Kampaně před sněmovními volbami budou letos levnější. Strany ušetří i díky koalicím

Polepy aut, billboardy, on-line propagace, ale i nefinančí plnění jsou součástí 90milionového limitu nákladů na kampaň, který stranám určuje zákon.

Polepy aut, billboardy, on-line propagace, ale i nefinančí plnění jsou součástí 90milionového limitu nákladů na kampaň, který stranám určuje zákon. Zdroj: profimedia.cz

Šéf Pirátů Ivan Bartoš a šéf STAN Vít Rakušan stvrdili koalici pro volby 2021. O volební náklady ve výši 49 milionů korun se podělí.
Petr Fiala (ODS), Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) a Marin Jurečka (KDU-ČSL) povedou společnou trojkoalici, volební náklady zatím nemají ujasněné.
Premiér Andrej Babiš (ANO) v minulosti v kampani vsadil na kšiltovkou „Silné Česko“. Kvůli tragédii ve washingtonském sídle Kongresu se jí ale zbavil. Kampaň hnutí ANO podle straníků nepřevýší zákonný limit 90 milionů korun.
Jan Hamáček a Jana Maláčová za ČSSD budou hlavními tvářemi volební kampaně, na kterou chce strana vydat jen 20 milionů korun, tedy čtyřikrát méně než před posledními sněmovními volbami.
Předseda KSČM Vojtěch Filip počítá s kampaní za 23 milionů korun. Ještě předtím však komunisty čeká sjezd, na kterém si zvolí nové vedení.
8
Fotogalerie

Politické strany, které se chtějí na podzim utkat v boji o poslanecké mandáty, kvapně dokončují své rozpočty na kampaň. Kvůli tomu, že prezident Miloš Zeman vyhlásil termín voleb již před koncem minulého roku, oficiálně začala kampaň a každá koruna se nyní započítává do 90milionového limitu. Podle vyjádření stran, která získal deník E15, budou letošní výdaje nižší než před čtyřmi lety. Mohou za to koalice opozičních stran i například nedostatek financí v důsledku neúspěšných voleb z minulých let.

Před čtyřmi lety dalo všech devět sněmovních stran dohromady na své kampaně více než půl miliardy korun, letos to může být o několik set tisíc korun méně. Nejdražší volební kampaň se opět očekává od vládního hnutí ANO premiéra Andreje Babiše. „Kampaň teprve chystáme, ale 90milionový limit určitě vyčerpat nechceme a ani nevyčerpáme,“ řekl hlavní manažer hnutí ANO Jan Richter bez dalších podrobností.

Naopak koaliční sociální demokraté musejí šetřit poté, co v loňských krajských a senátních volbách ztratili velké množství mandátů, a tím i státních příspěvků na politickou činnost. Oproti minulým sněmovním volbám připravují čtyřikrát levnější kampaň. „ČSSD počítá s rozpočtem z centrály Lidového domu s částkou 20 milionů korun,“ potvrdila mluvčí strany Eva Gregorová. Naposledy šlo přitom o masivní kampaň, která vyšla na více než 85 milionů korun. Obě koaliční strany nicméně mohou počítat s publicitou, kterou jim automaticky zajišťuje vládní angažmá.

Hlavním důvodem, proč budou kampaně sněmovních partají levnější, je také spojení pěti opozičních stran do dvou bloků. Pro každé uskupení platí limit 90 milionů korun bez ohledu na to, z kolika stran je složené. Například Piráti a Starostové, kteří v úterý oficiálně stvrdili koaliční smlouvu, se dohodli na kampani za 49 milionů korun. Silnější Piráti uhradí dvě třetiny z celkové sumy, STAN pak zbývající třetinu.

Trojkoalice ODS, KDU-ČSL a TOP 09 zatím nemá o svých plánech jasno. Už před Vánoci začala propagace značky SPOLU, pod kterou uskupení vystupuje. Fakticky ale strany nyní nemohou kvůli limitu využít všechny své finanční možnosti. „Vzhledem k tomu, že v současné době stále ještě tvoříme rozpočet společné kampaně, který poté musí být i schválen, nemáme zatím bližší představu o celkové částce. Zákonného limitu jsme si samozřejmě vědomi,“ řekla mluvčí lidovců Kateřina Procházková.

Jednu z nejdražších kampaní bude mít hnutí SPD, které chystá dvakrát nákladnější kampaň než minule. „Předběžně počítáme s rozpočtem mezi 60 až 70 miliony korun s tím, že je potřeba nechat rezervu na zákonem určená nefinanční plnění,“ upřesnil předseda hnutí Tomio Okamura. Komunisté, kteří obvykle do marketingových aktivit tolik neinvestují, vyčlenili na volby 23 milionů korun. Výdaje na kampaně voleb 2017 a 2021Výdaje na kampaně voleb 2017 a 2021|E15

Kandidující strany včetně hnutí ANO kritizovaly v minulých týdnech prezidenta Miloše Zemana, že vyhlášením termínu říjnových voleb přinutil strany k brzké kampani a zahájení transparentního volebního účetnictví. V minulosti se volby vyhlašovaly zhruba tři měsíce předem. „Pro nás to bude určité omezení, myslím, že pro všechny politické strany,“ komentoval vyhlášení voleb místopředseda ČSSD Roman Onderka.

Nelibě to nesou opoziční bloky, které chtěly tohoto času využít k představení své značky a jejího představení voličům. Nyní jsou omezené výdajovým limitem. Senátoři za STAN dokonce podali k Ústavnímu soudu návrh na přezkum prezidentova rozhodnutí, jde podle nich o zvýhodnění vládních stran vůči vznikajícím opozičním koalicím.