Boj o drahé potraviny pokračuje. Jurečka lhal, tvrdí Svaz obchodu a cestovního ruchu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

ilustrační obrázek
ilustrační obrázek
Ilustrační foto
Marian Jurečka
Ministr zemědělství Marian Jurečka
6
Fotogalerie

Marže obchodníků u potravin jsou tématem, které poštvalo proti sobě ministerstvo financí a zemědělství. To si totiž v minulém roce u kolegů z financí objednalo studii ohledně výše marží u českých a zahraničních potravin.

Ministr zemědělství Marian Jurečka poté tuto studii interpretoval během svého vystoupení na Žofínském fóru tak, že marže obchodních řetězců jsou u českých potravin výrazně vyšší než u těch zahraničních.

Vůči těmto závěrům se ohradil Svaz obchodu a cestovního ruchu, které chtělo zároveň tuto studii získat. „Studii jsme obdrželi až po několika měsících na základě zákona o přístupu k informacím,“ tvrdí Marta Nováková, prezidentka svazu.

Podle informací ministerstva financí měl svaz k dispozici studii už počátkem března. S jejím zveřejněním si ale počkal do té doby, než získal příslib od ministerstva financí, že se ke studii vyjádří.

Ministerstvo to nakonec učinilo na společné tiskové konferenci. „Z šetření u vybraných druhů potravinářských výrobků nevyplynulo, že by měli obchodníci ve sledovaném období vyšší marže na českém zboží. Spíše byl závěr takový, že u zahraničních výrobků jsme zaznamenali nižší průměrné nákupní ceny,“ informovala Milena Hrdinková, ředitelka kanceláře ministra financí.

„Ministr zemědělství Jurečka tak prokazatelně na Žofínském fóru lhal,“ uvedla Nováková. Jurečka se ale hájí. „Ze studie ministerstva skutečně vyplývalo, že marže obchodníků jsou u českých výrobků vyšší,“ tvrdí.

Podle agrárního analytika a zakladatele politického uskupení Realisté Petra Havla může mlčení ministerstva financí souviset také s tím, že závěry Jurečky mohly pomoci potravinářským firmám z koncernu Andreje Babiše k tomu, aby u řetězců tlačily na vyšší odkupní ceny u svého zboží. „Důvodem, proč se o průzkumu mluví až nyní, může také být ostrý předvolební boj,“ dodává.

Rozdílné marže
Svaz obchodu na základě dat z průzkumu ministerstva financí spočítal marže u osmi vybraných produktů. V šesti případech měli obchodníci zavedenou vyšší marži u zahraničních potravin. Pouze u baleného másla a u trvanlivého polotučného mléka byly marže vyšší na tuzemské výrobky. I přes tyto skutečnosti se ale kuřata, eidam či vepřové z ostatních zemí Evropské unie prodávají v Česku levněji než tuzemská produkce, upozorňuje Svaz obchodu a cestovního ruchu.