Investice v Praze fungují jako malá domů kmotrům, říká pražský lídr za Piráty Zdeněk Hřib

Zdeněk Hřib

Zdeněk Hřib Zdroj: Michael Tomeš, E15

Zdeněk Hřib
Zdeněk Hřib
Zdeněk Hřib
Zdeněk Hřib
Zdeněk Hřib
6
Fotogalerie

Piráti chtějí na pražský magistrát vplout s nadpoloviční většinou v zastupitelstvu. Do čela si však postavili takřka neznámého lékaře Zdeňka Hřiba, který by chtěl být příštím primátorem. „Nepotřebujeme být stranou známých tváří. Ty mají dodat důvěryhodnost stranám, které ji postrádají,“ tvrdí Hřib.

Když jste začínal kampaň, nosil jste béžové sako, aby si vás lidé lépe zapamatovali. Fungovalo to?

Lidé mě začínají poznávat. Zatím to ale funguje do pár metrů od našeho petičního stánku, kde visí plakát se mnou. Ale příliš to nefunguje bez toho stánku, takže mojí ambicí je rozšiřovat rádius. Do půlky září to snad zvládneme.

Proč si Piráti vybrali takřka neznámého lídra?

My jsme nikdy nebyli stranou známých tváří a vlastně to ani nepotřebujeme. Známé tváře jsou v politice určené k tomu, aby dodaly důvěryhodnost těm stranám, které ji postrádají. Piráti jsou dost důvěryhodní sami o sobě a tak nepotřebují doping v podobě známých tváří. Byl jsem vybrán v otevřených primárkách, takže to je garance toho, že budu reprezentovat pirátské zásady transparence a boje proti korupci.

Ale nějaké společné plakáty s předsedou Ivanem Bartošem máte. Copak vám on také nedodává onu důvěryhodnost?

To ano, skutečně využíváme v kampani lidi, kteří jsou od Pirátů známí. To děláme stejně, jako to dělají všichni. Ale není to tak, že bychom měli nějakého zpěváka ze Superstar, kterého bychom nasadili na kandidátku s tou vizí, že nám to přitáhne nějaké hlasy. Ukazujeme tam lidi, kteří realizují pirátskou politiku.

Podobně málo známý je i Petr Stuchlík, který vede kandidátku ANO. O něm už je ale slyšet více.

Zásadní otázka je to, zda pan Stuchlík, který nebyl vybrán v běžných primárkách svou stranou, bude reprezentovat zájmy Pražanů, nebo zda je tam dosazený proto, aby prováděl nějaké konkrétní úkoly. Druhý problém je ten, že je tam určité riziko, když ten lídr není vybrán ostatními lidmi na kandidátce. Otázkou je, jestli s nimi budou v souladu. Aby se mu nestalo to, co bývalému primátorovi Bohuslavu Svobodovi, proti kterému se vzbouřila část zastupitelů.

Piráti mají spolu s ANO a ODS vyrovnané šance na úspěch. Čím to je, že volby v Praze jsou tentokrát bez favorita?

Lidé jsou zjevně znechuceni tou politikou, kterou realizovalo ANO. To například slibovalo, že zatočí s politickými trafikami a přitom ta stávající koalice je držená pohromadě de facto systémem trafik. Na kandidátce ANO jsou význační trafikanti, například dvojka kandidátky poslanec Patrik Nacher sedí v dozorčí radě městské firmy Pražská plynárenská holding. Tato společnost přitom nemá žádné zaměstnance a přesto se tam rozděluje sedm milionů ročně na odměnách. Nedokážu si představit lepší případ trafiky. S touto firmou se i soudíme, protože nám nechtějí sdělit, jakým způsobem si ty odměny rozdělují.

Co vy budete považovat za úspěch?

Já jsem skromný a spokojím se s jakýmkoli výsledkem, který nám zaručí minimálně 33 mandátů v 65členném zastupitelstvu. Tedy takový výsledek, který neumožní kmotrům, aby nás obešli. My ty volby potřebujeme opravdu vyhrát k tomu, aby se tady začaly dít změny. Mimo Prahu bych čekal, že bychom měli udržet Mariánské Lázně a že významně posílíme ve velkých městech.

Třicet tři mandátů je ambiciózní cíl, pravděpodobněji se ale budete muset uchýlit k nějaké koalici. S kým byste si dokázal představit spolupráci?

