Velký bratr vás sleduje 24/7, banky si klienty mohou „proklepnout“ dle TelcoScore

Operátoři vás sledují a hodnotí

Operátoři vás sledují a hodnotí Zdroj: Shutterstock

Zloba
Prodejna T-Mobile
Telefon a SIM karta
Peníze
Peníze
8
Fotogalerie

Chystáte se do banky žádat o úvěr, hypotéku, kreditní kartu? Pak byste měli vědět, že banky mají k dispozici nový nástroj, kterým si vás mohou „proklepnout“. Jde o data od mobilních operátorů, kteří toho na vás vědí opravdu hodně. Jejich výstupem je hodnocení nazvané TelcoScore. To má pomoci hlavně mladším lidem bez úvěrové historie, kteří třeba začínají podnikat či jsou čerstvě zaměstnaní.

Na úvod je třeba říct, že operátoři toho na vás ví hodně. Samozřejmě vědí, jak drahý máte tarif a kolik utrácíte a za co, zda využíváte data a jaké stránky navštěvujete, za co třeba platíte prostřednictvím Premium SMS. Zda platíte faktury včas, ale také to zda máte nový iPhone či starou tlačítkovou Nokii.

Operátoři toho ale vědí mnohem víc, jsou jako onen pověstný velký bratr. Dokážou sledovat vaši polohu, v důsledku tedy vědí kde bydlíte, kde pracujete, s kým se stýkáte, ve společnosti jakých lidí se pohybujete, kam chodíte na jídlo, nakupovat, kam jezdíte na dovolenou, jak často jezdíte autem, hromadnou dopravou, atd. To vše lze určit z lokačních dat (jejich využitelností se chlubí O2).

TelcoScore je číslo v intervalu 1 až 1000, kterým operátoři hodnotí vaši bonitu. Jedna je nejhorší, tisícovka nejvíc. Pro úplnost je potřeba dodat, že tuto „službu“ poskytuje na základě dat od operátorů Společnost pro informační databáze (SID). U té si žadatel, například banka vyžádá TelcoScore na základě čísla (předplacená karta, firemní číslo) či rodného čísla (tarif na RČ) a mávnutím kouzelného proutku mají vaše hodnocení.

Nejen pro banky

Banky mají samozřejmě celou řadu standardních nástrojů: registr dlužníků, úvěrový registr či prověřují příjmy žadatele. K tomuto se ale dost možná dost brzy přidá TelcoScore. Na tomto skóringovém systému pracovali O2, T-Mobile a Vodafone společně a už dnes ho využívá Equa Bank, což máme potvrzeno.

Ptali jsme se také, zda lze hodnocení dle TelcoScore odmítnout. U Equa bank nelze. Další banky či úvěrové společnosti TelcoScore testují, například Česká spořitelna nebo Raiffeisenbank a nepochybně se brzy přidají.

Testování nám na dotaz potvrdila také mluvčí Hallo bank! Gabriela Pithartová. O využívání TelcoScore zatím neuvažuje AirBank.

SID: „Služba TelcoScore poskytuje predikce chování zákazníka – pravděpodobnost defaultu zákazníka ve finančních službách na základě telekomunikačních dat za 3 měsíce. Dodavateli score jsou tři největší mobilní operátoři: O2, T-Mobile a Vodafone, takže score pokrývá téměř celý tuzemský trh.“

Hodnocení probíhá každý den a počítá se za poslední tři měsíce. Do registru mohou smluvní partneři nahlížet kdykoli, TelcoScore je okamžitě dostupné. Operátoři to samozřejmě nedělají zadarmo, kolik si účtují není známo. Jisté ale je, že je to pro ně nový a vítaný zdroj příjmů.

Pokud se vám nezamlouvá, že vás (váš telefon) operátoři sledují, pak máte asi smůlu. S operátorem totiž uzavíráte smlouvu o poskytování telekomunikačních služeb a dáváte mu velmi obecný a ze strany operátora očividně široce pojatý souhlas se zpracováním osobních údajů.

Tím, že operátoři poskytují pouze číselný údaj, neposkytují žádné vaše osobní údaje. Navíc k vyvolání TelcoScore dáváte souhlas vy jako žadatel například o úvěr, jinak vaši žádost banka vůbec nemusí posuzovat.

 

TelcoScore ale není služba jen pro banky a úvěrové společnosti. Teoreticky (i prakticky) ji může využít kdokoli, kdo si vás bude chtít prověřit. Může to být pronajímatel či potenciální zaměstnavatel. Musíte k tomu dát souhlas, pokud ho ale nedáte, můžete být ze soutěže vyřazeni.

Co si o TelcoScore myslíte?