Češi začali přihlašovat netradiční ochranné známky, chránit chtějí zvuk nebo pohyb

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Mezi několika tisíci přihláškami na zápis ochranné známky se letos v Česku objevily první žádosti o registraci zvukové či pohybové známky. Umožnila to novela zákona, která začala platit v lednu a která umožňuje zápis nových, neobvyklých typů známek. Zvukovou znělku si například chce registrovat úvěrová platforma Zonky.

Do loňského roku směly české firmy žádat jen o známky schopné grafického znázornění, například loga či slova. Nový zákon ale umožňuje podobně jako v dalších zemích Evropské unie také zápis zvukových, multimediálních, pohybových či holografických známek.

Zatím jich ale není příliš. „Od začátku roku bylo přijato pouze několik přihlášek, které tvoří nové druhy ochranných známek. Tato řízení doposud nebyla ukončena,“ uvedla mluvčí Úřadu průmyslového vlastnictví Iva Koutná. Týká se to známky zvukové, pohybové a několika známek z kategorie „jiné“.

O zápis zvukové známky požádala například úvěrová platforma Zonky ze skupiny PPF. Ochránit chce typický popěvek, který znají lidé z televizních reklam na tuto službu. Pražský svatební salon Tyano zase požádal o zapsání pohybové ochranné známky. Týká se to zkoušení šatů on-line, kdy se budoucí nevěsta doma vyfotí a v aplikaci si pohybem prstu po obrazovce „nasadí“ šaty.

S některými specifickými ochrannými známkami ale může být nadále problém, například s vůní či chutí.

„Takové známky nejsou primárně nijak vyloučeny. Jde spíše o to, že označení musí být vyjádřeno způsobem, který umožňuje přesně určit předmět ochrany,“ míní patentová zástupkyně a soudní znalkyně Michaela Chytilová s tím, že pouhý chemický vzorec tomuto požadavku nevyhovuje.

„V Česku existovala jedna čichová známka. Šlo o ochrannou známku EU ,vůně čerstvě posečené trávy‘ pro tenisové míčky. Ta však již není platná,“ dodala.

Novela zákona ovšem přinesla také povinnosti. Úřad průmyslového vlastnictví již od tohoto roku nekontroluje, zda není přihlašovaná známka shodná s nějakou starší. Stávající vlastníci známek proto musejí sami sledovat nové přihlášky a případně podat námitku.

I v tomto případě úřad zaznamenal jen jednotky sporů a málokdy jde o zcela shodné označení. „Většina kolizí se týká spíše podobnosti přihlašovaného označení a starší známky anebo shodnosti jednoho z prvků, které tvoří označení,“ uvedla mluvčí ÚPV s tím, že tato praxe je v zahraničí běžná.