Ministerstvo vnitra shání vrtulníky pro elitní jednotky, obmění i vozový park

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Vrtulník Sikorsky S-92 irské pobřežní stráže
Vrtulník Sikorsky S-92 britské pobřežní stráže
Vrtulník Airbus Super Puma
Vrtulník Airbus Super Puma
Současný policejní vrtulník Bell 412
11
Fotogalerie

Ministerstvo vnitra posílí letos a v dalších dvou letech výdaje na modernizační projekty o devět miliard korun. Důvodem je mimo jiné to, že policie, stejně jako armáda, hodlá například nakoupit nové vrtulníky. V plánu jsou ale i další technika a projekty. Částka vyplyvá z loni scháleného střednědobého výhledu státního rozpočtu.

Zatímco ministerstvo obrany chce tucet víceúčelových helikoptér za zhruba dvanáct miliard korun, rezort vnitra začal poptávat dva těžké transportní vrtulníky pro Útvar rychlého nasazení nebo hasiče za dvě miliardy.

V tendru na vrtulníky se zatím rýsují dva možní uchazeči. „Našim specifikacím vyhovují buď evropský Airbus Super Puma, nebo americký Sikorsky S-92 schopné přepravit až dvacetičlenný tým,“ řekl deníku E15 Hamáček.

„Materiál už schválila vláda. Nyní oslovíme výrobce a po obdržení nabídek se rozhodneme,“ podotkl s tím, že s dodávkou počítá za dva roky.

Nyní má Letecká služba Policie ČR osm lehkých strojů Eurocopter EC135 a šest středních Bell 412HP. Aby přepravily požadovaný počet příslušníků URNA, musejí letět několikrát, což snižuje operační možnosti útvaru.

Členové sněmovních výborů pro bezpečnost a obranu potřebu těžkých vrtulníků nezpochybňují, podle nich jde o dlouhodobý požadavek policie.

„Nabízí se ale společná soutěž s armádou,“ míní poslankyně Jana Černochová (ODS). „Koordinace s vojáky možná není, protože požadují o něco lehčí, a tedy jiný typ,“ odmítl takový postup Hamáček.

Kromě vrtulníků chce vnitro nejvíce peněz investovat do nových služebních vozidel, informačních a komunikačních technologií a do výstavby objektů pro Národní centrálu proti organizovanému zločinu a Kriminalistický ústav na Zbraslavi. Některé záměry včetně zbraslavského areálu, který má do roku 2024 stát téměř 3,3 miliardy, obsahuje Národní investiční plán vlády Andreje Babiše (ANO).

Největším problémem policie je už delší dobu automobilová technika. Od dob ministra Ivana Langera (ODS) se zásadním způsobem neobměňovala. „Z asi dvanácti tisíc hlídkových vozů je 70 procent za zenitem. Musejí se vyměňovat motory a převodovky, což je neekonomické,“ podotkl Hamáček. Jejich nahrazení se však v posledních letech nedaří, protože výběrová řízení zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.