Majitelé aut si připlatí. Povinné ručení i havarijní pojištění zdraží

Povinné ručení i havarijní pojištění zdraží. Co určuje cenu? (ilustr.)

Povinné ručení i havarijní pojištění zdraží. Co určuje cenu? (ilustr.) Zdroj: Adobe Stock

Anna Jedlová

Postupné zdražování autopojištění pokračuje. Loni se průměrné ceny povinného ručení zvedly o necelých 8 procent z přibližně 3 800 korun na zhruba 4 100 korun.

Letos se očekává ještě výraznější nárůst. Podle analýzy portálu Ušetřeno.cz si motoristé připlatí v průměru pětistovku. Záleží ale na tom, jak opatrní řidiči jsou nebo kolik jim je let.

Povinné ručení je nutnost

Tato pojistka je ze zákona povinná a musí ji mít každé vozidlo s registrační značkou. Bez povinného ručení nesmí auto vyjet na silnici. Pokrývá škody, které řidič způsobí ostatním motoristům. Díky této pojistce je majitel vozu ochráněn před úhradou až mnohamiliónových škod, které mohou jízdou s nepojištěným autem vzniknout.

Pokud třeba najedete do auta před vámi, pojišťovna uhradí opravu poškozeného kufru nabouraného auta z povinného ručení. Svůj vůz si však musíte opravit na vlastní náklady. Specialisté odhadují, že letos zdraží povinné ručení až o 12 procent.

Levnější pojistky u elektromobilů

Levnější povinné ručení mají majitelé elektromobilů. Zpravidla jde totiž o novější vozy, které mají pokročilejší asistenční systémy. Ty značí menší pravděpodobnost nehody, což pojišťovny zohledňují i ve smlouvách a následném placení pojistek. Podle portálu Ušetřeno.cz může cenový rozdíl činit i pětinu. Roli hraje i fakt, že elektromobily mají nižší nájezd kilometrů než auta se spalovacím motorem, a nahlíží se tedy na ně jako na méně riziková.

Pojišťovny jako je například Generali Česká pojišťovna, Allianz nebo Kooperativa navíc mají v nabídce i produkty na míru elektromobilům. Pojistky kryjí například situace, kdy se vozu vybije nebo poškodí baterie, což není levná záležitost. I to je důvod, proč jsou naopak havarijní pojistky elektromobilů dražší než vozů se spalovacím motorem.

Srovnání cen pojistek elektromobilu a auta se spalovacím motorem: (modelový příklad)

  • Škoda Enyaq iV (elektro)
    Výkon: 132 kW​
    Hodnota vozidla: 700 tisíc korun
    Povinné ručení: přibližně 5 500 korun ročně​
    Havarijní pojištění: přibližně 22 tisíc korun ročně​
  • Škoda Octavia (benzín)
    Výkon: 132 kW
    Hodnota vozidla: 700 tisíc korun
    Povinné ručení: přibližně 6 800 korun ročně
    Havarijní pojištění: přibližně 19 tisíc korun ročně

Zdroj: Ušetřeno.cz, Top-Pojisteni.cz

Za povinné ručení si řidiči zaplatí řádově o stokoruny víc než loni. Důvodem je hlavně růst ceny práce, ale i zdražování náhradních dílů v autoservisech. Jde o takzvanou plechovou inflaci. Dalším důvodem je taky zvyšující se frekvence škod a tedy i navýšení pojistného plnění při škodách na zdraví nebo fakt, že auta jsou modernější a jejich opravy se neustále prodražují.

Výpočet ceny se různí

Povinné ručení v Česku poskytuje 12 pojišťoven. Každá pojišťovna má svoje vlastní pravidla pro výpočet pojistky. Zohledňují se různé parametry – například věk řidiče, výkon motoru auta a jeho stáří. Některé společnosti pak sledují i bydliště majitele nebo počet najetých kilometrů. Čím méně člověk jezdí, tím méně pak zaplatí na pojištění. Ušetřit můžou i řidiči, kteří jezdí výhradně na dálnicích. Ty podle statistik patří k nejbezpečnějším typům komunikace.