Schválili jsme povolební strategii, která popisuje, s kým bychom do koalice určitě nešli: s extremisty jako KSČM a SPD. A také nepodpoříme radu, kde budou trestně stíhané nebo dokonce už odsouzené osoby. Také odmítáme radu, ve které by zasedli kumulátoři funkcí. Praha má v současné době značný skluz ve spoustě věcí a je nezbytné, aby se radní věnovali Praze naplno. Není možné, aby si radní odskakoval na melouchy do sněmovny na podvýbor pro kosmonautiku, do Evropského parlamentu nebo dělat starostu či radního na městské části.

A to vám budou vadit i radní, kteří jsou řadovými zastupiteli v městských částech?

Co se týká neuvolněných zastupitelů, tak každý náš kandidát na magistrát podepsal kodex, kde se zavazuje, že v momentě, když by získal uvolněnou funkci na magistrátu, tak se vzdá toho neuvolněného mandátu na městské části, a naopak. U koaličních radních je to ale na nich, jestli takto intenzivně odmítnou kumulaci funkcí.

Tím vylučujete spolupráci se spoustou stran.

Nám jde o to, aby tým, který se dostane do rady, byl schopný realizovat změny. To s kumulací funkcí nejde. Po splnění podmínek budeme vyjednávat se všemi demokratickými stranami a tam budeme spíše hodnotit navržené kandidáty. Pak bude rozhodovat programový průnik. Návrh koalice nebo její podpory bude muset také schválit krajské fórum Pirátů.

Kritizujete koncept smart cities v Praze, kterým se pyšní dosluhující primátorka. Nezapadá ale chytré město do filozofie Pirátů?

Dám vám příklad: poslali mi od Operátora ICT zprávu, protože jsem se nevyslovil úplně vstřícně o jejich projektech, a napsali mi, že ve skutečnosti realizují spoustu zajímavých projektů, které to město posunou do budoucnosti. A tuto zprávu mi poslali doporučeným dopisem na papíře. Naším cílem je digitální metropole a to je město, které komunikuje se svými občany elektronicky a používá třeba e-mail. Po úřadech mají obíhat data, ne lidé.

Jak hodnotíte virtuální Lítačku?

Já bych si to na tu platební kartu nedal. Nechci ukazovat platební kartu náhodným kolemjdoucím v metru.

V zahraničí to je ale poměrně běžné.

To jo, ale já čekám, až si to dám na mobil. Na IN kartu Českých drah to smysl dává.

Jaké máte plány pro MHD? ČSSD například navrhuje jízdné zdarma.

Máme v programu návrh, že by se měla cena měsíční jízdenky přiblížit jedné dvanáctině roční. Někteří lidé nemají peníze na jednorázový výdaj na roční kupon, a jezdí tak měsíčně za dražší kupon. To je sleva, která nikoho nic stát nebude a přitom dává smysl. Jinak se chceme zaměřovat na zlepšení kvality MHD, protože momentálně jsou některé spoje přecpané. Například stanice I. P. Pavlova odbaví více lidí než letiště. Tramvaje v Ječné jsou přetížené. Je proto zásadní vybudovat tramvajové propojky z Vinohrad na Václavské náměstí a z Vrchlického sadů na Žižkov. Dá se také uvažovat o prodloužení tramvajových souprav na některých linkách.


Jak se stát členem volební komise? Více zde >>>


Nová rada by zřejmě měla také hnout s výstavbou metra D. Jak byste postupoval jako primátor?

Tady je zásadní, že se můžeme opřít o to, co udělali Piráti ve sněmovně. Prosadili jsme do zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury to, že metro spadá do seznamu staveb, kde lze použít institut mezitímního rozhodnutí. Tím se významně urychluje proces vyvlastnění, protože se nemusí čekat na výsledek případného soudního sporu o výši náhrady. Díky tomu nebude ohrožen časový harmonogram výkupu pozemků.

Ten zákon začal platit nyní a není tak ještě jasné, jak to bude fungovat v praxi. Nepotrvá to zase roky?

I kdyby se tam hledaly právní problémy, tak ta vůle urychlit tento proces je zjevná. Troufnu si tvrdit, že kdyby se narazilo na nějaký problém, není nereálné udělat novelu, která to vyřeší.

V souvislosti s déčkem padl společný podnik s Pentou. I přesto: jsou budoucností společné podniky města se soukromým sektorem?

