Zásilkovna umožní konkurenci využívat její výdejní místa, oznámil antimonopolní úřad

Zásilkovna poskytne konkurenci svá výdejní místa

Zásilkovna poskytne konkurenci svá výdejní místa Zdroj: Profimedia

Společnost Zásilkovna, která poskytuje logistické služby pro internetové obchody, umožní využívat výdejní místa svých balíků i dalším přepravcům balíků. Vyhne se tím hrozbě postihu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za uzavírání zakázaných dohod. Antimonopolní úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě.

„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže přijal závazky společnosti Zásilkovna, v nichž se zavázala, že změní své smluvní podmínky pro provozovatele výdejních míst tak, aby tyto výdejny mohli využívat také konkurenční přepravci balíků,“ uvedl úřad. Doplnil, že na základě tohoto kroku zastavil se Zásilkovnou správní řízení.

Jejím jednáním na trhu se zabýval od konce roku 2020 na základě podnětů, které upozorňovaly na to, že podle smluvních podmínek Zásilkovny nesmí firmy, které její balíky lidem vydávají, poskytovat takovou službu konkurenčním přepravcům. Toto omezení navíc neplatilo pouze po dobu, kdy provozovna balíky Zásilkovny vydávala, ale také určitou dobu po skončení smluvního vztahu.

„Soutěžitel Zásilkovna přitom disponoval na vymezeném relevantním trhu doručování malých balíkových zásilek s hmotností do 30 kg na výdejní místa vysokým tržním podílem, a to zejména v segmentu doručování na externí výdejní místa, na nějž posuzované konkurenční doložky dopadají. Úřad ve správním řízení prověřoval v této souvislosti možné porušení zákazu uzavírání dohod omezujících soutěž podle českého i unijního práva,“ uvedl ÚOHS.

V době správního řízení Zásilkovna předložila úřadu návrh opatření, na jejichž základě mohou provozovatelé výdejních míst, kteří mají smlouvu se Zásilkovnou déle než dva roky, vydávat i zásilky konkurenčních přepravců. Tento bod platí tehdy, pokud výdejní místo splní kvalitativní kritéria Zásilkovny. V případě ukončení smlouvy pak platí konkurenční omezení nejdéle rok od uzavření smlouvy se Zásilkovnou, a to pouze tehdy, že smlouva platila méně než 12 měsíců.

O změně v obchodních podmínkách musí Zásilkovna své partnery informovat do 30 dnů.

Zásilkovna jako úspěšný lovebrand

Jednou z nejoblíbenějších českých značek se v posledních několika letech stala právě Zásilkovna. Potvrzuje to nejen její raketový růst, ale také průzkum společnosti KPMG zkoumající zákaznickou zkušenost s českými i zahraničními lovebrandy.

Co jsme o Zásilkovně v e15 napsali?

Změna majitele i stoupající obliba Zásilkovny

Skupina Packeta, pod kterou spadá logisticko-technologická firma Zásilkovna, zvýšila loni obrat o 18,3 procenta na 7,25 miliardy korun. Počet přepravených zásilek stoupl o 17,9 procenta na téměř 106 milionů.

Skupina na konci minulého roku roku oznámila změnu majitele. Novými vlastníky jsou investiční společnost CVC Capital Partners a holding EMMA podnikatele Jiřího Šmejce s kapitálovou investicí společnosti R2G podnikatele Oldřicha Šlemra.

Zásilovna má přibližně 15 500 vlastních výdejních míst ve čtyřech zemích, z toho 6 200 samoobslužných výdejních Z-Boxů. Mobilní aplikaci Zásilkovna si stáhlo přes osm milionů uživatelů. Packeta aktuálně doručuje pro zhruba 49 tisíc e-shopů.

Společnost Zásilkovna založila Simona Kijonková v roce 2010. V současné době firma působí v Česku, Německu, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Slovinsku a na Slovensku. Vedle výdejních míst nabízí internetovým obchodům také přepravu jejich zboží.