Stát letos ušetří na slevách na jízdném. Pro příští rok opět počítá se šesti miliardami

Slevy na jízdném budou pokračovat i příští rok. Mají vyjít na šest miliard korun.

Slevy na jízdném budou pokračovat i příští rok. Mají vyjít na šest miliard korun. Zdroj: Michael Tomeš/E15

Slevy na jízdném budou pokračovat i příští rok. Mají vyjít na šest miliard korun.
Ministryně financí Alena Schillerová (ANO) chce slevy na jízdném zachovat.
Slevy na jízdném budou pokračovat i příští rok. Mají vyjít na šest miliard korun.
Slevy na jízdném budou pokračovat i příští rok. Mají vyjít na šest miliard korun.
5
Fotogalerie

Dopravci zatím letos získali od státu na kompenzacích za slevy na jízdném podstatně méně než v minulém roce. Kvůli koronavirové pandemii, která částečně ochromila regionální železniční i autobusovou dopravu, vyplatil stát dopravcům od začátku roku do září 2,8 miliardy korun, loni za stejné období se jednalo o 4,3 miliardy korun. Ministerstvo ve svém rozpočtu na příští rok počítá s tím, že se využívání slev vrátí na předkrizovou úroveň.

Celostátní slevy na jízdném pro děti, studenty a seniory zavedla v roce 2018 vláda Andreje Babiše (ANO), která pro tuto část obyvatel zlevnila jízdenky o tři čtvrtiny z běžné ceny. Slevu stát dopravcům doplácí a než přišla do Česka koronavirová pandemie, náklady státu měsíc od měsíce rostly. Poté přišel kvůli omezení dopravy a cestování výrazný propad. Nejslabším měsícem byl zatím duben, kdy stát vyplatil na kompenzacích jen desetinu toho, co ve stejný měsíc před rokem. Stát původně předpokládal, že na slevy letos vydá šest miliard korun.

Při pohledu na návrh státního rozpočtu na příští rok je patrné, že vláda očekává návrat do starých kolejí. „V rozpočtu na rok 2021 je na kompenzace vyčleněno šest miliard korun. Rozpočet se sestavoval od jara, nemůže zohlednit aktuální dění,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

„Rozpočet počítal s tím, že jakmile se věci vrátí k normálu a navážeme na ‚předcovidový‘ trend, bude potřeba celých šest miliard,“ dodal Jemelka, podle kterého nelze vyloučit, že bude třeba i více peněz s ohledem na inflaci a nárůst počtu spojů. Fakt, že předkládaný rozpočet nereflektuje druhou vlnu koronaviru, nekomentoval.

Slevy na jízdném patří dlouhodobě mezi jeden z nejkritizovanějších vládních kroků, opozice to nazývá jakýmsi „dárečkem“ pro voliče, který si stát nemůže v dnešní době dovolit, a několikrát požadovala přesun peněz na jiné účely. Kritice se nevyhnuli ani někteří dopravci, kteří kvůli státní dotaci uměle navyšovali cenu jízdenek. Vláda v reakci na to výši jednotlivých kompenzací zastropovala.

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) při jarní vlně koronaviru avizovala omezení slev, zůstat měly jen seniorům, což by státní kase uspořilo čtyři miliardy korun ročně. Nakonec ale od škrtu ustoupila. „Slevy přispívají k lepší životní úrovni seniorů a rodin s dětmi dojíždějícími do škol, napomáhají tuzemskému cestovnímu ruchu a podporují i oblast dopravy,“ zdůvodnila v minulosti Schillerová zachování slev.

MHD je mimo

Zavedení slev na jízdném přitom zamotalo hlavu řadě měst. Zatímco slevy lze uplatnit v meziměstských a příměstských spojích, na městskou hromadnou dopravu se státní dotace nevztahují. Vzhledem k tomu, že většina měst má tyto typy dopravy propojené, rozhodla se řada radnic cenu svého jízdného také dotovat.

O krok dál šel Středočeský kraj, který k 75procentní státní dotaci na regionální dopravu přidal dalších 25 procent ze své kapsy. Děti, studenti a senioři tedy fakticky jezdili zadarmo. To ale končí. Nová krajská koalice pod vedením hejtmanky Petry Peckové (STAN) navrhla zcela zrušit žákovské a seniorské jízdné. Podobně jako další kraje a obce totiž čelí výpadkům v příjmech z veřejné dopravy, některé samosprávy tak již zvažují škrtání spojů.