Společný podnik byl především z hlediska města velmi netransparentní a garantoval zisk pro developera a nikoliv výhody pro město. PPP projekty mohou fungovat, pokud se nastaví správné podmínky. Bohužel se to často využívá jako skrytá privatizace. Na začátku roku jsme měli problém s Nemocnicí Na Františku, kde teď zatkli ředitele. Praha 1 tehdy prohlásila, že nemocnice má špatné ekonomické výsledky, a tím pádem je nutné to předat soukromému provozovateli. Směřovalo to k tomu, že by to pronajali firmě za korunu na rok. To se nám podařilo zaseknout a stávající vedení v čele se starostou Oldřichem Lomeckým tuto záležitost vzdalo. To byl opět příklad špatně připraveného PPP projektu.

Například otázka bydlení by se podle vás měla řešit spoluprací s developery.

To řešení krize bydlení bude vyžadovat komplexní přístup a mix více opatření. Když se použije jen část z nich, tak bychom také mohli skončit s velkým množstvím drahých bytů, které skoupí zahraniční investoři. Chceme prioritně odbrzdit výstavbu na brownfieldech. To je nutné doprovodit dalšími opatřeními, jako je regulace Airbnb. Musíme rehabilitovat nájemní bydlení v městských bytech a rozvoj družstevního bydlení.

Jak chcete k výstavbě městských bytů motivovat developery?

Těch nástrojů je více. Magistrát drží v ruce změny územního plánu, což je cesta, jakým způsobem ovlivnit tu výstavbu v daném místě.

Současná rada minulý týden schválila koncern městských firem. 

Koncept koncernového řízení je v jádru dobrý nápad, na co mít tolik účetních oddělení a dalších služeb, když se to dá sdílet a ušetřit. Používá ho například Brno. Problém v tom, jak to chce udělat ANO, je, že řídícím členem v Brně je samotné město, zatímco v Praze má být řídícím členem městská firma Pražská plynárenská holding. Tím záměrem je z mého pohledu to, aby na to bylo zase méně vidět.

Jako primátor byste tedy v koncernu pokračoval?

Ne tak, jak to dělá ANO. Strana počítá s tím, že Pražská plynárenská holding bude řídící člen toho koncernu, kterému podřadí ty ostatní městské firmy. To je další stupeň skrytí procesů, které tam probíhají. Chceme zlepšit řízení městských firem, ale ne tak, aby utrpěla jejich transparentnost. Bojoval bych za to, aby ten mechanismus fungoval stejně jako například v Brně.

Praze chybí klíčové dopravní stavby. Město zřejmě nedokáže zafinancovat městský okruh a metro D najednou. Co je pro vás priorita?

Prioritou je metro D. Tam je problém, že stávající politická reprezentace prošvihla možnost získat na stavbu dotace z Evropské unie. O ty miliardy jsme přišli. U městského okruhu je možné minimálně na přechodné období přezkoumat variantu duálu. Bylo by skvělé, kdyby se na vnitřním okruhu podílel stát.

Současná pražská rada podobně jako vláda na celostátní úrovni nedokázala zcela využít peníze na investice. Kde byste investoval vy?

Největší prioritou jsou určitě dopravní stavby. Další investice by měly jít do bydlení. To jsou dva nejzásadnější investiční okruhy. Třetím, kde si nemyslím, že to bude o tom nasypat nové peníze, je pochopitelně IT. Tam spíše čekám hospodárnější alokaci stávajících peněz.

Chcete ty investice navyšovat?

Momentálně je to s investicemi dost mizerné, takže se určitě chystáme navýšit investiční aktivitu. Ale ta hlavní přidaná hodnota Pirátů je v tom, že pohlídáme, aby se investice nestaly cestou, jak si přihrát nějakou malou domů pro spřátelené firmy a kmotry. To je zásadní problém investic v Praze.

Zdeněk Hřib (37)
Rodák ze Zlínského kraje vystudoval v Praze 3. lékařskou fakultu Univerzity Karlovy. Nyní žije v hlavním městě a pracuje jako ředitel Institutu pro aplikovaný výzkum. Sám jako lékař aktivně nepracuje, spíše se věnuje rozvoji informačních systémů ve zdravotnictví. Zároveň je členem správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny, pozice se však chce v případě zvolení vzdát. Nemá doposud žádné politické zkušenosti, volby do pražského magistrátu jsou tak pro něj premiérou. Je ženatý a má tři děti.