Odměnu za očkování nabízejí jen některé firmy. Praxe ukazuje její zbytečnost

Některé firmy nabízejí zaměstnancům za očkování finanční odměnu nebo volné dny navíc.

Některé firmy nabízejí zaměstnancům za očkování finanční odměnu nebo volné dny navíc. Zdroj: Profimedia.cz

Většina firem nechce ovlivňovat svobodu rozhodování o vakcinaci zaměstnanců.
Fronta u očkovacího centra na Hlavním nádraží v Praze
Covid pas a aplikace Tečka
4
Fotogalerie

Stoupající počty pozitivně testovaných na koronavirus posilují ve firmách obavu z dalšího lockdownu. Někteří zaměstnavatelé se proto snaží motivovat své zaměstnance k očkování pomocí jednorázové finanční odměny nebo zvýšení počtu dnů placeného volna. Převážná většina firem se však do svobody rozhodování svých zaměstnanců snaží nezasahovat. „Naše anketa napříč sektory od autoprůmyslu přes logistiku po IT ukazuje, že se ve firmách očkování propaguje velmi opatrně i s ohledem na rezervovaný přístup části populace,“ sděluje Jiří Halbrštát, manažer náboru a marketingu agentury ManpowerGroup.

Když se zaměstnanec České agentury pro standardizaci Jan Lodl dal letos očkovat, dostal stejně jako jiní nově naočkovaní zaměstnanci agentury dva volné dny navíc. „Plánoval jsem právě prodloužený víkend, takže jsem nemusel volno čerpat z dovolené,“ pochvaluje si odměnu.

Je to jeden ze způsobů, jimž ČAS a další organizace podporují zaměstnance v rozhodnutí naočkovat se. „V rámci našeho malého odboru jsou očkováni všichni a odhaduji, že očkována bude velká většina zaměstnanců ČAS, kterými jsou spíše lidé v pokročilejším věku,“ říká Lodl.

Video placeholde
Covid pas a aplikace Tečka • Videohub

Benefit nemá ovšem podle jeho názoru velký vliv na počet očkovaných ve firmě. „Pokud lidé nebyli schopni pochopit zcela jednoznačně viditelné přínosy očkování během posledního roku, pak asi není síla, jak je přesvědčit pozitivní motivací,“ domnívá se. Řada firem se o to přesto snaží.

Podobnou cestou zvýšení počtu volných dnů motivuje zaměstnance otrokovická pneumatikárna Continental. „Pokud se zaměstnanci nedaří zvolit termín očkování mimo jeho plánovanou pracovní směnu, bude omluvena a zaplacena náhradou mzdy celá směna,“ upřesňuje Regina Feiferlíková odpovědná za komunikaci v podniku.

Některé firmy, které dosud nenabízely žádnou odměnu za očkování, uvažují o jejím zavedení do budoucna. „Zvažujeme zavést odměnu za absolvování třetí dávky vakcíny,“ sděluje předseda představenstva papírny KRPA Paper Jaroslav Jiřička.

Dlouhodobě se ovšem ukazuje, že odměna k rozhodnutí dát se očkovat příliš nepřispívá. Zaměstnancům „v první linii“, tedy v prodejnách, call centrech a v technickém zabezpečení, nabízí operátor O2 dokonce finanční odměny.

„Bohužel se nám potvrzuje, že tento benefit čerpají hlavně ti zaměstnanci, kteří by se dali očkovat tak jako tak. Neprokázalo se tedy, že by finanční pobídka měla výrazný motivační charakter,“ konstatuje mluvčí společnosti Kateřina Mikšovská.

Většina firem motivační benefity nenabízí. „Spíše v tomto směru vedeme širokou osvětu a apelujeme na zodpovědnost našich pracovníků, což se osvědčilo. V ČEZ je naočkováno sedmdesát procent pracovníků a u zvláště kritických zaměstnanců je to téměř 85 procent,“ uvádí mluvčí Ladislav Kříž.

Některé firmy si takové odměny nemohou dovolit. „O volnu pro očkované zaměstnance jsme uvažovali, ale ekonomicky je to pro nás nereálné,“ uvádí mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

 „Firmy podle našich zjištění nekladou lidem překážky, ale k očkování je ani nějak mimořádně nemotivují,“ shrnuje Halbrštát. I nejvstřícnější zaměstnavatelé ve výrobě se podle něho řídí jen požadavky zákoníku práce. „Každý dostane několik hodin volna na očkování jako by to byla návštěva doktora, a pokud se zaměstnanci udělá špatně, bere se to jako nemoc,“ vysvětluje.