ERÚ upozorňuje na nové triky energošmejdů. Oběti loví už i v restauracích

Energošmejdi si své oběti najdou i v restauracích

Energošmejdi si své oběti najdou i v restauracích Zdroj: e15 (DALL-E)

Podomní prodej neregistrovaných osob, nevyžádané poradenství v tisícových částkách či poskytování klamavých informací, se stížnostmi na tyto praktiky se čím dál častěji lidé obracejí na Energetický regulační úřad (ERÚ). Ten se dokonce setkal i s případy, kdy zprostředkovatelé potenciální klienty lanaří v restauracích. 

Zvýšený počet stížností souvisí s  boomem změn dodavatelů, k nimž se uchyluje čím dál více lidí. Jen v dubnu proběhlo podle statistik operátora trhu u domácností 38 661 změn obchodníka s elektřinou nebo plynem, loni stejnou dobou to nebyla ani polovina (17 525). Část přechodů mezi dodavateli iniciují samotní zprostředkovatelé, někteří z nich však využívají až agresivní metody.

„Pro energošmejdy je typické, že se snaží využít momentu překvapení vyvolaného kombinací svých přesvědčovacích schopností a zavádějících informací. U zákazníka vyvolají dojem, že nabízejí extrémně výhodný produkt, smlouvu je ale nutné uzavřít okamžitě na místě. To zásadně nedoporučujeme. Spotřebitelé by si měli vždy vzít čas na rozmyšlenou, veškeré dokumenty si před podpisem přečíst a vyptat se na všechno, čemu nerozumí,“ říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Zprostředkovatelé často zvoní na domovní dveře, nově jsme se setkali i s případy, kdy klienty lovili v restauračních zařízeních,“ upozorňuje radní Zemanová.

Spotřebitelé se každý měsíc obracejí na spotřebitelskou linku regulátora s desítkami dotazů a stížností na zprostředkovatele, včetně podnětů na zahájení kontroly jejich činnosti. Jedná se o podomní prodej neregistrovaných osob, poskytování klamavých informací a nevyžádaného poradenství za tisíce korun. V praxi zprostředkovatelé často své zákazníky vystavují hrozbě smluvní sankce za předčasné ukončení stávající smlouvy. Nechají si podepsat plnou moc k jednání s jejich současným dodavatelem, následně ale nesplní to, co slíbili.

Kromě pečlivého pročtení smluv a další dokumentace je žádoucí si ověřit, zda zprostředkovatel vykonává svou činnost oprávněně. K tomu se totiž musí registrovat u ERÚ; kompletní registr je dostupný na jeho webových stránkách, je v něm bezmála 900 subjektů.

Není všem dnům konec

Zákon spotřebitelům poskytuje ochranu i v případě, že se zprostředkovatelem závazek už uzavře, a až následně si všimne nesrovnalostí. „Smlouvu na dodávky elektřiny nebo plynu, uzavřenou prostřednictvím zprostředkovatele, lze ukončit, buď odstoupením od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření (jedná-li se o tzv. distanční smlouvu), popř. výpovědí do 15 dnů od zahájení dodávky. Vzory pro odstoupení, či výpověď smluv v jednotlivých situacích jsou k nalezení na webu ERÚ,“ dodává Zemanová.