Muchna či Hausenblas. Pavlovi strmě přibývají nepřímí sponzoři. Každý smí utratit až milion

Volební štáb Petra Pavla v 1.kole prezidentských voleb

Volební štáb Petra Pavla v 1.kole prezidentských voleb Zdroj: E15 Michael Tomeš

Volební štáb Petra Pavla v 1.kole prezidentských voleb
2
Fotogalerie

Desítky podnikatelů, firem nebo spolků se začaly zapojovat do prezidentské kampaně jako takzvané třetí osoby. V drtivé většině jde o sympatizanty Petra Pavla. Je to například šéf společnosti Y Soft Václav Muchna či zakladatel firmy Liftago Martin Hausenblas. Vyplývá to z aktuálních údajů na stránkách Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí.

Tento způsob sponzoringu si kandidáti nezapočítávají do celkového finančního stropu na kampaň ve výši 50 milionů korun pro obě kola volby hlavy státu. Daný podporovatel nepošle peníze na transparentní konto uchazeče o Hrad, ale vynaloží je sám. Zaplatí například reklamu v médiích, nechá vyrobit a vylepit plakáty nebo uspořádá diskuze. Zákon přitom umožňuje vykreslovat toho či onoho kandidáta nejen v dobrém, ale i ve špatném světle. Tyto individuální kampaně občanů či právnických osob jsou limitovány částkou jeden milion korun od jednoho podporovatele pro obě kola volby.

„V posledních dnech přibývá registrací třetích osob, které mohou vstoupit do volební kampaně bez vědomí kandidátů. Už jich nejsou jednotky, ale desítky. Zákon jim umožňuje dělat pozitivní i negativní kampaň, záleží na jejich uvážení,“ řekl deníku E15 předseda Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (ÚDHPSH) František Sivera.

Právě po těsném vítězství Pavla nad Andrejem Babišem v prvním kole výrazně vzrostl počet těchto třetích osob, které rozjely nebo se chystají odstartovat svoji vlastní propagaci. Podle Sivery bylo zatím rekordní úterý s pětadvaceti podporovateli zaregistrovanými ÚDHPSH v jednom dni. „Třetích osob je tentokrát určitě více než v prezidentských volbách v roce 2018,“ dodal předseda dohledového úřadu.

Důvodem může být skutečnost, že se Pavlovi už v pondělí sešlo na transparentním účtu 12,5 milionu korun. Protože před prvním kolem investoval téměř čtyřicet milionů, už může utratit jen deset milionů. Oproti tomu Babiš vynaložil před prvním kolem méně, takže nyní je v tomto ohledu ve výhodě, byť mu na konto chodí jen haléře. Celou kampaň mu však platí hnutí ANO. 

Zákon občanskou agitaci za vlastní peníze umožňuje, proto nelze hovořit o obcházení padesátimilionového výdajového stropu. Maximální počet třetích osob není paragrafy stanoven. Mohou jich být stovky, tisíce nebo i desetitisíce a každá může utratit až jeden milion korun. „Máme svobodu projevu. Zapojení do veřejné debaty, a tedy i vyjádření podpory kterémukoliv z kandidátů na prezidenta je právem každého českého občana. Pouze v případě, že je s tím spojen finanční výdaj, je povinná registrace,“ podotkl Sivera.

Každé zapsané třetí osobě přidělí UDHPSH evidenční číslo, které musí být uvedeno na všech propagačních materiálech, ať už jde o reklamu v tisku nebo televizi, či o venkovní plakáty. Deset dnů po volbách pak musejí kandidáti na svých webových stránkách zveřejnit všechny výdaje spojené s kampaní včetně těchto třetích osob.

Ze seznamu registrovaných nepřímých sponzorů je patrné, že se řada z nich zapojila do kampaně až před druhým kolem a vždy na podporu Pavla. Všechny příjmy a výdaje musejí dotyční vykazovat na transparentních účtech. Například šéf Y Soft Muchna tento týden utratil téměř 680 tisíc korun za reklamu ve vydavatelství Mafra, které spadá do koncernu Agrofert zaparkovaného Babišem ve svěřenském fondu. Softwarová firma vedle toho poskytla Pavlovu týmu kanceláře v Praze.

Společnost bpd partners také ve prospěch soupeře šéfa ANO koupila reklamu ve vydavatelství Mafra za čtvrt milionu, dalších 124 tisíc vynaložila za bannery. Podnikatel Martin Václavík spolu s advokátní kanceláří Becker a Poliakoff od konce prosince podpořil Pavla venkovní reklamou za téměř milion korun.

Mezi sympatizanty generála ve výslužbě jsou další známá jména českého byznysu a politiky. Zakladatel firmy Liftago Hausenblas a současný ústecký zastupitel už sesbíral na transparentním účtu milion korun. Podnikatel Michal Nýdrle, jehož manželka je volební manažerka Pavlovy kampaně, už rovněž shromáždil milion, na první výdaje se čeká. Mezi registrovanými třetími osobami je i Pavlův spolupracovník a bývalý diplomat Petr Kolář, který si na transparentní účet poslal 800 tisíc, zatím však nic neutratil.

Mezi třetími stranami jsou i spolky. Například Kohonevolit vynaložilo zhruba deset tisíc korun na facebookovou reklamu, spolek Milion chvilek pro demokracii zase vydal přes 150 tisíc korun na online reklamu a průzkumy.