Paliva v Česku zdražila druhý týden po sobě o desítky haléřů

Tankování paliva (ilustrační fotka).

Tankování paliva (ilustrační fotka). Zdroj: Pexels

Pohonné hmoty druhý týden po sobě zdražily o desítky haléřů, tempo bylo rychlejší než v předchozím týdnu. Cena benzinu od minulé středy stoupla v průměru o 50 haléřů na 43,22 koruny za litr. Za naftu dají řidiči o 62 haléřů více než před týdnem, nyní stojí průměrných 45,57 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Na rekordní maxima vystoupaly ceny benzinu i nafty kolem 10. března v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu, benzin stál v průměru víc než 47 korun za litr, průměrná cena litru dieselu přesáhla 49,50 koruny. Podle analytiků ceny pohonných hmot nadále porostou.

"Ceny paliv na čerpacích stanicích v Česku v posledním týdnu dle očekávání rostly. Paliva reagují na vzestup ceny dieselu i benzinu na evropských trzích. Navíc česká koruna ztrácí pozice na Forexu. Na páru s dolarem klesá k nejslabším úrovním od začátku konfliktu na Ukrajině. K růstu ceny přispívá také vzestup poptávky na počátku motoristické sezony," uvedl analytik XTB Jiří Tyleček. Ve srovnání s předválečným stavem je nyní diesel dražší o přibližně 8,20 koruny a benzin o 6,20 koruny. "Aktuální tržní fundamenty ukazují na pokračování růstu cen paliv pro konečné spotřebitele," uvedl Tyleček.

V meziročním srovnání jsou nyní paliva výrazně dražší než před rokem. Za benzin platí motoristé v průměru asi o 11,70 koruny víc a za naftu zhruba o 16 korun víc.

Nejlevnější paliva natankují řidiči v Jihočeském kraji, kde je litr benzinu v průměru za 42,87 koruny. Naftu tam prodávají průměrně za 45,10 koruny za litr. Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 43,86 koruny. Nafta se tam tankuje za 46,22 koruny za litr.

Vláda v reakci na prudký růst cen pohonných hmot schválila návrh novely zákona o dočasném snížení spotřební daně na naftu a benzin o 1,50 koruny na litr a další návrhy, které směřují k omezení růstu cen pohonných hmot. Změna zákonů počítá hlavně se zrušením povinnosti přimíchávat biosložku do pohonných hmot, výrazně omezuje okruh vozidel, která podléhají silniční daní a také snižuje daně zaměstnancům, kteří k soukromým účelům využívají služební nízkoemisní vozidlo. Vládní návrhy schválila Sněmovna minulý týden, k projednání je dostane Senát.