Komunální volby provětrají stranické kasy. Absenci limitu může využít ANO, levice šetří

Expremiér Andrej Babiš se rozjel v kampani po republice v obytném voze. Není jasné, zda tím chce pomoci hnutí ANO před podzimní volbami, nebo zda jde o začátek prezidentské kampaně. Je ale jisté, že hnutí před komunálními volbami opět vsadí na billboardech na jeho tvář.

Expremiér Andrej Babiš se rozjel v kampani po republice v obytném voze. Není jasné, zda tím chce pomoci hnutí ANO před podzimní volbami, nebo zda jde o začátek prezidentské kampaně. Je ale jisté, že hnutí před komunálními volbami opět vsadí na billboardech na jeho tvář. Zdroj: ČTK / Říhová Michaela

ODS chce využít premiérské pozice Petra Fialy a i jeho tvář bude na voliče shlížet z volebních plakátů občanských demokratů.
Piráti budou chtít obhájit post primátora pro Zdenka Hřiba (v popředí). Jan Čižinský a Adam Scheinherr z Prahy sobě mohou zabodovat zejména v Praze 7.
Nový předseda ČSSD Michal Šmarda chce resuscitovat stranu v komunálních volbách. Má na to jen sedm milionů korun.
4
Fotogalerie

Kampaň před komunálními volbami patří zpravidla mezi finančně nejnáročnější ze všech voleb. Volební souboje probíhají jednotlivě ve více než šesti tisících obcích a vytvořit jednotnou kampaň s jednotným programem je prakticky nemožné. Protože neexistuje výdajový limit, mohou strany teoreticky utratit i stovky milionů korun, což má prakticky k dispozici jen hnutí ANO. Oproti tomu levicové strany, které loni vypadly z Poslanecké sněmovny, plánují nízkonákladovou kampaň.

Před čtyřmi lety utratilo nejvíce na kampaň před komunálními volbami hnutí ANO, a to 140 milionů korun. Na druhém místě byla ODS s 83,5 milionu korun. Ani jedna ze stran nechce zatím říct, kolik utratí letos. „V tuto chvíli ještě plánované náklady nedokážeme říct. Kampaň se připravuje a náklady bude schvalovat celorepublikový výbor hnutí ANO. Počítám, že se tak stane koncem měsíce,“ řekl mluvčí hnutí Martin Vodička. Občanští demokraté, kteří chystají oblepit republiku tváří premiéra Petra Fialy, rovněž chystané náklady na volby nesdělili.

Komunální volby 2022: datum konání, jak funguje volební systém a kdo může kandidovat >>>

Štědřejší kampaň chystají například Piráti, kteří si na komunální volby přichystali třicet milionů, tedy třikrát více než před minulými volbami. Hlavním úkolem Pirátů bude zejména udržet primátorský řetěz v Praze pro Zdeňka Hřiba. Se stejnou částkou počítají i jejich celostátní koaliční partneři z předchozích voleb, Starostové a nezávislí, pro něž jsou komunální volby velmi důležité. Podobně silní jsou v regionech také lidovci, kteří naposledy utratili téměř dvacet milionů korun, letošní plánované výdaje zatím nezveřejnili.

Náročné budou volby pro levicové strany jako ČSSD a KSČM, které se pokusí o politické vzkříšení pod novým vedením. Moc peněz na to ale nemají. Sociální demokraté se zmítají ve finančních problémech a na kampaň mají pouhých sedm milionů korun, což je čtyřikrát méně než minule. „Na propad příjmů jsme reagovali razantní reformou strany, zeštíhlením aparátu a redukcí zbytných činností,“ řekl předseda strany Michal Šmarda. Strana se například snaží prodat lukrativní Lannův palác v centru Prahy.

„V rámci kampaní to znamená větší využití dobrovolnictví a lidského potenciálu samotných kandidátů, využití nízkonákladových forem kampaně a podobně,“ řekl Šmarda. Levnější kampaň za přibližně šest milionů korun chystají také komunisté, kteří ale nikdy neoplývali bombastickými kampaněmi.

Politologové nicméně upozorňují, že komunální volby nejsou ideálními volbami pro politické vzedmutí mimoparlamentních stran, a to kvůli roztříštěnosti kampaně, jež bude v každé obci mířit na jiná témata, reprezentovaná konkrétními osobnostmi. „Pro levici mohou být tyto volby zajímavé, ale obávám se, že ne pro levici reprezentovanou ČSSD nebo KSČM,“ domnívá se Miloš Gregor z Masarykovy univerzity. V září budou přitom zřejmě aktuální levicová témata zdražování a životní úrovně obyvatel. „Nejsem si jistý, že z toho ČSSD dokáže výrazněji něco vytěžit. Přece jenom má velice nízké mediální zastoupení, tím pádem pro řadu voličů zůstává minulostí, a ne reálně zvažovanou volbou,“ dodal politolog.

Byť komunální volby obecně nefungují jako vyvažovací volby, pokud se razantně zhorší životní úroveň vlivem zdražování energií, pohonných hmot a potravin, mohou lidé pojmout volby jako formu protestu vůči Fialově vládě. Těžit z toho může zejména hnutí ANO, ale částečně i SPD, pro které přitom nejde o silné volby. „Mohou uspět zejména v oblastech, na které dopadne krize nejhůř. Jedná se o vyloučené lokality, severní Čechy, Karlovarsko, Moravskoslezský kraj, sever Olomouckého kraje. Tam všude může SPD bez ohledu na konkrétní kandidáty posílit,“ domnívá se politolog Lukáš Valeš ze Západočeské univerzity.

Průvodce komunálními volbami

Video placeholde
• Videohub