Moratorium končí, dlužníci zůstávají. Poskytovatelé nebankovních úvěrů se jim snaží pomoci

Výkonný ředitel APNÚ Aleš Janků (vlevo)

Výkonný ředitel APNÚ Aleš Janků (vlevo) Zdroj: E15

Až 57 procent z těch, kteří odkladu splátek využili, považuje svou nynější situaci za ještě horší než před vypuknutím koronakrize
Patrik Nacher, předseda sněmovního výboru pro ochranu spotřebitele
Prezentace Asociace poskytovatelů nebankovních půjček v Praze
4
Fotogalerie

Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů ( APNÚ) dává přednost vzájemné dohodě s dlužníky před jejich insolvencí či exekucí. Týká se to těch klientů, kteří sice využili zákonného odkladu splátek, takzvaného covidového moratoria, ale jejich finanční situace se nezlepšila ani teď. APNÚ proto přijala nová pravidla splácení úvěrů.

Až 57 procent z těch, kteří odkladu splátek využili, považuje svou nynější situaci za ještě horší než před vypuknutím koronakrize, ukazují data APNÚ. Od prvního listopadu proto zavádí nová pravidla, která se vztahují na případy, kdy splátkové moratorium trvalo šest měsíců či méně.

Dlužník může nově požádat, aby věřitel, tedy člen asociace, u jednorázově splatných půjček nad pět tisíc korun umožnil rozložení splátek dluhu nejméně do pěti měsíčních splátek, a to bez navýšení. Podmínkou je zaplacení alespoň dvaceti procent dlužné částky.

U půjček s pravidelnými splátkami věřitel v odůvodněných případech, jako je třeba ztráta příjmů dlužníka nebo člena domácnosti, nabídne rozložení splátek na delší období, opět bez navýšení. V ostatních případech věřitel nabídne dlužníkovi individuální splátkový kalendář.

„Pravidla jsme konzultovali s organizacemi, jako jsou Člověk v tísni nebo Poradna při finanční tísni, a rovněž s předsedou sněmovního podvýboru pro ochranu spotřebitele Patrikem Nacherem,“ říká Aleš Janků, výkonný ředitel APNÚ.

Asociace podle něho ukazuje zodpovědný přístup k půjčování „ekonomicky senzitivním skupinám obyvatel“. Vychází z předpokladu, že dohoda je vždy oboustranně přijatelnějším řešením než exekuce nebo insolvence.

Šéf APNÚ zároveň apeluje na větší společnosti, jako jsou například Home Credit, Cofidis či EC Financial Services, aby nová pravidla přijaly. Asociace s některými z těchto společností podle Janků jednala, ale bez konkrétního výsledku.

Home Credit nepovažuje pravidla APNÚ za vhodná pro své potřeby, protože s klienty pracuje v odlišných podmínkách a zcela jiným způsobem je prověřuje, uvedla mluvčí společnosti Linda Bilal.

Vlastnímu přístupu dává přednost také nebankovní úvěrová společnost EC Financial Services. „S klienty pracujeme neustále a vždy jim nabízíme řešení,“ říká její šéf Miroslav Kučírek. Dodává, že společnost vždy dává přednost rozložení splátek tak, aby byl klient stále schopen něco splácet, místo toho, aby získal prostor, ve kterém by nemusel splácet nic.