Senioři stále více utrácejí. Stříbrná ekonomika zaujala velké hráče
Současní penzisté statisticky více utrácejí, a to nejen za léky, ale také za cestování či vzdělávací kurzy. Průběžně stárnoucí populace v Evropě se tak stala pro byznysmeny ještě lákavější než kdy jindy.
Sedm bilionů dolarů se každoročně po celém světě protočí v takzvané stříbrné ekonomice, odhaduje finanční instituce Merrill Lynch. Pokud by šlo o rozpočet, mohl by tvořit třetí největší ekonomiku světa. A bude jen růst s tím, jak světová i česká populace stárne. Stříbrná ekonomika představuje odvětví, které se zaměřuje na výrobky a služby pro seniory. V současnosti je považována za rychle se rozvíjející část globální ekonomiky, na kterou se soustředí pozornost investorů z celého světa.
Výjimkou nejsou ani čeští a slovenští investoři. Do této oblasti chce ve větší míře investovat například slovenská investiční skupina Arca Capital. „Měli bychom se etablovat v oblasti Silver Economy. Příští měsíc převezmeme lázně a polikliniku,“ potvrdil exkluzivně pro deník E15 Rastislav Velič, partner Arca Capital.
Arca ale není rozhodně jediným investorem, který se soustředí na služby pro seniory, které představují nejen služby z oblasti zdravotnictví, ale rovněž z cestovního ruchu, farmacie, realit nebo například komunikačních technologií.
Na péči o seniory vsadila například investiční skupina Unicapital miliardáře Pavla Hubáčka, která za zhruba miliardu korun koupila firmu Alzheimercentrum.
Důvod zájmu velkých tuzemských investorů je jednoduchý: do důchodu odcházejí velmi početné poválečné ročníky. A pokud jim zdraví slouží, touží strávit „podzim života“ na cestách, ve společnosti, studiem – nebo alespoň v komfortu, na který si vydělali. S touhou aktivně trávit volný čas souvisí například také rostoucí poptávka po elektrických kolech.
Aktivní životní styl seniorů se odráží například i na zájmu o cestování, které pro skupinu lidí starších 55 let nabízí například cestovní kancelář Delfín travel. „V posledních letech meziročně rosteme mezi 25 až 30 procenty,“ uvádí k těmto zájezdům Tomáš Hubka, jednatel Delfín travel. Zájem navíc podle něj bude pokračovat i v následujících letech, pokud zůstane atmosféra ve společnosti optimistická.
Senioři mají přitom zájem o aktivní zájezdy, kde je pěší turistika či cvičení, ale i o exotické zájezdy do Peru, Ekvádoru, Thajska, Ománu nebo například USA. „Řada z nich má nejvíc peněz ve svém životě, a to díky tomu, že mají vyřešené bydlení a nemají už výdaje na děti,“ říká Hubka a dodává: „Cestování patří mezi jejich prioritami skoro nejvýš.“
Výdaje seniorů|
Ostatně v nejvyspělejších zemích utrácejí podle studie Credit Suisse senioři více peněz než generace takzvaných mileniálů, což je generace, jejíž věk narození začíná na začátku osmdesátých let a končí na přelomu tisíciletí. Útrata spotřebitelů-seniorů navíc poroste, když podle Euromonitoru dosáhne celosvětově za dva roky astronomické sumy patnácti bilionů dolarů.
Kromě soukromé spotřeby se budou zvyšovat rovněž veřejné výdaje zejména na zdravotnictví. V Evropské unii nyní představují čtvrtinu hrubého domácího produktu a odhaduje se, že vzroste o více než čtyři procenta HDP do roku 2060.
Ze stárnutí populace těží také skupina Linet, která je čtvrtým největším výrobcem nemocničních lůžek na světě. „Naše odvětví moc hrozeb nemá, protože Evropa stárne. Jsme nyní největšími výrobci postelí pro domovy důchodců v Evropě, vyrobíme jich 45 tisíc za rok,“ uvedl v rozhovoru pro deník E15 Zbyněk Frolík, hlavní akcionář skupiny.
Jak světová populace stárne, tak stráví rovněž více dnů v nemocnici, což následně zvyšuje zájem o produkty firmy. „Byznys nám roste pod rukama. Letos vyrobíme 55 tisíc lůžek pro nemocnice,“ prohlásil Frolík.
V současnosti proto mezi horké obory patří rovněž zdravotnictví. V celé Evropě se zdravotnické firmy v roce 2016 zobchodovaly podle dat Patria Corporate Finance při privátních transakcích za 12,4násobek EBITDA. Jde o hodnotu firmy včetně zadlužení. Zdravotnické společnosti byly podle tohoto ukazatele nejdražší nejméně za posledních sedm let.
Jde o ekonomické příležitosti vznikající tím, jak porostou vládní výdaje a útrata samotných spotřebitelů na služby a zboží, které souvisejí se stárnutím populace a specifickými potřebami lidí starších padesáti let. Pod pojem spadá celá škála služeb od donášky nákupu přes organizování cest po Česku i do zahraničí až po provoz denního centra s kulturním programem či specializovaného ústavu s lékařským personálem. |