Novela povinného ručení: vyšší limity, digitalizace i změny u zelené karty

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Freepik

.
.
3
Fotogalerie

Aktuálně připravovaná novela zákona o povinném ručení bude pro řidiče znamenat hned několik změn, pro pojišťovny pak hlavně digitální revoluci. Česká republika mění podmínky kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy Evropské unie podle takzvané Motorové směrnice. V platnost by novela měla vstoupit už od 23. prosince.

Jednou z důležitých změn je navýšení zákonných limitů. Původní zákonné krytí se z 35 milionů změní nově na 50. Starý limit - takzvaných 35 na 35, tedy částka na škody na zdraví i škody na majetku, už při dnešních cenách mnohdy zdaleka nestačí.

„Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale z tohoto páru jednoznačně tahá za kratší konec. Majetkové škody jsou sice častější, třeba nedobrzdíte na přechodu nebo zapomenete dát přednost, ale pořád jsou to malé škody. I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku,“ vysvětluje důvody vyššího krytí Martin Daneš, ředitel pojištění Srovnejto.cz.

V tom drahém autě totiž může sedět někdo, kdo má vyšší příjem, a pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. „Pokud bude mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo třeba s trvalými následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po nehodě. To je právě ta nejvyšší částka z celého pojistného krytí,“ podotýká Daneš.

Proto už nyní některé pojišťovny vůbec 35 milionové limity nenabízí a začínají právě až na úrovni 50 milionů. Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které mají právě původních 35. S takovými zákazníky se nyní budou muset pojišťovny spojit, aby s nimi úpravy vyřešily.

„Lze očekávat, že některé pojišťovny promítnou změnu výše limitů krytí i do ceny. Nicméně stejně jako v případě nově sjednávaných smluv bude rozdíl kolem stokoruny. Navíc některé pojišťovny již avizovaly, že pouze navýší limity krytí a nijak ceny zatím měnit nebudou,“ dodává Martin Daneš.

Digitální hlášení pro Českou kancelář pojistitelů

Z nové zákonné povinnosti pak pro pojišťovny ve zkratce vyplývá, že všechny smlouvy budou muset být buď online nebo v reálném čase hlášeny na Českou kancelář pojistitelů. To vyžaduje významnou implementaci na straně pojišťoven.

„I ti pomalejší hráči na trhu musejí rychle dotáhnout digitalizaci svých systémů, aby si mohli tuto zákonnou povinnost splnit. Řada pojišťoven je už s implementací skoro v cíli a první změny související s novým zákonem bude spouštět již s předstihem například v říjnu letošního roku,“ říká analytik pojištění Srovnejto.cz Tomáš Růžička.

Zelená karta nebude v tuzemsku potřeba

Díky digitalizace prakticky zanikne povinnost u sebe vozit zelenou kartu jako doklad o zaplacení povinného ručení v jakékoliv podobě, tedy na území celé ČR. To navazuje právě na novou povinnost pojišťoven, aby od nich měla Česká kancelář pojistitelů okamžitou informaci o všech smlouvách. Do tohoto registru budou mít přístup všechny státní orgány jako například policie nebo dopravní inspektorát, kam jdete třeba řešit přepis auta. Zda je tedy vozidlo pojištěné, bude možné zjistit za pár vteřin a bez zelené karty. Při cestách do zahraničí však bude nejspíše stále potřeba zelená karta v tištěné podobě.

Platnost této změny je navrhována až od 1. července 2024, aby bylo více času na přípravu. 

Elektrokoloběžka i segway s pojištěním

Povinné ručení by se nově mělo týkat i dalších vozítek převážně na elektrický pohon, jako jsou elektrokoloběžky nebo třeba segwaye. Stačí, aby jejich maximální konstrukční rychlost byla vyšší než 25 km/h, případně vyšší než 14 km/h, a zároveň byla těžší než 25 kg. Výjimku budou mít například elektrokola, tedy ta, jejichž primárním zdrojem energie je šlapání do pedálů, a ne pouze přípojný motor.

„Tato povinnost vznikla na základě případů souzených Evropským soudním dvorem, kdy docházelo ke škodám na zdraví či majetku způsobeným těmito minivozítky a pachatelé se nechtěli znát k úhradě škody,“ vysvětluje Filip Běhal, mluvčí ministerstva financí, které nový zákon předkládá. Počet nehod způsobených elektrokoloběžkami za poslední roky vzrostl podle údajů České asociace pojišťoven až desetkrát.

„Zákon neudává povinnost, že by tento typ pojištění musely nabízet všechny pojišťovny. Lze tedy očekávat, že ty, které se stihly připravit s předstihem, budou nové pojištění nabízet velmi brzy. Určitě to ale k 1. lednu 2024 nebudou všechny,“ upřesňuje Růžička.

Povinnost pojištění z provozu takového vozítka by se podle návrhu ministerstva financí měla týkat vždy provozovatele a ne toho, kdo si ho například dočasně vypůjčil. To je třeba případ sdílených koloběžek.

Nela Maťašeje, mluvčí pojišťovny Direct pak ke koloběžkám dodává: „Povinné ručení se už nyní týká silných koloběžek, jejichž výkon přesahuje 250 W. Na takové stroje zákon pohlíží jako na mopedy. Aby mohly legálně vyjet, musí podstoupit proces registrace a splnit i další podmínky. A mimo jiné pak nemají co dělat třeba na cyklostezkách.“

Bude ručit ten, kdo sedí za volantem

Tato změna se týká zejména situací, kdy se vlastník a provozovatel liší. Nejčastěji tedy, když je auto napsáno na leasingovou společnost nebo když rodič přenechá svůj vůz svému dospělému dítěti, ale vlastnit chce auto i nadále. Leasingové společnosti tedy nyní čeká přepis technických průkazů na jejich platící klienty.