Luxus zase vábí investory i boháče, zájem je o hodinky i kabelky

Butik Patek Philippe v Pařížské ulici v Praze

Butik Patek Philippe v Pařížské ulici v Praze Zdroj: Carollinum

ilustrační foto
Rašínovo náměstí v Praze patří v metropoli mezi nejlukrativnější adresy. V lokalitě v těsném sousedství Tančícího domu kvetou obchody s luxusními byty.
5
Fotogalerie

Zámožná klientela ikonických značek pro bohaté už zase prahne po luxusu. Po letech útlumu spojených s opatrností dominantních světových odbytišť prochází trh svou renesancí.

Z rostoucí obliby drahých hodinek, bot nebo třeba kabelek letos těží i investoři. Index agentury S&P sdružující akcie vybraných synonym světového luxusu jen letos vydělal burziánům téměř pětinu a odvětví je v nejlepší kondici za poslední tři roky. Podle lidí z branže má být ale ještě lépe.

„Po slabších letech se znovu probouzí poptávka po luxusu v Číně i Rusku, po nějaké době ožívá i obchod s hodinkami. Spotřebitelé obecně překypují penězi, velkému zájmu se těší třeba limitované edice nejdražších značek, které zároveň i uchovají hodnotu,“ říká český podnikatel a obchodník s luxusem Vladan Hájek.

Slibnou budoucnost má podle něho šperkařský byznys, ale i nejdražší značky nabízející luxusní doplňky. Téměř 38 procent vynesly investorům jen od ledna akcie koncernu Kering, který stojí za jmény, jako jsou Gucci, Yves Saint Laurent či Brioni. „Silný růst prodejů je příslibem překvapivých zisků,“ zmiňuje ve svém květnovém reportu analytička britské banky HSBC Anne-Laure Bismuthová.

Rekordní loňské tržby pomohly ke čtvrtinovému růstu i akciím mateřské firmy značek Christian Dior nebo Louis Vuitton, LVMH. „Louis Vuitton trochu ubral na tempu expanze v Číně, čímž podpořil brand,“ dodává Hájek. Americká konzultační firma Bain & Co spolu s italskou odvětvovou asociací Altagamma očekává, že celosvětový sektor luxusního zboží v letošním roce se oživí a jeho prodej naroste o dvě až čtyři procenta. Vzestup mají vést rostoucí výdaje v Evropě a Číně.

„Pro mnoho výrobců luxusního zboží je klíčový právě čínský trh,“ uvádí analytik Komerční banky Miroslav Frayer. Více než třetinu tržeb inkasuje za velkou zdí švýcarský hodinářský gigant Swatch, kolem čtvrtiny pak francouzský Richemont stojící za značkami jako Cartier, Montblanc nebo Chloé. I ty prošly letos obrodou, když Richemont vynesl burziánům už dvacet procent.