Spor o Nádraží Holešovice rozhádal pražskou koalici. Trestní oznámení létají ze všech stran

Proměna stanice metra Nádraží Holešovice a jeho okolí měla být společným podnikem Prahy a soukromých investorů

Proměna stanice metra Nádraží Holešovice a jeho okolí měla být společným podnikem Prahy a soukromých investorů Zdroj: Karlín Group

Současný stav stanice metra Nádraží Holešovice dělá Praze ostudu
Revitalizace stanice metra Nádraží Holešovice a jejího okolí je zatím v nedohlednu
Pohled na stanici metra Nádraží Holešovice v Praze 7
4 Fotogalerie
Miffek Thuong Ly

Betonová pláň, autobusy do zoo a restaurace McDonald’s. Nádraží Holešovice si dnes Pražané nepředstaví jinak – když už jsou na něj přinuceni myslet –, přitom projekty na revitalizaci stanice metra a jejího okolí jsou už několik let na stole. V posledních měsících se ale právě tento záměr stal součástí nejtvrdšího boje uvnitř vládnoucí pražské koalice. Pokud z toho vedení města dobře nevybruslí, může to Prahu stát nemalé peníze.

Když se před rokem v Praze podařilo po pěti měsících vyjednávání sestavit koalici na půdorysu té vládní, špičky jednotlivých stran se zaradovaly. Jenže napjaté vztahy a rozdílné názory mezi pražskými Piráty a zbytkem zdejší koalice, zejména občanskými demokraty, nikam nevymizely.

Spory naplno vybuchly s nynější kauzou kolem několikamiliardové revitalizace Nádraží Holešovice, na které mají v rámci společného podniku pracovat developeři Karlín Group, CPI Property Group a pražský dopravní podnik (DPP). Pirátský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib ale chce na poslední chvíli ze společného projektu vycouvat a městské pozemky pro účely projektu neprodat. Proti němu se postavili nejen samotní zástupci DPP, ale i radní za ODS a STAN. Starostové přitom byli dosud spíše mediátory vztahů v pětičlenné koalici.

Dozimetrové ozvěny

„Nelze odhlasovat variantu, která nepřinese skutečné řešení pro revitalizaci holešovického nádraží a může naopak znamenat dlouholeté soudní spory s developerem, během kterých bude tato oblast nadále pustnout,“ upozornil náměstek pro územní rozvoj za STAN Petr Hlaváček poté, co se Hřib minulý týden znovu pokusil prosadit vystoupení města ze společného podniku. Hlaváček se sám nachází v prekérní situaci, neboť celou nynější situaci spustil před několika měsíci únik z vyšetřování korupční kauzy Dozimetr, v níž figuruje jeho někdejší spolustraník Petr Hlubuček.

S informací, se kterou nyní operuje Hřib, přišel v březnu web Lidovky.cz. Vyšetřování podle serveru údajně ukázalo, že do kauzy Dozimetr jsou zapleteni i někteří lidé kolem společného podniku na rekonstrukci Nádraží Holešovice. Zmíněn je podle uniklých informací i spolumajitel Karlín Group Serge Borenstein, který ale jakékoli nařčení ze zapojení do úplatkářské kauzy odmítá. Hřib, který ještě začátkem roku odhlasoval na dozorčí radě DPP prodej pozemků v Holešovicích, a dal tak projektu zelenou, posléze otočil, a od té doby požaduje vystoupení ze společného podniku. Ten měl být přitom prvním velkým příkladem toho, že mohou PPP projekty – tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru – v Praze fungovat.

Posudková smršť

Město kvůli sporům v koalici v současnosti neplní svou část dohody, že do konce února převede do společného podniku pozemky. A pokud se brzy nerozhoupe, budou ho možná čekat soudy. S žalobou na dopravní podnik už přišli developeři, kteří požadují pokračování projektu a vyhrožují, že se jinak budou domáhat náhrady škody. Serge Borenstein mezitím podal trestní oznámení na Hřiba kvůli podezření ze šíření pomluvy. A s trestním oznámením přispěchala také senátorka a někdejší pražská radní Hana Marvanová, podle které hodlá dopravní podnik prodat pozemky pod cenou. Dozorčí rada DPP v lednu schválila prodej městských pozemků společnému podniku za nejméně 173 milionů korun.

Dopravní podnik vychází z neveřejného auditu, který podle něj ukazuje na výhodnost společného podniku pro město. Hřib tvrdí, že magistrátem zadaný audit naopak zpochybnil postup přípravy podniku. V reakci na kauzu si nechává šéf DPP Petr Witowski vypracovat další právní posouzení situace. Primátor Bohuslav Svoboda z ODS už avizoval, že bude požadovat veřejné projednání auditů.

Svoboda zároveň požaduje spolu se STAN zadání takzvaného superposudku, který má ukázat, zda může město bez velkých následků projekt opravdu opustit, jak požaduje Hřib. „Budeme-li si jistí, že městu a jeho obyvatelům nehrozí škoda v rámci soudního sporu s developerem a že Nádraží Holešovice nebude exitovou variantou nadále chátrat, pak můžeme souhlasit s variantou, kterou navrhuje náměstek Hřib. Do té doby to je jen hazard s penězi Prahy a majetkovou odpovědností radních,“ řekl šéf zastupitelů koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) Tomáš Portlík.

Vyhrocenou situaci přeneslo vedení města i na jednání zastupitelstva minulý týden, které se nakonec dohodlo na vytvoření pracovní skupiny s účastí všech politických stran v zastupitelstvu. Piráti proti sobě nyní nemají jen koaliční partnery, ale i zástupce opozice z ANO nebo Prahy sobě, jehož předseda Adam Scheinherr tvrdí, že je Hřibova otočka výsledkem pirátského vnitrostranického boje. Skupina se bude zabývat dalším postupem města ohledně Nádraží Holešovice a jejího okolí včetně těch pozemků, kterých se společný podnik netýkal a které vlastní například České dráhy nebo Správa železnic. Podle primátora Svobody je stále nutné pokračovat v jednání s developery. „Nemůžeme to nechat ze stromu spadnout jako shnilou švestku,“ řekl. Konečné rozhodnutí je stále v rukou jeho koalice.