Z Holešovic do Kutné hory na jednu jízdenku. Lítačka začne platit i ve Středočeském kraji

Lítačka

Lítačka Zdroj: Profimedia.cz

Praha a Středočeský kraj představili nový virtuální systém.
Lítačka
3
Fotogalerie

Od pondělí začne fungovat regionální dopravní systém PID Lítačka, který by měl ulehčit cestování Středočechům i Pražanům. Na jednu jízdenku tak bude možné cestovat nejen po Praze, ale i takřka všemi autobusy a vlaky po celém Středočeském kraji. 

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) měsíc a půl před koncem svého mandátu představila nový regionální dopravní systém, který označila za „revolucí v dopravě“. Virtuální systém umožní nakoupit jednorázové i dlouhodobé jízdenky napříč tarifními pásmy v Praze i Středočeském kraji a cestující budou mít na výběr z více nosičů.

„Virtuální Lítačka je pro Českou republiku revolucí. Je to největší koncepce modernizace veřejné dopravy v republice. Zasáhne to tři miliony obyvatel a možná i více,“ řekla Krnáčová s tím, že příprava systému trvala dva roky.

Cestující budou moci od pondělí využít nový e-shop, kde si mohou zakoupit dlouhodobé jízdenky a vybrat si, zda si jízdenku vloží na stávající Lítačku, platební kartu nebo IN Kartu Českých drah. Mohou si přitom zvolit, ve kterých tarifních pásmech bude jízdenka platit. Kupon se už nemusí validovat. Červené validátory končí spolu s Opencard, na kterou od podzimu nebude možné si nahrát žádné jízdenky.

Do systému budou kromě pražské MHD zapojení regionální dopravci ve Středočeském kraji, celkem se zapojí 25 dopravců. „Ještě letos se zaintegrují vlaky v celém Středočeském kraji, a rozšířena by měla být také integrace autobusů na Nymbursku,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) s tím, že k dokončení integrace v celém kraji by mělo dojít do konce příštího roku.

Zároveň už je v provozu mobilní aplikace PID Lítačka, která zatím umožňuje vyhledávání spojů a zároveň nabízí zakoupení jednorázové jízdenky pro danou cestu. Cestující si tak může v aplikaci koupit jednu jízdenku na cestu z pražských Holešovic třeba až do Kutné hory.

LítačkaLítačka|E15

„Do budoucna chceme doplnit aplikaci i o dlouhodobé kupony,“ řekl generální ředitel Operátora ICT Michal Fišer s tím, že se mobil tak stane dalším nosičem předplacené jízdenky. Aplikace bude prý postupně nabízet další vylepšení, například sledování aktuální polohy autobusů či tramvají. Projekt město stál 40 milionů korun, tři miliony měsíčně bude stát jeho provoz. „Na financování projektu se podílí jak Praha, tak Středočeský kraj,“ dodal Fišer.

Systém počítá i se slevami pro děti, studenty a důchodce, kteří z nařízení vlády Andreje Babiše (ANO) budou jezdit se 75procentní slevou. Stát bude slevu dotovat jen regionálním dopravcům, pro městskou hromadnou dopravu úleva neplatí. Děti a důchodci by tak měli v Praze jezdit podle současných ceníků, systém jim nabídne zlevněné jízdné až pro cestu mimo hlavní město.

Mnoho měst už ale upravilo své tarify a na vlastní náklady se chystají také poskytovat mladým a důchodcům slevy. Pražská rada má příští týden projednat úpravu ceníku pražské hromadné dopravy, který by regionální slevy reflektoval.