Obecně nejvíc si připlatí ten, kdo v loňském roce zavinil nehodu nebo majitelé aut z velkých měst. Z pohledu pojišťovny jde o rizikové klienty. Přihlíží se totiž k tomu, kde auto nejčastěji jezdí. Nejvíce riziková jsou města, kde žije nad 100 tisíc obyvatel, méně rizikové jsou pak podle pojišťoven vesnice. S vyšší pojistkou musí počítat především mladí motoristé kolem 25 let, kteří dle statistik zaviní nejvíce nehod. Rizikoví řidiči jsou podle pojišťoven taky senioři.

Bezproblémové řidiče pojišťovny odměňují bonusy. Pro ty, co způsobí nehodu, má mají zase pojišťovny připravenou penalizaci v podobě malusů. Skrze bonusy může být pojistka auta i o polovinu levnější. Naopak, pokud motoristé často bourají, o bonusy přicházejí a pojištění jim zdražuje.

Co při výběru autopojištění sledovat?
Rozsah krytíZvažte možnost připojištění jako pojištění skel, proti odcizení, proti srážce se zvěří, vandalismu a podobně.
Výše pojistných limitůOd roku 2024 je minimální výše limitů 50 milionů korun.
Asistenční službyBývají zpoplatněné nad rámec pojistky. Zahrnují řešení problémů v zahraničí, opravu na silnici nebo zajištění náhradního vozidla.
SpoluúčastČím vyšší je vaše spoluúčast, tím nižší je cena pojistky. Vystavujete se ale riziku, že všechny menší škody zaplatíte ze svého.
Důvěryhodnost pojišťovnySledujte recenze. Roli hraje rychlost likvidace pojistných událostí i okamžité jednání při nehodě.

Havarijní pojištění

Na rozdíl od povinného ručení je havarijní pojistka dobrovolná. Odborníci doporučují aktualizovat havarijní pojištění každé dva roky. I kvůli tomu, že časem  hodnota vlastněného auta klesá. Tím pádem je možné si u pojišťovny sjednat levnější pojistku než na začátku.

Expert na pojištění automobilů ve společnosti Ušetřeno.cz Daniel Dzurík dodává, že se Češi navýšení cen nevyhnou ani v případě „havarijka“: „Ceny havarijního pojištění se vyvíjí velmi podobně, jejich nárůst očekáváme v rovině 10 procent. U menších a starších vozidel s vyšší spoluúčastí by tedy pojistné mohlo vystoupat na úroveň kolem 4 000 korun, přičemž o zhruba desetinu se zvýší také u nových a drahých vozů s vyšším krytím a tedy výrazně vyšším pojistným.“ Změnou pojistky nebo i pojišťovny můžou lidé ušetřit až tisíce korun ročně.

Cena havarijního pojištění v roce 2025
VůzŠkoda Fabia 1.2Škoda Octavia 1.6Škoda Octavia 2.0
Rok výroby201120162014
Cena vozidla119 tisíc korun260 tisíc korun287 tisíc korun
Zabezpečeníimobilizérimobilizérimobilizér
Cena za Allrisk (spoluúčast 5 %)3 828 korun8 994 korun10 835 korun
Cena za Allrisk (spoluúčast 10 %)2 976 korun7 127 korun8 793 korun

Poznámka: Kalkulováno pro pojistníka ve věku 56 let, který bydlí v Brně a má 120 měsíců bez nehody. Vozidla Škoda, pojištění allrisk. Data jsou aktuální k 22. 01. 2025. Jedná se o ilustrační příklady, nejedná se o obchodní nabídku. 

Zdroj: Ušetřeno.cz

Sezónní „havarijko“

Vedle klasického havarijního pojištění, které se zpravidla sjednává na jeden rok, je možné využít i krátkodobé havarijní pojištění. Pojistka musí být uzavřena minimálně na 14 dní, což je ideální třeba pro případ dovolené, kdy vyrážíte autem.

Celkově počty škod neustále rostou. Jen pro srovnání – zatímco v roce 2022 nahlásili řidiči 249 tisíc škod, loni už to bylo zhruba o 20 tisíc škod víc. Vyplývá to z dat České kanceláře pojistitelů. A roste i průměrná škoda z povinného ručení. V loňském roce stoupla o 6,5 procenta a převyšovala růst ceny pojištění.

VIDEORevoluce v kamionové dopravě? Miliardář Vohánka chce změnit trh, svůj projekt přirovnává k Applu v pořadu FLOW

Video placeholder
FLOW: Revoluce v kamionové dopravě? Miliardář Vohánka chce změnit trh, svůj projekt přirovnává k Applu • e15