Jsou akcie Tesly bublina, nebo dobrá investice?

Jízda jménem Tesla. Jak dlouho ještě?

Jízda jménem Tesla. Jak dlouho ještě? Zdroj: Pexels

Ani miláček retailové veřejnosti Tesla nestačí na akcie singapurské firmy Sea
Akcie Tesly
Tesla
Automobilky
5
Fotogalerie

Tesla je miláčkem akciových trhů letošního roku. Ještě před zásahem koronaviru prudce rostla cena akcií této automobilky, za letošní rok pak přidala už téměř 300 procent.

Po úspěšném startu čínské Gigafactory a jen nepatrném poklesu výroby v druhém letošním čtvrtletí se začaly množit spekulace, že v době pokoronavirové to bude právě Tesla, která bude z automobilového trhu ždímat zisky za podpory vlád po celém světě hrající nízkouhlíkovou kartu a ostatní automobilky se budou jen vypořádávat s rostoucími náklady.

Je ale tento příběh dostatečný pro takový mimořádně rychlý růst akcií? Je možné, aby začínající automobilka, která se zatím na 12měsíčním horizontu ještě ani nedostala do zisku, měla větší tržní kapitalizaci než německá (BMW, VW, Daimler) i americká (GM, Chrysler, Ford) velká trojka dohromady?

Vývoj tržní kapitalizace hlavních světových automobilek (v mld. USD):

AutomobilkyAutomobilky|Ondřej Hartman

Inu, z fundamentálního pohledu toto porovnání s ostatními automobilkami moc smyslu nedává a Tesla z něj vychází jako velmi nadhodnocená relativně k tradičním výrobcům aut. Z mého pohledu Tesla zatím vyrábí drahá a prémiová auta, která si mohou dovolit bohatí fanoušci ekologie a vlastního sociálního statutu z Norska, Nizozemska nebo Kalifornie. Tesla na těchto autech dokáže vytvořit velice slušnou hrubou marži a tu by si i mohla udržet, pokud by chtěla prodávat kolem jednoho milionu aut ročně a stát se „novým BMW“ pro vyšší střední třídu (hodnotu BMW můžete vidět v grafu).

Aktuální tržní kapitalizace Tesly přesahující 300 miliard dolarů ale musí počítat s raketovým růstem výroby na vyšší miliony aut ročně. V tom případě už zákonitě poklesne exkluzivita její značky a stane se lidovým vozem (v překladu „Volkswagen“) s nižší marží na jednotlivé vozidlo.

Scénářů, při kterých začne Tesla v nejbližších letech generovat zisk 10 miliard dolarů ročně (při PE 30), aby ospravedlnila svou cenu akcií, je tak velice málo. Všechny cesty k takovým ziskům jsou více než optimistické, zvlášť při pohledu na vývoj ziskovosti v posledních čtvrtletích.

Vývoj čistého zisku Tesly po čtvrtletích (v mil. USD):

TeslaTesla|Ondřej Hartman

Je pravda, že Tesla kromě automobilů vyrábí také bateriové a solární systémy, které spolu s jejím hlavním produktem vytvářejí určitou synergii pro spotřebitele. Tyto části byznysu budou také generovat určité cash-flow. Byť má Tesla ve vývoji i výrobě baterií ve své nevadské Gigafactory před konkurencí určitý náskok, nepředpokládám, že by si tento náskok udržela po celé následující desetiletí, aby byl bateriový byznys tak výnosný. Nejenom automobilová konkurence investuje do výzkumu a vývoje obrovské peníze a Tesla spíš bude muset tyto startupy kupovat, aby získala nové know-how.

Akciím Tesly se věnuje i díl pořadu Kdo to platí

Když se vrátím k titulku a záměru tohoto článku, tak fundamentálně je Tesla bublinou (její akcie). Nákupy na těchto úrovních jsou zřejmě taženy investory začátečníky, kteří si nepočítají požadovanou návratnost, ale jedou především na stádové cool vlně investování do Tesly. Je pravda, že v okruhu známých se lépe povídá o rychlém 100procentním zisku z akcií Tesly než o 34korunové dividendě od ČEZu. Za několik čtvrtletí ale možná bude těmto investorům dobrý i ten ČEZ.

Vývoj ceny akcie Tesla od začátku roku:

Akcie TeslyAkcie Tesly|Ondřej Hartman

Autor je z analytického týmu společnosti FXstreet.cz.

Zdroje: Bloomberg, zaginvestor.com, themarket.ch, tradingview.com