumali odborníci. Neshledali žádné závady, kvůli kterým by jej TSK musela uzavřít.

Přes most v celé jeho délce nyní nejezdí tramvaje a na inundační most, který slouží jako preventivní ochrana cesty před povodní, nesmějí ani chodci, cyklisté a automobily. Most přes Vltavu uzavřen není. Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu Dock a Štorchovou ulicí po rampě na most.

Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčová (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale rozhodli o opravě. Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Práce by podle dřívějšího vyjádření ředitele TSK Jozefa Sinčáka mohly začít na jaře 2025.