Kdo se zbaví služby SIPO, ušetří. A to už letos

Online půjčky, ilustrační foto

Online půjčky, ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

.
Ilustrační snímek
3
Fotogalerie

Rychlé zdražování energií, potravin a dalšího zboží a služeb nutí české domácnosti omezovat běžnou spotřebu. Lidé šetří na jídle, dopravě, kultuře i sportu. Často ale zapomínají na celkovou revizi svých na první pohled možná zanedbatelných výdajů.

Příkladem je platební nástroj zvaný SIPO neboli soustředěné inkaso plateb obyvatelstva, který dobře znají spíše starší ročníky populace. SIPO přitom Česká pošta aktuálně zpoplatnila pěti korunami. A další zdražení chystá v lednu.

Otázka pak je, proč v době, kdy většina tuzemských bank výběry z účtů, bezhotovostní převody peněz i bankovní inkasa nezpoplatňuje žádnou částkou, někteří lidé u SIPA zůstávají.

„Platební metodu SIPO část lidí využívá ze setrvačnosti. Jak každý ví, lidé neradi úřadují, a tak zůstávají u svých původních bank, mobilních operátorů i dodavatelů energií,“ domnívá se analytik bankovních služeb ze skupiny Partners Lukáš Klíma.

U další skupiny zákazníků podle něj sehrává roli i neznalost jiných alternativ, jak pravidelné měsíční platby jednoduše vyrovnat.

„Lidé kolikrát ani netuší, že například televizní a rozhlasové poplatky lze hradit i bez SIPA. Odjakživa mají tyto tři věci spojené jako nedílnou součást. Původně šlo o produkt, který mnoho věcí zjednodušoval a také byl levnější oproti tehdejší nabídce na finančním trhu,“ říká.

V dobách, kdy banky běžně zpoplatňovaly jednotlivé odchozí platby, bylo SIPO výhodné v tom, že klient si sdružil více takových plateb do jedné (SIPO) a platil tak například pět korun za jedno inkasování namísto 20 korun dohromady za všechny své příkazy.

„To byla nesporná výhoda SIPA, která reálně spořila klientům peníze,“ vysvětluje Klíma s tím, že dnes s nástupem nových bankovních produktů výhody platební metody SIPO ale pominuly.

Další výhoda SIPA spočívala podle něj i v tom, že klient jednoduše „zmigroval“ všechny své trvalé příkazy a inkasa sdružené v SIPO z jedné banky do druhé v situaci, kdy se rozhodl změnit finanční instituci. V nové bance pouze nadiktoval SIPO číslo a už nemusel zadávat jednotlivé příkazy.

„I tato výhoda už ale odpadla. To díky takzvané mobilitě klientů, kdy v nové bance pouze klient podepíše žádost o změnu platebního účtu a nová banka se s původní bankou na všem domluví,“ vysvětluje analytik.

A trvalé příkazy a inkasa se jednoduše automaticky přenastaví. Alternativou k SIPU jsou tak dnes ty nejzákladnější platební příkazy, které banka nabízí, podotýká odborník. A sice trvalý příkaz a svolení k inkasu. Při změně banky tak k převodu příkazů postačí jediný podpis.

Nejlevnější SIPO převod vyjde na 5 korun

Navíc od října pětikorunou zpoplatněné SIPO inkasem z účtu s elektronickým potvrzením do e-mailové schránky patří k těm vůbec jeho nejlevnějším variantám. Podle aktuálního ceníku České pošty zaplatí zákazník za inkaso z bankovního účtu, kdy dostane doklad o transakci poštou, 15 korun. Stejnou částku uhradí za jednorázový příkaz k úhradě. Za platbu SIPO na přepážce se Zákaznickou kartou zaplatí 19 korun, bez věrnostní karty pak 25 korun. Vůbec nejdráž vyjde platba SIPO přímo u doručovatele, a to na 29 korun.

Z některých jmenovaných cen za platby pomocí SIPO je zřejmé, že už nejde o nikterak výhodný produkt. A většině domácností se i s ohledem na nově zavedený pětikorunový poplatek za elektronické potvrzení nevyplatí.

„Maximálně klientům, kteří mají v SIPU sdruženo opravdu hodně, třeba i desítky plateb a jsou ochotni platit pět korun za to, že nemusí kontrolovat, jestli byly jednotlivé platby zprocesované, či nikoliv,“ shrnuje Lukáš Klíma.

Průměrný klient, který přes SIPO hradí nájem, rozhlasový a televizní poplatek, má podle něj mnohem levnější, lépe řečeno bezplatnou alternativu v klasických bankovních službách. Navíc nikterak složitých. I banky nabízejí inkaso nebo nastavení trvalých příkazů k určenému dni, které zvládne i nováček v užívání internetového bankovnictví.

A pokud se někdo z jakéhokoli důvodu rozhodne pro zrušení SIPA, pak stačí jen zajít na některou z poboček České počty a požádat o jeho zrušení, které je bezplatné.

„Další cestou je, že ze SIPA klient odstraní veškeré platby a SIPO poté zanikne automaticky,“ dodává Lukáš Klíma.

V takovém případě ale je potřeba ohlídat, zda ke zrušení opravdu došlo. Jinak řečeno, klient musí stihnout změnu provést do určitého termínu, aby se propsala do systémů České pošty a platby opravdu neodešly. Nové platby si pak klient zadá formou trvalého příkazu nebo svolení k inkasu přímo ve své bance. Ať už přes internetové či mobilní bankovnictví, nebo přímo na pobočce.