Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik

Martin Gillar, DPP

Martin Gillar, DPP Zdroj: ČTK

Nové Dvory Metro D
Vizualizace nové stanice metra D
Náměstí míru Metro D
Stanice metra Nové Dvory.
Stanice metra Nemocnice Krč.
22
Fotogalerie

Čtyřicet miliard korun. Na tolik má vyjít stavba prvního úseku metra D. Její klíčovou fázi představuje výkup potřebných pozemků, na čemž má pražský dopravní podnik spolupracovat s investiční skupinou Penta. "Coby Dopravní podnik budeme mít dostatečnou kontrolu nad děním v naší 49procentní dceřiné společnosti," popisoval na setkání s novináři podrobnosti kooperace šéf DPP Martin Gillar. Současně uvedl, že coby zástupce firmy by si ve společeném podniku představoval někdejšího šéfa Hochtief CZ Tomáše Bílka.

V jaké fázi se projekt metra D nachází?

Smlouvu s Pentou ještě nemáme, chybí nám souhlas valné hromady. Pracujeme s analýzou společnosti Deloitte vykládající celkový možný ekonomický výnos v jednotlivých lokalitách. Potenciál je veliký, 40 až 50 miliard korun. Konkrétní byznys plány ovšem neexistují.

Už víte, kdo bude DPP ve společném podniku zastupovat?

Nemáme, hledáme. Bude to naprosto klíčová osoba. Neměl by to být politik.

Patří mezi zvažované kandidáty někdejší šéf Hochtief CZ Tomáš Bílek?

Ano, měl jsem schůzku s panem Bílkem na toto téma.

Zakládá se společný podnik proto, aby bylo možné vykupovat pozemky za vyšší než odhadní ceny?

Ne. Zakládáme ho proto, abychom získali stavební povolení v určeném čase. Ceny se stanovují na základě konkrétních jednání, nelze je predikovat. Je možné, že nakoupíme pozemky i za nižší ceny, protože společný podnik bude schopen nabídnout vlastníkům něco, co by dopravní podnik nemohl. Například nefinanční kompenzaci.

V čem má být pro Pražany výhodné, že bude společný podnik fungovat na soukromé a ne veřejnoprávní bázi?

V ekonomické a časové efektivitě. Kdyby to bylo opačně, dceřiná společnost by se chovala stejně jako dopravní podnik. Od soukromě-právních předpisů společnosti si slibujeme daleko efektivnější chod podniku.

Peter Hlaváč, ekonomický ředitel a člen dozorčí rady dopravního podniku: Do projektu ve veřejnoprávní oblasti bychom nesehnali společnost, která by měla minoritu. Penta bude mít dva ze tří členů představenstva.

Penta vypracuje byznys plán, uvidí ziskovost jednotlivých potenciálních developerských projektů. A na základě tohoto plánu lze například rozhodnout výrazně snáze, že za výkup pozemku se zaplatí dvakrát až třikrát více proti odhadní ceně. Protože se investice v budoucnu vrátí.

Podívejte se, jak přípravu stavby metra D popisuje spolumajitel Penty Marek Dospiva:

Video placeholde
Marek Dospiva: Jak pokračuje příprava stavby trasy metro D • e15

Dopravní podnik na tato rozhodnutí nemá know-how. To je zásadní změna, proč je náš zástupce v představenstvu sám. Má komfort v tom, že se jeho rozhodování opře o byznys plán, který Penta vypracuje. Pokud se rozhodne, že se pozemek koupí za trojnásobnou cenu a v budoucnu dojde k dvoumiliardovému zisku, nemáte problém takovýto plán přijmout.

Kdybychom měli v tříčlenném představenstvu dva zástupce, takový byznys plán by nebyl. Členové představenstva budou ručit za svá rozhodnutí veškerým svým majetkem.

Bude podléhat společný podnik veřejné kontrole podle zákona o svobodném přístupu k informacím?

Nebude. Firma se bude chovat komerčně.

V čem tedy bude spočívat veřejná kontrola?

Coby Dopravní podnik budeme mít dostatečnou kontrolu nad děním v naší 49procentní dceřiné společnosti. Občan bude mít možnost zeptat se v rámci zákona dopravního podniku, jak v konkrétních ustanoveních hlasovala valná hromada. My budeme mít povinnost informaci sdělit.

Podívejte se, jak by měla nová trasa metra proměnit Prahu: