Babiš má první úřady pro čtvrť v Letňanech, v rukou soukromníků může skončit i staroměstský palác

Budova ministerstva pro místní rozvoj se může otevřít široké veřejnosti, nebo se prodat, pokud nebude žádná státní instituce žádat její  využití.

Budova ministerstva pro místní rozvoj se může otevřít široké veřejnosti, nebo se prodat, pokud nebude žádná státní instituce žádat její využití. Zdroj: profimedia.cz

Budova ministerstva pro místní rozvoj se může otevřít široké veřejnosti, nebo se prodat, pokud nebude žádná státní instituce žádat její  využití.
Sídlo ministerstva kultury na Maltézském náměstí může být také na prodej
Sídlo Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových na Rašínově nábřeží, jeden z kandidátů na prodej
4 Fotogalerie

Vize Andreje Babiše o velkém letňanském komplexu, v němž by se měli soustředit úředníci, pomalu získává konkrétní obsah. Majetkový úřad už vybral první nemovitosti, které by státní správa mohla vyklidit. Vyplývá to z předbězného seznamu, který E15 od majetkového úřadu získala. Podle premiéra by se desetimiliardová investice měla vrátit do pěti let díky prodeji nemovitostí a ušetřeným nákladům. Neuvedl ale, o jaké konkrétní budovy se jeho odhad opírá.

Sídlo ministerstva kultury na Maltézském náměstí nebo budovy ministerstva pro místní rozvoj na Staroměstském náměstí a v ulici Na Příkopě. Státní úředníci z těchto budov by se podle plánu Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových mohli přesunout do zamýšleného úřednického kampusu v Letňanech.

Na prozatímním seznamu majetkového úřadu je celkem devatenáct budov užívaných státní správou. Sedmnáct z nich je v majetku státu a kromě Nostického paláce mohou všechny z nich nakonec skončit v rukou soukromníků.

O prodeji se uvažuje v případě sídla Státního pozemkového úřadu, budovy ministerstva pro místní rozvoj Na Příkopech i tří nemovitostí samotného majetkového úřadu. Prodat se mohou i budovy v majetku ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství a úřadu práce v širším centru hlavního města, kde byly původně byty. „Na novém vlastníkovi by pak bylo, zda je vrátí jejich původnímu účelu,“ říká ředitelka majetkového úřadu Kateřina Arajmu. Ze svých najímaných budov by se mohlo přesunout Ředitelství silnic a dálnic a Energetický regulační úřad.

Seznam ale není úplný. „Výběr budov dosud není konečný. Majetkový úřad pracuje na modelu s více variantami,“ říká premiér Andrej Babiš. „Každá musí naplnit předpokládanou návratnost celé investice,“ dodává.

Předseda vlády odhaduje, že se projekt splatí za pět let. Cenu komplexu v Letňanech vypočítává na deset miliard. Vychází přitom z cen ve stavebnictví z roku 2015. Čeká, že za prodané budovy stát utrží 7,5 miliardy a další půlmiliardu ročně ušetří za nájmy, provoz, údržbu a za neuskutečněné investice v uvolněných budovách.

Tato čísla vycházejí podle Babiše z „kvalifikovaně odhadnuté“ částky. Neuvedl ale, z kterých budov jeho odhad vychází. Uzavření konečného výběru je závislé na dohodě s Prahou, která pozemky v Letňanech vlastní. Žádný pevný termín pro vytvoření seznamu stanoven není. „Celý model můžeme dokončit až v případě získání pozemků,“ říká ředitelka majetkového úřadu Kateřina Arajmu.

Premiér o plánu mluvil i na pondělní Radě vlády pro veřejné investování. „Navrhl jsem mu, aby jako první prokázal svá tvrzení, že jeho návrh projde zamýšlenou státní expertízou,“ uvádí člen rady a předseda České komory autorizovaných inženýrů a techniků Pavel Křeček. Babiš podle Křečka uvedl, že to ví a „nepotřebuje nějakou expertízu.“

Specialista na komerční nemovitosti v poradenské společnosti Colliers International Ondřej Vlk uvedl, že stanovení hodnoty budov je bez bližších podrobností obtížné. „Jedná se ale o budovy v atraktivních lokalitách. V budovách na Žižkově vidím velký potenciál pro konverzi na residenční účely, stejně jako na Rašínově nábřeží,“ uvedl Vlk. Nejlepší cenu očekává u nemovitostí Na Příkopě.

Neznámou zůstává i cena za provoz nového komplexu v Letňanech. „Výši výdajů nelze v současné době, kdy není k dispozici architektonická studie, stanovit. Budou ale podstatně nižší než ve stávajících energeticky nesmírně náročných administrativních budovách,“ tvrdí Babiš.

Jenže pirátský primátor Prahy Zdeněk Hřib chce po premiérovi znát konkrétnější kalkulaci návratnosti a seznam stěhovaných budov už na středeční schůzce. „Bez toho je to takové hokynářství. Snad se konečně dozvíme, o jaké budovy se skutečně jedná,“ vysvětluje svůj postoj před jednáním primátor.

