Jako horký brambor: magistrát a radnice si přehazují odpovědnost za Libeňský most

Přípravy Libeňského mostu k podepření.

Přípravy Libeňského mostu k podepření. Zdroj: Tonda Tran

Přípravy Libeňského mostu k podepření.
Přípravy Libeňského mostu k podepření.
Přípravy Libeňského mostu k podepření.
Přípravy Libeňského mostu k podepření.
Přípravy Libeňského mostu k podepření.
6
Fotogalerie

Magistrát, pražské radnice a Technická správa komunikací se nedokážou shodnout na tom, kdo může za uzavření klíčové komunikace mezi Holešovicemi a Libní.

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL) tvrdí, že poslední dva roky k získání stavebního povolení magistrát nic neudělal. V případě mimořádné situace, kdy hrozí uzavření mostu, je podle něj možné nejprve stavbu opravovat a až poté řešit administrativu.

„Vinu za uzavření mostu nese pan náměstek Petr Dolínek. Neplnil usnesení z února 2016, že je třeba most opravit,” uvedl Čižinský. O špatném stavu konstrukce se podle něj vědělo a památkáři by proti opravě nic nenamítali.

Od února 2016 probíhá řízení k vyhlášení mostu památkou, a s objektem se tedy musí nakládat tak, jakoby památkou byl. „Mohlo se ale opravovat místo, které teď působí potíže. Povolení nebylo potřeba,“ tvrdí člen výboru pro kulturu a památkovou péči a bývalý náměstek primátora Prahy Václav Novotný (TOP 09).

„Vinu nese Dolínek i Čižinský. Dolínek svou pasivitou a Čižinský nedostatečnou ochotnou spolupracovat. Je to pozoruhodné, když jsou spolu v jedné koalici,“ řekl Novotný.

Podle magistrátního náměstka pro dopravu Petr Dolínka (ČSSD) na Libeňském mostu probíhaly průběžně opravy, a to hlavně komunikace, vozovky a chodníků. „To je maximum, co jsme mohli dělat. Neměli jsme povolení nahradit část mostu a ani data pro jeho získání,” uvedl.

Primátorka Adriana Krnáčová vidí viníka dezolátního stavu mostu v Technické správě komunikací, která je jeho správcem. Tisková mluvčí TSK Barbora Lišková ale oponuje: „Plníme nařízení hlavního města Prahy. V roce 2009 byla vydána série stavebních povolení k rekonstrukci Libeňského soumostí. Mezi lety 2009 a 2013 se přípravy rekonstrukce mostu v podstatě zastavily,” vysvětluje Lišková. „TSK byla připravena opravy zahájit a vypsat výběrová řízení na zhotovitele a správce stavby, ale rekonstrukce stavby nebyla zařazena do investičního rozpočtu města.”

Část mostu nad vodou se podle Novotného z TOP 09 vyhlásí za památku a bourat se nebude. Ministerstvo kultury o tom chce rozhodnout do 19. února. Na tomto usnesení závisí verdikt, jestli se bude most bourat a stavět zcela nový, nebo rekonstruovat.

Pořizovací náklady na stavbu nového mostu a na komplexní rekonstrukci současné stavby jsou dle rozborů odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT obdobné a pohybují se mezi 550 a 600 miliony korun bez daně. Tato částka však neobsahuje další nutné investice, jako například protipovodňová opatření či řešení návaznosti komunikací. Celkově se do Libeňského mostu dá výrazně více.

Magistrát most uzavřel pro automobily a MHD kvůli jeho špatnému stavu 19. ledna, využívat ho mohou jen chodci a cyklisté.