Taddy Blecher: Česko se od roku 89 neuvěřitelně posunulo, bez změny školství ale narazí

Prezentace Taddyho Blechera

Prezentace Taddyho Blechera Zdroj: jan vavra

Singularity Summit Czech
SingularityU Czech Summit
SingularityU Czech Summit
SingularityU Czech Summit
SingularityU Czech Summit
6
Fotogalerie

Česku se podle konvenčních standardů daří extrémně dobře – jenže právě na svůj vlastní úspěch může také doplatit. Na konferenci Singularity Czech Summit na to upozornil  konzultant a podnikatel v oblasti vzdělávání Taddy Blecher s tím, že bez výrazné změny školského systému mohou Českou republiku dopady technologických změn dost bolet. Mediálním partnerem konference je deník E15.

„Naposledy jsem byl v Praze krátce po roce 1989. Nemůžu uvěřit tomu, co se s touto zemí za tak krátkou dobu stalo,“ řekl v úvodu své prezentace Taddy Blecher z Jihoafrické republiky. Připomněl, že Česko zaznamenalo v rámci EU vůbec nejnižší míru nezaměstnanosti v historii vedení této statistiky. Středoevropská země navíc patří mezi vůbec ty nejbezpečnější a její vzdělávací systém je patnáctý nejlepší na světě, dodal Blecher s tím, že mezi výhody tuzemské vzdělávací soustavy patří i absence školného. Je tak prý přístupnější širším vrstvám než například v jeho domovině.

Tím však výčet pozitivních sdělení skončil. „Když se lidem daří až příliš dobře, zpohodlní. Musíte být proaktivnější, agresivnější, ne defenzivní,“ dodal Blecher. Varuje současně, že Česko se nemusí stačit přizpůsobit trendům a změnám globálního byznysu v důsledku technologického pokroku. Argumentoval například průzkumem společnosti McKinsey, podle kterého více než třetina zaměstnavatelů a absolventů nemá pocit, že je školská soustava adekvátně připravila na profesní život. Přes dvě třetiny oslovených zástupců škol se přitom domnívá opak.

To je prý problém i z toho důvodu, že v Česku bude možné relativně velký podíl pracovních pozic nahradit stroji a umělou inteligencí. „Měli byste také mít mnohem více mladých podnikatelů, v tomto ukazateli patří vaše země k nejhorším v Evropě,“ doplnil Blecher, který podnikatele vnímá především jako proaktivní lidi schopné řešit problémy. Nutné podle jeho mínění je, aby byl vzdělávací systém přeorientován k výchově právě těchto typů osobností.

„Nyní v něm hraje velkou roli memorování, skládání zkoušek. Ve školách panuje duch 19. století. Ten byl dobrý k přípravě na vykonávání repetitivní práce, doba ale pokročila,“ dodal Blecher. Domnívá se, že klíčovou kompetencí je naučit se učit. Navázal tak nepřímo na svého pondělního předřečníka Amina Toufaniho z kalifornské Singularity University. „Nejcennější je být si vědom toho, co nám uniká a co nevíme,“ prohlásil Toufani.