Třetí most nám dá čas na věcnou diskuzi o tom Libeňském, říká šéf IPR Boháč

Šéf IPR Ondřej Boháč

Šéf IPR Ondřej Boháč Zdroj: Michael Tomeš

Ondřej Boháč, IPR
Ondřej Boháč, IPR
Ondřej Boháč, IPR
Ondřej Boháč, IPR
Ondřej Boháč, IPR
7
Fotogalerie

Architekti a urbanisté sdružení v poradním orgánu Institutu plánování a rozvoje navrhli postavení nového mostu přes Vltavu. Šéf IPR Ondřej Boháč v něm vidí prostředek pro klidnější debatu o Libeňském mostě.

Proč by se měl stavět nový most?

Libeňský most je v havarijním a Hlávkův ve špatném stavu. Přes něj vede magistrála a bude se muset taky opravovat. Po desetiletí se mezi nimi plánuje nový třetí most. Měl by spojit Holešovice s Karlínem. Je možné ho i s architektonickou soutěží zrealizovat za pět let. To není tak dlouhá doba pro to, aby se vyřešil dopravní tlak na oba ty mosty. Potom by to umožnilo klidnější diskuzi o osudu Libeňského mostu.

Jak drahý by byl nový most?

Mohlo by to být podobné Dvoreckému mostu mezi Smíchovem a Podolím, na který probíhá soutěž (podle dřívějších odhadů by vyšel na téměř miliardu korun).

Byl by to dvoupruhový most?

Ano. Praha potřebuje více úzkých mostů.

A co pruh pro tramvaje?

Pravděpodobně ne. Pořád se o tom uvažuje tak, že hlavní tramvajová osa bude na Libeňském mostě. Aspoň by to umožnilo automobilovou, pěší a náhradní autobusovou dopravu, aby spojení zůstalo zachováno.

Při této variantě by Libeňský most zůstal v současném omezeném stavu?

Teď v něm stejně musí zůstat. S podpěrou může nějakou dobu vydržet. Pak se dá udělat radikální rekonstrukce mostu. Dá se jít nějakou úpravou toho projektu, kde je povolení. Není nutné jít hned od začátku procesně. Ale je to nějaké zdržení. Pokud by se usoudilo, že most neopravitelný, on opravdu degeneruje, probíhají tam nevratné procesy, bylo by lepší vyhlásit novou soutěž a udělat most úplně nový a jiný.

Jak vidíte možnost dočasného náhradního mostu vedle Libeňského?

To je problematické. Hlavně od povodně 2002 jsou povinné průtočné profily velmi vysoké. Když spadla Trojská lávka, tak stát nabízel možnost vybudování provizorního pontonového mostu. Povolovací procesy ukázaly, že je to nerealizovatelné.

Jak vlastně hodnotíte tu variantu nového Libeňského mostu, nejrychlejší, kterou mají radní na stole?

Rozumím tlaku na realizaci této varianty. To je problém povolovacích procesů. Kdyby byly kratší a rychlejší, tak se ta diskuze vede snáz. Když město dosáhlo nějakého stupně a má tam na to stavební povolení, tak už absolvovalo strašný maraton předtím, aby se k tomu vůbec dostalo, tak to chtějí využít. Bohužel je to hloupý faktor. Není to nic, co by zvažovalo cenu nebo hodnotu té věci. Je to jenom potřeba něco mít.

Jak hodnotíte současnou diskuzi kolem Libeňského mostu?

Když máte exekutivní odpovědnost za město, máte před sebou nějaká rizika, tak se to samozřejmě rozhoduje velmi těžce a člověk uvažuje jinak. Pokud by hrozil pád mostu, je s tím spojena spousta dalších rizik včetně úmrtí a to všechno může jít za vámi. Tak se rozmýšlíte jinak než někdo zvenku, kdo říká „neblbni, tak to nebourej, vždyť se to dá nějak opravit i jinak.“ Ale říká to bez zodpovědnosti.

K tomu má radní dost svázané ruce, ale zároveň za všechno může. Kdybychom se všichni více drželi věcnosti, bylo by to lepší. Lidé, kteří chtějí jít do vlády Prahy, by měli být velmi opatrní. Velmi rychle totiž můžou být ve stejné situaci jako dnešní rada. Sedět tam není žádný med.