Společný podnik Prahy a Penty na stavbu metra D stojí. Radní čekají na změnu zákona

Nemocnice Krč. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.

Nemocnice Krč. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná. Zdroj: Metroprojekt

Nádraží Krč. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Náměstí Bratří Synků. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Náměstí míru. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Náměstí Míru. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Nové Dvory. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
11
Fotogalerie

Připravovaná novela zákona o liniových stavbách, která mimo jiné řeší vykupování pozemků u klíčových dopravních staveb, by se mohla vztahovat i na metro D. Společný projekt pražského Dopravního podniku a Penty by tak mohl zůstat u ledu. „Dokud nebudeme mít právní analýzu toho, jakým způsobem se zákon dotkne případného společného podniku, tak se nebude nic projednávat a schvalovat,“ uvedl pražský radní pro majetek Karel Grabein Procházka (ANO). Spekulovat, co by se se společným podnikem stalo, pokud by zákon takto prošel, ovšem Procházka nechtěl.

Výkup pozemků pro stavbu nové linky pražského metra do budoucna možná zajistí zákon. Poslanecký hospodářský výbor navrhl, aby se do seznamu dálnic, silnic, drah, plavebních stupňů a leteckých drah, jejichž stavbu má očekávaný zákon o liniových stavbách zjednodušit, zařadily i takzvané speciální dráhy. Jedná se o dráhy, které zajišťují provoz v obcích. Například právě metro.

Pozměňovací návrh pro zařazení metra do zákona z dílny hospodářského výboru má velkou šanci na schválení na plénu. „Získal podporu napříč stranami,“ řekl člen výboru a pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Situace se tak přímo dotýká přípravy společného podniku DPP a Penty, ve kterém měl mít developer většinu a měl pomoci pozemky vykoupit.

Poslanecká sněmovna by se měla zákonem zabývat ve třetím čtení příští týden, zákon jako celek má podporu všech devíti stran. „Až bude zákon schválen, tak by nám právníci z dopravního podniku v řádu dnů měli říct, jestli je to aplikovatelné na ten společný podnik k metru D,“ dodal Dolínek. 

Společný podnik byl ohlášen na jaře a podle Penty je ovšem projekt stále živý. „Jde o myšlenku, která není stará týden. A dokud nebude platná nová zákonná norma, která prokazatelně uspíší výstavbu metra D, je stále aktuální," uvedl mluvčí Penty Ivo Mravinac.

Zákon o liniových stavbách umožní jednodušší vyvlastnění pozemků pro realizaci klíčových dopravních staveb. Stavět se totiž bude moci ještě před dokončením výkupu pozemků.

„Jejich vlastník dostane peníze, které mu nabídl stát, a on se pak může soudit o zbytek částky, aniž by to stavbu zastavilo,“ řekl Martin Kolovratník (ANO), který je hlavním předkladatelem návrhu.

Do seznamu staveb, kterých se má jednodušší vyvlastňování týkat, patří i Pražský okruh. Vnitřní okruh tam však není. „Tato stavba nyní není v takovém stádiu přípravy," řekl Dolínek.

Dopravní podnik již do stavby metra D vložil přes 805 milionů korun. První úsek z Pankráce do Písnice by předběžně měl vyjít na 39,7 miliardy. Společný podnik s Pentou by operoval s 6,5 miliardami korun, zbylé peníze by pražský dopravní podnik získal od bank.

Cílem spolupráce s Pentou má být rychlejší výkup pozemků i rozvoj výstavby v okolí stanici. Praha potřebuje ke stavbě trasy 655 pozemků, které mají 162 vlastníků. Podnik se zatím domluvil se 14 z nich.

Proti společnému podniku se v pražském zastupitelstvu postavili Piráti i Trojkoalice, kritizují, že má mít Penta v podniku 51procentní většinu a že by Praha ztratila kontrolu nad stavbou.