Daně online: Termín se blíží. Jak podat daňové přiznání přes portál MOJE daně

Moje daně - ilustrační foto

Moje daně - ilustrační foto Zdroj: MF ČR

Lhůta pro podání daňového přiznání online se již také chýlí ke konci. Letos poprvé mají daňoví poplatníci možnost podávat prostřednictvím dlouho avizovaného portálu Moje daně. Systém je podobný internetovému bankovnictví. Jak vyplnit daně online? Jak portál funguje?

Vláda prodloužila lhůtu pro daňová přiznání. Termín pro papírové podání uplynul již 3. května, v elektronické podobě však stále máte čas, a to do 1. června.

Termín se vyplatí dodržet. V případě, že poplatník podá daňové přiznání a zaplatí daň po prodloužených lhůtách, může mu správa pokutu vypočíst dle těch původních (tedy už od 1. dubna, resp. 3. května).

Daňové přiznání elektronicky

Letos konečně můžete vyřešit daně online. Finanční správa spustila se začátkem března službu Moje daně. 

„Vyřídit daně je konečně snadné. Ocení to zejména milion a půl lidí, kteří každoročně podstupují známé martyrium, tedy kolečko kolem papírového přiznání k dani z příjmů. To znamená vyplnit poměrně složité formuláře, vystát fronty na finančním úřadě nebo zaplatit i tisícové částky účetním či daňovým poradcům. Už letos ale vyplní daňové přiznání snadno na novém portále a jedním kliknutím ho odešlou přímo na finanční úřad,“ komentuje ministryně financí Alena Schillerová.

Daňové přiznání 2021

Online finanční úřad

Nový portál Moje daně mohou využít všichni, kteří mají nějakou daňovou povinnost - zaměstnanci, OSVČ, podnikatelé, majitelé nemovitostí či malá i velká firma.

„Fyzické osoby na něm nejčastěji vyřídí daň z příjmů fyzických osob nebo daň z nemovitých věcí. U daně z příjmů fyzických osob navíc platí, že pokud přiznání lidé odešlou elektronicky, třeba právě prostřednictvím online finančního úřadu, dostanou na to ještě o jeden měsíc navíc. Právnické osoby pak na portálu typicky vyřídí daň z příjmů právnických osob, daň z přidané hodnoty, silniční daň či kontrolní hlášení,“ uvádí Michal Žurovec, ředitel odboru Vnější vztahy a komunikace Ministerstva financí ČR.

Aplikace Moje daně a nové funkce

Modernizovaný portál Moje daně přináší několik novinek. „V rámci online finančního úřadu je nově možné přenechat správu daní účetnímu či daňovému poradci díky funkci pověření, jehož rozsah si sami snadno nastavíte. Díky osobnímu daňovému kalendáři si na každou z daní můžete nastavit včasné upozornění tak, abyste vše vyřídili včas. Praktickou novinkou je, že se na jednom místě dozvíte, jaký je stav vašeho daňového účtu, kde si zároveň můžete nastavit notifikaci, která vás upozorní na případný nedoplatek,“ vysvětluje generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.

Nový online finanční úřad vypadá slibně, někteří odborníci jsou však s chválou zdrženliví. Papírová přiznání podle partnera daňového oddělení poradenské společnosti BDO Jiřího Jandečky samozřejmě nezmizí a úspěšnost nového projektu podle něj ukáže až čas.

„Pokud budou funkce, které bude portál nabízet, pestřejší a lépe zpracované, bude to krok správným směrem. V opačném případě se bude jednat o novou formu již dosavadní daňové schránky, která se pouze převlékla do jiného kabátu,“ dodává Jandečka.

Moje daně: Jak na přihlášení

K přihlášení do portálu Moje daně stačí, abyste měli například občanku s čipem, mobilní klíč eGovernmentu nebo internetové bankovnictví u některé z bank, která již nabízí bankovní identitu. Zachováno zůstává přihlášení přes datovou schránku nebo si přístupové údaje vyzvednete na finančním úřadě.

„I díky možnosti přihlášení přes datovou schránku, elektronickou občankou s čipem nebo přes internetové bankovnictví věřím, že počet uživatelů daňového portálu se ze současných 220 tisíc lidí nejméně zdvojnásobí,“ vysvětluje Alena Schillerová.

Na webu mojedane21.cz kliknete na tlačítko Online finanční úřad v horní části obrazovky. Následně kliknete na zvýrazněné tlačítko Přihlásit se do online finančního úřadu a vyberte opět Online finanční úřad. Poté se octnete v rozhraní kde můžete vybrat způsob přihlášení dle vašich preferencí. Přihlášení pomocí eObčanky nebo Bankovní identitou nalezente pod první „dlaždicí“ - identita.cz.

Podání daní s bankovní identitou

„Ke kompletní aktivaci daňové schránky dojde při prvním přihlášení nejdéle do 48 hodin. Pak již ale máte kdykoliv 24 hodin denně k dispozici všechny potřebné údaje včetně možnosti nahlédnutí do již podaných přiznání a dokumentů,“ doplňujeTatjana Richterová.

Další podrobnosti o funkcích online finančního úřadu najdete na informační stránce www.mojedane21.cz nebo ve stručné a přehledné uživatelské příručce, kterou Ministerstvo financí připravilo. K dispozici je také ePodpora a infolinka Finanční správy na čísle 225 092 392, která je dostupná od pondělí do pátku od 9 do 17 hodin.