Direct pojišťovna vyhodnocuje škody pomocí umělé inteligence
Direct pojišťovna aktuálně řeší zcela automatizovaně zhruba 30 procent případů škod na autosklech. U zbývajících 70 procent případů umělá inteligence (AI) připraví spis tak detailně, že lidským likvidátorům zbývá jen minimum práce.
Pojišťovna zároveň plánuje další rozšíření systému, aby v budoucnu dokázala AI samostatně vyřešit až 80 procent škodních případů. „Zásadní výhodou využití umělé inteligence je rychlost zpracování. Co člověku trvá minimálně čtvrt hodiny, zvládne AI za dvě minuty. Navíc AI pracuje nonstop, takže škody řešíme okamžitě bez ohledu na pracovní dobu,“ uvádí Jakub Lada, expert digitalizace z Direct pojišťovny.
Jak funguje AI při vyhodnocování škod?
Umělá inteligence analyzuje škody důkladným zkoumáním faktur, zpráv o škodách, fotografií, podmínek smluv, kontrolou registrů a případně i plných mocí. Na základě této analýzy může AI buď případ sama uzavřít, nebo jej předat odborníkům k dořešení konkrétních částí, čímž šetří čas zaměstnancům. Navíc má AI tu výhodu, že dokáže rozpoznat i detaily, které by člověk mohl snadno přehlédnout nebo na ně neměl dostatek kapacity, jako je například určení typu povrchu, na kterém byly fotografie pořízeny.
„Pokud se rozhodneme přidat nový parametr nebo změnit postup vyhodnocení, AI jej začne používat okamžitě. Lidé by potřebovali na takovou změnu čas na zaučení,“ doplňuje Lada.
Díky průběžné zpětné vazbě od likvidátorů dochází k neustálému zdokonalování systému. Zavedení umělé inteligence proměňuje i úlohu likvidátorů, kteří se stávají odborníky nejen na využívání systému, ale také na jeho vylepšování. Vzniká tak zcela nová pracovní pozice AI likvidátorů škod.
Ani umělá inteligence není neomylná
Pokud systém narazí na jakoukoli nesrovnalost, automaticky ji předá k posouzení lidskému specialistovi. Umělá inteligence také zapisuje do dokumentu, co zkontrolovala a proč dané rozhodnutí udělala. Zároveň AI efektivně odhaluje i potenciální pokusy o pojistné podvody. „Cílem zavedení umělé inteligence není nahrazovat lidi, ale umožnit jim soustředit se na složité případy, zatímco AI převezme rutinní agendu,“ uzavírá Lada