Které úřední budovy se můžou vyklidit
Název úřadu
AdresaVlastnictvíPočet aktuálně umístěných zaměstnanců
Ministerstvo financí Legerova 1581/69, Praha 1Státní165
Generální finanční ředitelstvíOrebitská 477/18 a 478, Praha 3Státní0
Úřad práce České republikyRoháčova 133/13, Praha 3Státní15
Státní pozemkový úřadHusinecká 1024/11a, Praha 3Státní263
Ministerstvo pro místní rozvojNa Příkopě 390/3 a 5, Praha 1Státní165
Ministerstvo spravedlnostiKřižíkova 20/12, Praha 8Státní0
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkovýchRašínovo nábřeží 390/42, Praha 2Státní312
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkovýchHybernská 997/2, Praha 1StátníNedostupné
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkovýchWashingtonova 1569/21, Praha 1StátníNedostupné
Ministerstvo kulturyMaltézské náměstí 471/1, Praha 1  Státní102
Ministerstvo pro místní rozvojStaroměstské náměstí  930/7, Praha 1Státní67
Ministerstvo pro místní rozvojStaroměstské náměstí 932/6, Praha 1Státní119
Ministerstvo pro místní rozvojStaroměstské náměstí  934/5, Praha 1Státní116
Energetický regulační úřadPartyzánská 1/7, Praha 7Nestátní, Pražská teplárenská, a.s.88
Ředitelství silnic a dálnicPráčská, 3338/3, Praha 10Nestátní, AMA Práčská s.r.o72
Ředitelství silnic a dálnicČerčanská 2053/18, Praha 4Nestátní, AMA Kačerov s.r.o.nedostupné
Ředitelství silnic a dálnicČerčanská 2023/12, Praha 4Nestátní, CIB Real Estate212

Hřib projekt úřednické čtvrti odmítá a menší počet administrativních budov by raději viděl na jiných pražských pozemcích.

Premiér ale pro svůj plán vedle Letňan nevidí jinou alternativu. „Rozměrem i dopravní dostupností je tato lokalita nejlepší. Ostatní mají zásadní nedostatky, jako je roztříštěné vlastnictví, nesoulad s územním plánem nebo nedostatečná kapacita,“ vysvětluje Babiš. Odmítá plán na umístění úřednické čtvrti v holešovické lokalitě Bubny – Zátory, kterou naopak jako nejvhodnější prosazuje městský Institut plánování a rozvoje.

„Do Bubnů se například oproti Letňanům dá pohodlně dopravit i vlakem, tramvají, na kole, pěšky nebo autem přes městský okruh. Většina zaměstnanců by musela do Letňan jezdit auty. Služby a vybavenost jsou v lokalitě Letňany oproti Bubnům velice omezené,“ obhajuje holešovickou možnost mluvčí institutu Marek Vácha. I osm až deset tisíc úředníků se podle něj podél železniční trati pohodlně vejde.

Premiér ovšem této variantě oponuje kvůli roztříštěným majetkovým poměrům v oblasti, kde část pozemků mimo jiné vlastní Orco Property Group miliardáře Radovana Vítka. „Je pravda, že situace není jednoduchá. Území je majetkově rozdrobené. Nicméně město a stát zde pořád vlastní podstatnou část pozemků, a tudíž by se mohlo stát lídrem pro scelování pozemků,“ uvádí Vácha. Výstavbu v Letňanech považuje institut za ekonomicky a ekologicky nerozumnou.

Podobně situaci vidí i Hřib. „Mnohem lepší řešení je, aby se administrativní budovy postavily například kolem dopravních koridorů, které má v držení stát nebo město. Těmi budovami je možné oddělit zbytek města od ruchu na dopravních cestách,“ popisuje své představy primátor.

Neochota přepustit pozemky v Letňanech ovšem může mít pro Prahu důsledky jak v otázce směny pozemků se státem, tak ve věci spolufinancování dopravních staveb, jako je metro D nebo městský okruh, na které by ze státní pokladny přišlo méně peněz.

„Pakliže by se daná směna nerealizovala, je zřejmé, že dojde k zásadnímu přehodnocení vztahů a plnění žádostí Prahy,“ řekl před několika týdny serveru Novinky.cz radní pro majetek z TOP 09 Jan Chabr. Premiér i primátor tvrdí, že téma úřednické čtvrti a dopravních staveb spojovat nechtějí. Na financování městského okruhu se ale jejich názory zjevně diametrálně liší.

„Praha si v minulosti výstavbu vnitřního okruhu platila vždy sama. Takže jestli stát bude výstavbu spolufinancovat, je to jen na základě rozpočtových možností státu a naší vstřícnosti,“ argumentuje premiér. „Městský okruh zaplatil stát i v Brně. Nevidím důvod, proč by Praha neměla dostat, co dostalo Brno,“ oponuje Hřib.