Pokuta pro Google nemusí být poslední. Ve hře jsou i tresty za mapy nebo vyhledávač letenek
Rozhodnutí Evropské komise, která udělila Googlu historicky nejvyšší pokutu pro jednotlivce 2,42 miliardy eur (63,6 miliardy korun) za zneužívání dominance na trhu, nemusí být ani zdaleka poslední svého druhu. Podobným stížnostem Google čelí i v případě údajného zvýhodňování svých map a výsledků vyhledávání výhodných letenek. Dnešní rozhodnutí o pokutě tak může znamenat precedent pro budoucí posuzování těchto sporů, napsala BBC.
Čím se americký gigant provinil? Znemožnil jiným firmám inovovat a soutěžit na základě kvality, zákazníkům pak bránil ve skutečném výběru služeb, uvádí eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová s tím, že každý, kdo se nelegálním chováním firmy cítí poškozen, může žádat od Googlu kompenzaci.
Tím to však končit nemusí. Společnost čelí i dalším potenciálním sporům, které spočívají v tom, jak Google nakládá s předkládáním vlastních map a dalších služeb uživatelům vyhledávače. Dnešní pokuta za zvýhodnění porovnávače obchodních nabídek může představovat precedent pro budoucí posuzování těchto problematických případů.
Google se sankcemi nesouhlasí, už dříve upozornil na duo Amazon a eBay, které má prý větší vliv na nákupní návyky uživatelů. „Nesouhlasíme se závěry Komise, rozhodnutí přezkoumáme, zvážíme odvolání a těšíme se, až představíme naše argumenty,“ říká právník Googlu Kent Walker.
Myslíme si, že naše současné nákupní výsledky vyhledávání jsou užitečné a že se jedná o výrazné vylepšení textových reklam, které jsme představili před téměř deseti lety. Zobrazování reklamy včetně obrázků, hodnocení a ceny pomáhá nám, našim inzerentům a ze všeho nejvíce našim uživatelům. A tyto reklamy zobrazujeme pouze v případě, pokud nám vaše zpětná vazba napoví, že jsou pro vás relevantní. Tisíce evropských obchodníků vyžívá tyto reklamy ke konkurenčnímu boji s většími společnostmi, jako je Amazon a eBay. Když se Komise ptá, proč se některým srovnávačům nedařilo tak dobře jako ostatním, myslíme si, že by měla zvážit, kolik stránek v mezidobí vyrostlo. Včetně velkých platforem jako jsou Amazon a eBay. Amazon je díky svým srovnávacím nástrojům, recenzím, milionům dodavatelů a širokému sortimentu výrobků od tenisek až po potraviny naprosto impozantním konkurentem a stal se primární destinací pro většinu vyhledávání týkajícího se zboží. S růstem Amazonu přirozeně jiným srovnávacím službám popularita klesá. My soupeříme s Amazonem a dalšími stránkami pro online nákupy tím, že zobrazujeme užitečnější informace o produktech. Jde o evoluci našich předešlých reklamních formátů, k nimž Komise nevznesla žádné námitky. |
„Celá kauza je vedena snahou o to, aby hráč dominantní v jedné oblasti nezneužíval svého postavení pro získání další dominance v jiné oblasti. Což mohlo vést k přílišné koncentraci ekonomické síly a k omezení nabídky pro spotřebitele,“ reagoval předseda Sdružení pro internetový rozvoj Ján Simkanič na zprávu o pokutě pro Google. Její výše prý má mít preventivní efekt.
Zatím nejvyšší pokutu, pokud jde o zneužití postavení na trhu, dostal v roce 2009 Intel ve výši 1,06 miliardy eur. Google tedy dopadl o 1,36 miliardy hůře a v této kategorii drží rekord.
Pokud jde o pokuty udělené Komisí obecně, tak se Google zařadil na druhé místo - přísnější verdikt, bezmála tři miliardy euro, Komise vznesla už jen nad skupinou výrobců nákladních automobilů Volvo, Renault, Daimler, Iveco a Daf za kartelovou dohodu.
Komise vyšetřuje Google i v dalších případech, například pokud jde o operační systém pro mobilní zařízení Android a omezování možností třetích stran zobrazovat kontextovou reklamu konkurence. Podle předběžných závěrů komise dochází i zde k porušování pravidel.